Barneveldse Krant: ‘Lintjes voor kinderhelden’

banner kinderlintjevrijdag 16 februari 2007 13:55

BARNEVELD - Niet alleen volwassenen, maar ook kinderen moeten in aanmerking kunnen komen voor een lintje op Koninginnedag. Raadslid Heimen Schuring (ChristenUnie) ziet graag dat de gemeente Barneveld de mogelijkheden voor het uitreiken van zo’n Kinderlintje gaat onderzoeken.

Schuring deed dit voorstel tijdens de commissievergadering Samenleving. Hij was op het idee gekomen na een bezoek aan de website van de gemeente Amersfoort, waar het Kinderlintje al twee keer is uitgereikt door de burgemeester. ,,Een Kinderlintje kan worden uitgereikt aan een kind dat iets heel bijzonders heeft gedaan’’, lichtte Schuring zijn voorstel toe.

Wethouder Leen Verweij reageerde enthousiast op het plan. ,,Ik ben wel verrast hoe u dat doet op internet: hoe kom je na wat zwieberen op het internet nou uit bij het Kinderlintje?’’, lachte hij. Dan serieus: ,,Voor zover ik er nu tegenaan kijk, is het beleid in Barneveld om de waardering voor burgers te onderstrepen buitengewoon groot. Naast koninklijke onderscheidingen hebben wij ereschalen. En voor kinderen is er niets. Alleen dat al is een reden waarom ik mij kan voorstellen dat dit past in het beleid van de gemeente Barneveld.’’

De wethouder beloofde zich in het Kinderlintje te verdiepen en te zijner tijd met een serieus voorstel op de proppen te komen. In Amersfoort kregen dertien basisschoolkinderen vorig jaar met Koninginnedag het speciale Kinderlintje uitgereikt. Een proef in 2005 was zó succesvol dat de lintjes voortaan onderdeel uitmaken van de Amersfoortse onderscheidingen. De lintjes zijn een blijk van waardering voor de goede prestaties die kinderen hebben geleverd.

De gemeente Amersfoort wil met de uitreiking andere kinderen stimuleren om, op welke manier dan ook, iets te betekenen voor anderen. Via oproepen in de lokale media konden mensen kinderen aanmelden vanwege langdurige hulpvaardigheid of juist een éénmalige bijzondere prestatie. Het gaat dan om bijvoorbeeld kinderen die troep op straat opruimen, ouderen in de buurt helpen met boodschappen doen, vrijwilliger zijn op een kinderboerderij, iemand die de politie tijdig inseint in geval van een dreigend misdrijf of die een ander bijvoorbeeld heeft gered van de verdrinkingsdood. Een speciale jury van onder meer kinderen en ouders, onder voorzitterschap van de burgemeester, kiest de kinderhelden uit.

Wat vindt u van het plan om Kinderlintjes uit te reiken? En wie zou u waarom willen nomineren? Reacties kunnen naar: barneveldsekrant@bdu.nl of schrijf naar Barneveldse Krant, postbus 67, 3770 AB Barneveld.

Bron: Barneveldse Krant, 15 fabruari 2007

Reacties op 'Barneveldse Krant: ‘Lintjes voor kinderhelden’'