Barneveldse Krant: ‘Keuze voor informateur positief’

Raadzaalzaterdag 18 maart 2006 23:39

BARNEVELD - Alle politieke partijen - op Lijst 8 na - zijn positief over het aanstellen van een informateur voor het onderzoeken van de mogelijken voor een nieuw college.

Behalve VVD en ChristenUnie lonkte ook nieuwkomer Burger Initiatief voorzichtig naar een plek in het college, zo bleek donderdag tijdens de eerste vergadering van de nieuwe gemeenteraad. Dit terwijl fractievoorzitter Gerrit van Norden de partij rondom de verkiezingen een plek in de oppositiebanken had toegedicht. Geen van de fracties liet daarnaast weten noodzaak te zien voor introductie van een vijfde wethouder.

Gerard Schotanus van de SGP gaf gisteren, na de beëdiging van de 31 raadsleden, de aftrap voor de besprekingen voor het vormen van een college. Dit omdat zijn partij de grootste is geworden bij de verkiezingen. De fractievoorzitter legde grote nadruk op zorgvuldigheid en sloot geen enkele partij uit voor de toekomstige coalitie, die volgens hem breed gedragen moet zijn. Daarin vond hij steun bij de meeste partijen. Ook wil de SGP recht doen aan de verkiezingsuitslag. ,,De kiezer heeft gesproken en dat kunnen we niet links laten liggen.” Schotanus gaf aan grote waarde te hechten aan de kwaliteiten van de wethouderskandidaat waar de verschillende fracties mee komen.

Trend
De huidige collegepartners CDA en Pro’98 relativeerden hun zetelverlies. Volgens CDA-raadslid Jan Post is het verlies deels te wijten aan de landelijke, voor het CDA negatieve, trend. Ook de ingrijpende beslissingen die het college de afgelopen vier jaar heeft gemaakt en de maatschappelijke onvrede ,,die in Barneveld een weg zocht via twee nieuwe partijen” zorgden volgens hem voor stemverlies. Volgens Post valt het verlies mee. Hij ziet daarom een plek voor een CDA-wethouder in het college dan ook zeker wel zitten. Temeer omdat de partij met Gerrit Tijmensen volgens hem ,,een uitstekende en ervaren wethouderskandidaat’’ kan leveren. Volgens Post zijn er twee mogelijke samenstellingen voor de coalitie. Een variant met vier partijen en vier wethouders of een college met drie partijen, waarbij de grootste partij, de SGP, twee wethouders mag leveren.

Geen afstraffing
Pro’98 ziet de verkiezingsuitslag niet als een afstraffing van de collegepartijen. Het verlies van Pro is volgens fractievoorzitter Monique Rosbergen met name te wijten aan de introductie van Burger Initiatief. Pro’98 gaat graag verder met het huidige college, maar naar aanleiding van de verkiezingsuitslag moet ook één van de winnaars, de VVD of ChristenUnie, aanschuiven, aldus Rosbergen. Burger Initiatief en Lijst 8 hebben volgens Rosbergen al voor de oppositie gekozen tijdens de verkiezingsavonden. Burger Initiatief-voorman Gerrit van Norden kwam daar echter op terug in zijn betoog donderdag. Hij gaf aan dat zijn fractie ,,eventueel wel bestuurlijke verantwoordelijkheid’’ wil nemen, al acht hij de kans daarop door ,,de macht van het getal” vooralsnog niet waarschijnlijk. Volgens Van Norden moet ,,de deuk” die het college heeft opgelopen niet vergeten worden; evenmin de winst van de oppositiepartijen en Burger Initiatief zelf.

Tjitske Kuiper (ChristenUnie) vindt - in tegenstelling tot Jan Post - dat de verkiezingsuitslag een ander beeld op het schaakbord oplevert. Het ChristenUnie-raadslid gaf aan dat het college ruim elf procent aan stemmen heeft moeten inleveren. Volgens Kuiper is een coalitie op basis van drie partijen te smal. ,,Er zijn meer partijen nodig om een breed draagvlak te creëren”, aldus Kuiper. VVD-fractievoorzitter Gerard van den Hengel liet weten op basis van de verkiezingsuitslag ,,verplicht te zijn’’ deel te nemen aan het college en zei te kiezen voor ,,een breed college dat een afspiegeling van de bevolking vormt’’.

Juk
Willem van Essen, voorman van Lijst 8, ziet het liefst een college van SGP, ChristenUnie en VVD. ,,De SGP en de ChristenUnie onder het juk van het CDA uit. De christendemocraten moeten uit het centrum van de macht”, aldus Van Essen. Volgens de Kootwijkerbroeker maakt het per definitie weinig uit welke van de vijf partijen in het college komt, omdat ze ,,allemaal hetzelfde liberale beleid’’ gesteund hebben. Net als de andere fracties bepleitte Van Essen vier wethouders. Twee voor de SGP en voor de ChristenUnie en de VVD elk één. Al vraagt de Kootwijkerbroeker zich af waar de SGP hun tweede wethouder vandaan moeten halen. ,,De Kruijf moest uit Bennekom gehaald worden, dus voor een tweede wethouder komt de fractie misschien wel uit in de Alblasserwaard.”

Bron: Barneveldse Krant, 17 maart 2006

Reacties op 'Barneveldse Krant: ‘Keuze voor informateur positief’'