Barneveldse krant: ‘Boeren worden weer de dupe’

Jaap van den Top - brede foto 3zaterdag 24 februari 2007 18:43

BARNEVELD - LTO Barneveld heeft een bezwaarschrift ingediend bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit tegen het vaststellen van de grenzen binnen Natura 2000.

Door het vaststellen van deze grenzen kan een groot deel van het landbouwontwikkelingsgebied nabij Kootwijkerbroek in de knel komen. ,,Het is de zoveelste keer dat de overheid eerder gemaakte regels aan de laars lapt en de boeren beperkt worden”, geeft bestuurslid Gert Bouwman van LTO Barneveld aan.

Binnen Natura 2000 worden 141 natuurgebieden in Nederland, waaronder de Veluwe, beoordeeld als het gaat om vogelrichtlijnen en leefgebieden van dieren. ,,Binnen de aangewezen gebieden gelden bepaalde voorwaarden om die natuur in stand te houden, maar die grenzen liggen tot drie kilometer buiten het natuurgebied. Daardoor komt een gedeelte van het landbouwgebied rondom Kootwijkerbroek binnen zo’n gebied te liggen.”

Veel bombarie

Welke gevolgen dit precies kan haan krijgen voor de boeren is niet duidelijk te zeggen omdat de provincie Gelderland nog een beheersplan moet opstellen van waaruit duidelijk wordt welke voorwaarden er gelden binnen het gebied. Dit heeft weer te maken met de mate van beschermende waarde die een bepaald gebied moet hebben. ,,Maar laten we er maar vanuit gaan dat het weer de boeren zijn die er de dupe van worden.”

Bouwman kan er niet over uit dat juist het ontwikkelingsgebied in het gedrang kan komen door Natura 2000. ,,Nog geen twee jaar geleden zijn met veel bombarie de nieuwe reconstructieplannen voor dit gebied ondertekend. We hebben toen met elkaar afgesproken dat intensieve veehouderij op deze plek de ruimte moet krijgen. Hoe kan het dan dat we nu alweer beperkt worden?”

Negatieve gevolgen

Jaap van den Top, raadslid voor de ChristenUnie, kaartte het vaststellen van de grenzen van Natura 2000 ook tijdens de vergadering van de commissie Grondgebied aan, waarop wethouder Gerrit Tijmensen aangaf in een brief aan het ministerie de mogelijke negatieve gevolgen voor boeren in het gebied duidelijk te schetsen.

,,Aan die grenzen zal het ministerie waarschijnlijk niet veel meer kunnen doen, maar het is in ieder geval goed om het ministerie bewust te maken van het probleem dat veroorzaakt kan worden door het vaststellen van de natuurgebieden”, aldus Jaap van den Top. Het vaststellen van de grenzen betekent mogelijk ook beperkingen op het gebied van nieuwbouw, recreatie en industrie.

Bron: Barneveldse krant.

Reacties op 'Barneveldse krant: ‘Boeren worden weer de dupe’'