WisselBlog week 8 - Tjitske Kuiper

maandag 19 februari 2007 09:00

Zaterdag 24 februari

Vanmorgen hebben we in teamverband een poos op de markt in Voorthuizen campagne gevoerd voor de provinciale verkiezingen. Het was een beetje regenachtig en het was er daardoor niet zo druk. Maar de mensen waren over het algemeen positief en optimistisch over de ChristenUnie. Verscheidene langere gesprekken gevoerd waarbij je als raadslid altijd veel hoort over wat mensen echt bezig houdt.

Met name een gesprek met een jonge boer bleef mij. Je kunt in dit land nog beter aalscholver zijn dan boer of visser denk ik soms wel eens.  Maar de beste manier om motivatie op te doen om politiek aktief te zijn is je op te winden over zaken die niet goed gaan. Dus ik kwam eigenlijk wel weer goed thuis na al dit gefolder en geslenter op de markt.

Vrijdag 23 februari

In de schoolvakanties is het prettig als schoolkinderen (basis- of voortgezet) een paar uur naar het plaatselijke zwembad kunnen met wat leeftijdgenoten. In Barneveld is de zwembadvoorziening niet zo royaal. In de ochtenden kan er door niemand recreatief gezwommen worden en 's middags is het bad slechts twee uren open. Er is dan spelmateriaal aanwezig. Dat is voor de kinderen wel leuk trouwens. De baantjestrekkers zijn dus verder volledig op de avonden aangewezen. Dat geeft iets meer dan een uurtje de mogelijkheid om de conditie op peil te houden. En dan alleen op maandag t/m donderdag. Erg weinig dus.

Geen wonder dat menige zwemmer uitwijkt naar Putten, Leusden, Amersfoort of Ede. Dat vindt men daar niet zo erg, want de tekorten bij de luxe zwemparadijzen lopen inmiddels aardig in de papieren. Ik pleit dan ook zeker niet voor een gemeentelijk luxe zwembad als in de ons omringende gemeenten, maar ben wel van mening dat we ons plaatselijke zwembad langer en meer open moeten stellen voor het recreatieve zwemmen als dat kan.

Als fractie moeten we eens wat informatie opvragen hierover.

Donderdag 22 februari

De beëdiging van het nieuwe kabinet trekt vandaag alle aandacht naar zich toe in de media. Iedereen is benieuwd hoe dit kabinet de problemen van ons land zal gaan aanpakken. 's Avonds een aardig programma op tv waarin we kunnen kennis maken met de kersverse ministers en staatssecretarissen. Wat mij opviel is dat in veel  cv's medling wordt gemaakt van 'sociale wetenschappen' of studies van soortgelijke richtingen. Op zich heb ik niets tegen 'socio's , als dat in dit geval ook maar gepaard gaat met een flink stuk zakelijkheid en/of nuchterheid. Camiel lijkt mij (vanwege partijdigheid laat ik de CU-ploeg even buiten beschouwing ) de aardigste van het stel . Maar Guusje, of die zo aardig is? Behalve aardigheid kunnen we nog niet zoveel zeggen van de meeste, eerst nu maar eens wat resultaat laten zien zou ik zeggen.

Woensdag 21 februari

Weet u wat ik nou zo jammer vind? Dat wij in Nederland ons soms zo laten meesleuren in geklaag en negatieve zeurverhalen. In de Burgt is destijds veel mis gegaan. De gevolgen van jaren terug zijn nog dagelijks voelbaar. Zo was er geen rekening gehouden met de planning van schoolgebouwen. Een onvergeef'lijke fout zult u zeggen. Inderdaad niet te geloven.

Het huidige college van SGP,CDA, ChristenUnie en VVD doet z'n stinkende best om zaken beter op de rails te krijgen. Een van de eerste dingen is voldoende geld vrij maken om de slechte huisvesting van scholen aan te pakken.  Hierbij kan niet alles geregeld worden zoals menige ouder dat het liefst ziet en precies op die lokatie die men het liefst ziet.

Tja, dat daar nu net een fikse stankcirkel van een boerderij overheen ligt en de gemeente geen zak met geld erbij wil leveren om de boer uit te kopen?

Ondertussen vergeten we bijna dat er straks wel een prachtige school komt met veel voorzieningen waar al die kinderen enorm mee geholpen zijn. Precies in het midden tussen de Burgt en Veller I en veller II.

Dinsdag 20 februari

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft samen met de Kamer van Koophandel en de Barneveldse Middenstandsvereniging een rapport laten opstellen om te bepalen hoe we om moeten gaan met winkelvoorzieningen in de toekomst. Moet zoveel mogelijk  geconcentreerd worden in het centrum of gaan we vooral naar de Scherpenzeelseweg uitwijken met sommige voorzieningen en/of naar andere plekken in Barneveld?

Met name de visie op supermarkten is van groot belang voor onze inwoners. Nu is er vooral een neiging om alles te concentreren in en langs de randen van het centrum. Zelf ben ik van mening dat we meer moeten spreiden, met het oog op de bereikbaarheid en de verkeersdruk. Maar ik hoor graag wat reacties van uw kant, want nu hebben vooral de winkeliers uit het centrum zich laten horen in dit rapport maar de vraag is hoe u erover denkt. Onze fractie wil dat graag nadrukkelijk mee laten wegen in onze reactie naar het college toe.

Maandag 19 februari

In het Transferium is vandaag een bijeenkomst geweest over 'mobiliteitsknelpunten' oftewel punten waarop het verkeer stokt en wat we daar aan kunnen doen. De provincie Gelderland organiseert daarvoor vandaag samen met Regio De Vallei een bijeenkomst in het Transferium om daarover te praten. Een transferium/ transferia zou(den) daarin een belangrijke rol kunnen spelen. Zeker als we bedenken dat op den duur het rekening rijden in de Randstad zal worden ingevoerd.

Op dit moment is ons Transferium nog niet genoeg in gebruik. Hiervoor is ook medewerking nodig van Rijkswaterstaat die door een electronisch informatiebord boven de snelweg mee kan bevorderen dat automobilisten verleid wordt om de trein te nemen.Ook andere voorzieningen in de buurt kunnen een goede rol vervullen, zoals een (bewaakte) fietsenstalling,  een krantenkiosk, een stomerij etc.

Ons Transferium is vanuit Barneveld slecht te bereiken. Mat de auto kom je lastig bij de ingang en het doorkruist het fietspad ook nog eens op een onhandige manier. Zaken die beslist beter kunnen. De kinderziektes zijn er nog niet uit.

Zondag 18 februari

Vandaag de eerste lijdenszondag. Voorheen was dit een tijd van 'boete en inkeer' wat uitmondde in het paasfeest. Die tijd is inmiddels bij velen ingekort tot een vastentijd (tijd van soberheid in allerlei opzicht) van veertig dagen.  In mijn kerkelijke omgeving is een vastentijd rond pasen niet gebruikelijk alhoewel ik er in christelijke tijdschriften en artikelen steeds meer over lees.

Vanmiddag zijn we met de jongere kinderen naar de grebbeberg gegaan om daar de begraafplaats van de gesneuvelde Nederlandse militairen te bekijken. Er was veel te zien voor hen. Ook een (onbemensde) tentoonstellingsruimte die te bezichtigen was. Het maakte veel indruk. De jongste dochter schreef in het gastenboek 'leuk en erg'. (lees: interessant en erg) Het bezoek  leverde nog een heleboel  gesprek op na afloop.  Ook zelf word je wel ernstig van ruim 800 graven van merendeels jonge mannen van zo'n 20 jaar. Wat een offer en na vijf dagen strijd volgden toen nog vijf jaren oorlog...

Onbedoeld kwamen de onderwerpen 'lijden' en 'zondag' ook voor onze beleving bij elkaar. Iets om over na te denken hoe dit in verband staat met de woorden 'offer' en 'redding'.

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur uw bericht naar: t.kuiper@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 8 - Tjitske Kuiper'