WisselBlog week 25 - Heimen Schuring

maandag 19 juni 2006 23:02

Zaterdag 24 juni – Camping
Vandaag geen politiek (behalve dan de wekelijkse dikke envelop met een variëteit aan stukken). Mijn zus(je) is jarig en dat vieren we traditiegetrouw op de camping waar mijn ouders jaarlijks een aantal weken bivakkeren. Het belooft prachtig weer te worden (alhoewel er nog wolken zijn terwijl ik dit schrijf….).

Lekker ontspannen dus, na een week vol politiek.

Vrijdag 23 juni – Concert muziekschool
Vanavond zijn we naar het concert van de muziekschool geweest. Onze oudste dochter heeft dit jaar Algemeen Muzikale Vorming gevolgd en laat vanavond ‘haar kunsten zien’.

De Bethelkerk zit vol met kinderen, ouders en grootouders. Het concert is prachtig! Door ruim tweehonderd leerlingen van de Muziekschool wordt een gevarieerd programma gespeeld. In de pauze spreek ik de directeur van de Muziekschool even. Natuurlijk hebben we het over het nieuwe Muziekcentrum, maar ook over de prachtige school waar hij leiding aan geeft. Zo’n zevenhonderd leerlingen krijgen daar muziekles.

We moeten trots èn zuinig zijn op zo’n voorziening!

Donderdag 22 juni – Werkgroep Budgetcyclus
Aan het eind van de middag heb ik een vergadering van de werkgroep Budgetcyclus, een werkgroep die samen met de wethouder Financiën en een aantal ambtenaren de planning en control cyclus probeert te verbeteren. Hoe zorgen we ervoor dat de raad beter meetbare doelen stelt en dat het college daar dan ook meetbaar verantwoording over aflegt? In mijn bijdrage over het jaarrapport, in de raad van afgelopen dinsdag, heb ik daar al iets over gezegd. Ook de andere partijen vinden dat belangrijk.

We hebben afgesproken dat we, om te beginnen, voor de programmalijn Sport doelen en prestatie-indicatoren gaan opstellen. Een doel is dan niet: ‘Voorthuizen moet een sporthal krijgen’, maar eerder: ‘Onze kinderen moeten voldoende kunnen sporten, omdat dat goed is voor hun gezondheid’. Als dat een goed doel is (en daar kun je lang over discussiëren..), moet je hem vervolgens meetbaar gaan maken. En dat zal voor dit doel, en voor vele andere doelen, een hele klus worden.

Gelukkig hebben we onszelf drie-en-half jaar de tijd gegeven om alle doelen meetbaar te maken. Keulen en Aken zijn immers ook niet in een dag gebouwd.

Woensdag 21 juni – BBQ in Kootwijkerbroek
Terwijl vele miljoenen Nederlanders aan de buis gekluisterd zitten vanwege dat domme spelletje met 22 spelers en een bal, ga ik met Henk Geurts (+ eega) naar Kootwijkerbroek voor de barbecue van de Ondernemersvereniging Kootwijkerbroek.

Op ontspannen wijze heb ik kunnen kennismaken met veel Kootwijkerbroekse ondernemers. En in deze kern wordt flink veel ondernomen! Leuk om te horen hoe ondernemers steeds denken in termen van uitbreiden. Stilstand is achteruitgang, dat geldt zeker in een ondernemend dorp als Kootwijkerbroek. Als gemeente moeten we ondernemers (in alle kernen) maximaal ondersteunen, daar worden we allemaal beter van!

Dinsdag 20 juni – Vergadermarathon
Om kwart voor negen uur loop ik het raadhuis binnen, om er ’s avond na tienen weer uit te lopen. Een intensieve dag vergaderen dus. Eerst de kaderstellende raad, waarin jaarrapport, bestuursrapportage en kadernota worden besproken. Dan nog een extra vergaderpunt over de kaders voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. ’s Avonds nog de commissie Bestuur, waarin ook menig belangwekkend punt aan de orde kwam. Het werd tien over tien….

Veel te lang vergaderd. Dat houdt geen enkel mens vol. Nooit meer commissievergaderingen na een dagvullende raadsvergadering, ook al zijn er de week ervoor honderd VNG-congressen (de vermoedelijke reden voor het verschuiven van de commissie-vergadering).

Als ChristenUnie mogen we tevreden terugkijken op deze vergaderdag. Van de vier moties die we hebben ingediend, zijn er vier aangenomen. De motie over het blowverbod hebben we aangehouden, daar komt de burgemeester op terug, Ook het amendement over de plakborden dat Pro’98, CDA en wij hebben ingediend heeft het gehaald. Prima resultaat in een vergadering met een prima sfeer! Ik kijk uit naar volgend jaar!

Maandag 19 juni – Detailhandelsvisie

Vanavond kon ik kiezen: of met de fractie de mega-vergadering van morgen verder voorbereiden, of naar een informatiebijeenkomst over de detailhandelsvisie voor de kern Barneveld. Voor het laatste heb ik gekozen. En dat was uitermate interessant.

Het rapport gaat in op wat er in het centrum van het dorp moet komen en welke detailhandel zich leent voor de zogenaamde periferie, de rand van het dorp dus. Als u hier klikt, komt u bij het rapport en kunt u het allemaal nalezen.

In de discussie van vanavond lieten ondernemers weten wat zij ervan vinden. De middenstand in het dorp wil meer parkeerplaatsen en vindt dat de lang beloofde parkeernota en de detailhandelsvisie onlosmakelijk aan elkaar verbonden moet zijn. Goed punt. De lokale supermarktondernemers zien een verdubbeling van het aantal supermarkt-vierkante meters helemaal niet zitten. En zo waren er vele vragen en opmerkingen.

Ik vind het stuk een goede basis geven voor een brede (politieke) discussie over hoe we het winkelaanbod in Barneveld geregeld willen hebben. De visie is bijna klaar, de discussie kan daarna beginnen!

Zondag 18 juni – Vaderdag
Vanochtend moesten we toch wel wat eerder op vanwege dè dag van het jaar: vaderdag. Altijd leuk om prachtige zelfgemaakte cadeaus van de kids te krijgen.

Daarna spoedden we ons naar Arnhem, waar we het opdragen van onze jongste neef meemaakten. Een heel ander soort dienst dan dat wij gewend zijn. Toch voelden we de verbondenheid. De Kerk (met een hoofdletter) houdt zich niet aan kerkmuren die wij als mensen (veel te) hoog hebben opgemetseld. Gelukkig maar!

Reacties op 'WisselBlog week 25 - Heimen Schuring'