Barneveldse krant: ‘Een historisch moment voor Kootwijkerbroek’

Kulturuhus Kootwijkerbroekzaterdag 24 februari 2007 18:35

KOOTWIJKERBROEK - Met de ondertekening van het aannemerscontract is een nieuwe stap gezet in de realisatie van het Kulturhus in Kootwijkerbroek. Donderdag zetten verschillende partijen in het dorpshuis in Kootwijkerbroek hun handtekening onder het bouwcontract.

,,Dit is voor ons dorp een historisch moment”, zei voorzitter Gijs Schut van vereniging dorpshuis Kootwijkerbroek toen de handtekeningen van de vereniging, aannemersbedrijf Witkamp bv uit Almere en architectenbureau Topos uit Waddinxveen het contract bekrachtigen.

,,De realisatie van het Kulturhus wordt een stuk concreter.”

Half maart begint Harktkamp met de bouw van het multifunctioneel centrum, dat per 1 maart 2008 wordt opgeleverd.

Transparant

Het moet een transparant gebouw met een moderne uitstraling worden, waarbinnen de 36 verenigingen in Kootwijkerbroek voldoende ruimte vinden voor diverse activiteiten. ,,Er komt onder meer een kleine bibliotheek, een grote toneelzaal en een kinderhoek”, vertelt Schut. Woningstichting Barneveld bouwt daarnaast veertig seniorenappartementen en een woon- en gezondheidscentrum. ,,Het mooiste zou zijn als we in de toekomst intensief kunnen samenwerken, door bijvoorbeeld dagopvang te realiseren of maaltijdservice voor de senioren.”

Wethouder Leen Verweij en projectleider Sybold Herder keken toe bij de ondertekening. ,,Het is heel bijzonder dat een vereniging zelf de verantwoordelijkheid draagt voor nieuwbouw van het Kulturhus”, gaf Verweij aan. De gemeente is geen eigenaar, maar zorgde er wel voor dat er 1,6 miljoen euro subsidie beschikbaar kwam vanuit de Europese Unie en de provincie voor het Kulturhus

Nieuwe uitdaging

,,Voor ons is dit project een nieuwe uitdaging”, zegt Ben Maandag, werkvoorbereider bij bouwbedrijf Witkamp. ,,We bouwen wel al langer gebouwen in verschillende disciplines, maar een multifunctioneel gebouw zoals dit Kulturhus vergt toch wat meer organisatie en coördinatie. Het bouwen van een grote toneelzaal heeft een hele andere impact dan het bouwen van woningen, wat dat betreft is dit het boeiende aspect aan het gebouw.”

bron: Barnevelds Krant

Reacties op 'Barneveldse krant: ‘Een historisch moment voor Kootwijkerbroek’'