Aantal keer gelezen

Barneveldse Krant: Opvoedproject voor gezinnen

kinderenzaterdag 24 februari 2007 18:40

BARNEVELD - Christelijke thuiszorgorganisatie HdS start samen met de gemeente Barneveld na de zomer een project om gezinnen met jonge kinderen te helpen bij opvoedkundige problemen.

Binnen dit project, dat de naam Home-Start draagt, krijgen deze gezinnen hulp van vrijwilligers bij het oplossen van dagelijkse kleine problemen in de opvoeding. ,,De bedoeling is dat deze vrijwilligers, zelf bijvoorbeeld ook moeders, uit ervaring weten hoe ze jonge gezinnen kunnen helpen in de opvoeding”, legt wethouder Leen Verweij uit. ,,Zo kunnen ze voorkomen dat kleine problemen bij kinderen onder de zes jaar ontaarden in grotere moeilijkheden, wanneer de kinderen wat ouder zijn.”

Het project Home-Start, afkomstig uit Engeland, is een aanvulling op de professionele hulp- en dienstverlening en valt onder preventief jeugdbeleid. Het is met name gericht op het ondersteunen van de ouders en het vergroten van hun zelfvertrouwen in de opvoeding.

Projectleider binnen Home-Start is HdS, maar ook organisaties als Bureau Jeugdzorg, Kruiswerk West-Veluwe, Diaconaal Netwerk Barneveld en de Vrijwilligerscentrale Barneveld zijn bij het project betrokken.

Projectleider HdS selecteert ongeveer 75 gezinnen die in aanmerking komen voor begeleiding. ,,Deze gezinnen komen via verwijzing bij ons”, legt adjunct-directeur Jaap van der Meiden van HdS uit. ,,Het gaat dan om gezinnen waar we zorgelijke situaties signaleren, maar waar de problemen nog niet zo groot zijn dat de gezinnen professionele hulp nodig hebben.”

Naar verwachting zal per 1 april een projectcoördinator worden aangesteld. ,,Deze coördinator zal vrijwilligers aantrekken die geschikt zijn voor dit werk. Zij krijgen een gedegen training, verzorgd door Home-Start Nederland. Ik verwacht dat deze mensen na de zomer op de stoep van de gezinnen kunnen staan.”

Volgens Van der Meiden heeft dit project een belangrijke meerwaarde. ,,Je voorkomt escalaties van problemen en de ouders worden in het huishouden en opvoeden geholpen door mensen uit hun eigen omgeving.”

Voorlopig loopt het project voor drie jaar. In 2007 worden vijftien gezinnen begeleid, in 2008 en 2009 dertig. Totale kosten voor het project bedragen ongeveer 175.000 euro, waarvan de provincie Gelderland de helft betaalt. De andere helft betaalt de gemeente Barneveld. ,,Na die drie jaar is het probleem natuurlijk nog niet opgelost, omdat nieuwe gezinnen ook hulp kunnen

Bron + foto: Barneveldse krant.

Reacties op 'Barneveldse Krant: Opvoedproject voor gezinnen'