ChristenUnie: kleedkamers SDVB in plaats van fietspad?

Nood-kleedkamers SDVBwoensdag 21 juni 2006 18:19

In de kaderstellende raadsvergadering is ook de Bestuursrapportage (BERAP) besproken. Het college heeft overgebleven geld binnen het programma Verkeer aangewend voor het fietspad tussen Rijnvallei en Norschoten. Formeel mag dit. De ChristenUnie had liever gezien dat het college met dit overschot teruggekomen was naar de raad, waarna dit geld wellicht ergens anders aan uitgegeven kon worden. Bijvoorbeeld aan kleedkamers voor SDVB.

Onderstaand de bijdrage van Tjitske Kuiper.

Wij willen het college bedanken voor de beantwoording van de vragen door de ambtelijke medewerkers. Niet alleen van de BERAP, maar ook n.a.v. de andere stukken van vandaag.

Incidenteel valt het beeld dat deze BERAP te zien geeft mee. Structureel valt het tegen.
De begroting dient dan ook verhoogd te worden als gevolg hiervan. Dat laatste is minder mooi.
U hebt de factoren aangegeven waardoor de begroting dient te worden bijgesteld.
Hier zijn door de verschillende fracties vragen over gestelt in de schriftelijke ronde voorafgaand aan deze vergadering. Hierbij zijn met name de vragen of iets incidenteel danwel structureel is van belang.

De Andere Overheid, zoals de verdergaande digitalisering wordt genoemd is onvermijdelijk. Moeite hebben we wel als dit alsmaar meer geld moet kosten, want zijn er ook besparingen? En wordt er in VNG-verband gelobbyed bij het Rijk om de kosten die dat met zich meebrengt te vergoeden. Het zijn zaken die ons van bovenaf opgelegd worden, dan mag daar ook compensatie tegenover staan vinden wij. (hoofdstuk 3.2)

Vraag: waarom zijn de projecten niet in deze Berap verwerkt? Is dat wel terecht? Er wordt dan wel melding gedaan in de commissie grondgebied, maar naar ons idee is een berap er voor alle onderdelen van het gemeentelijke beleid. Dus een integraal overzicht ligt dan toch meer voor de hand?

Een van de zaken die op dit moment tot meer kosten leiden willen we er even uitlichten, nl vervanging personeel wegens ziekte en inhuur personeel derden. De grafiek over het ziekteverzuim van Barnevelds gemeentepersoneel laat een flink stijgende lijn zien sinds 2002. Inmiddels zitten we zelfs boven het landelijk gemiddelde. Dit baart ons wel zorgen. Hier moet voldoende aandacht aan worden gegeven en zo spoedig mogelijk teruggedrongen. Over inhuur van personeel heeft de rekenkamer zich ook gebogen. Dat laten we nu dan even buiten beschouwing.

In een eerder stadium zijn we als raad akkoord gegaan met het fietsbeleidsplan. Wij hebben echter moeite met de 190.000 euro voor een fietspad langs de Van Zuijlen van Nieveltlaan. Er ligt namelijk al een fietspad en er zijn naar ons idee beslist zaken die urgenter zijn in de toekomst. Voor datzelfde geld zou een betere kleedkamer voor SDVB gebouwd kunnen worden om maar eens wat te nomen. Wij vragen ons dan ook af of u dit moet gaan doen, ook al overschrijdt u dan niet de programmabegroting op dit punt.

Reacties op 'ChristenUnie: kleedkamers SDVB in plaats van fietspad?'