WisselBlog week 7 - Tjitske Kuiper

maandag 12 februari 2007 09:00

Zaterdag 17 februari

Het zal wel verbeelding zijn, maar ik dacht even dat er een grijze waas over mijn toetsenbord lag. Stof van de badkamerverbouwing is inmiddels aanwezig in de nabijheid van de sloopplaats. De Permar-werknemers knippen de struiken rondom ons huis vrijwel af, de singels worden leeggepompt omdat er gebaggerd moet worden en de schoorsteenveger wil graag a.s. maandag de boel weer eens aanpakken. 'Doet u maar wat moet gebeuren' heb ik gezegd. Veel erger kan het dan ook niet worden tenslotte :) Ik houd de deur van de studeerkamer gewoon strak dicht.

Ondertussen wordt er fiks gemaild en gebeld over de eerste kamerkandidatenlijst en de provinciale verkiezingen en roert firma Vink nog eens fijntjes in de scholenlokatie-discussie. Was het niet collega van den Born die in de commissie deze week uitriep: "Waar hebben we het over? 150 meter!"  Inderdaad..

Goede zondag mensen!

Vrijdag 16 februari

Gisteren hebben Roel en ik samen weer eens een stukje van een LAW (Lange Afstands Wandeling) gelopen. Zo'n 15 km van het Trekvogelpad. Het voerde ons via Rhenen over de Grebbeberg naar Het Binnenveld. Een soort Groene Hart van de plaatsen Rhenen, Wageningen, Ede en Veenendaal. De zon scheen geweldig, maar de dag ervoor had het hard geplenst. Dat was wel te merken in dit gebied. Bij een poging een stukje af te snijden van de route door over een hek te klimmen en door een weiland te gaan bleven we al na enkele tientallen meters aarzelend staan. Het weiland bleek meer water dan gras te zijn.

Het Binnenveld is wel een bijzonder gebied. Veel, ja heel veel vogels te zien en een prettige rust. Het is dan ook voor een groot deel een stiltegebied, waar auto's zoveel mogelijk worden geweerd. Hier en daar kwamen we een student uit Wageningen tegen met een vogelboekje in z'n binnenzak die ons precies de vogelsoorten wist aan te wijzen.

Dit is tevens het gebied dat onmiddelijk volstroomt als de dijk bij de Grebbeberg doorbreekt. Het water zet vervolgens heel Veenendaal onder water en ook een flink stuk van Scherpenzeel. Barneveld blijft in dat geval waarschijnlijk droog. Dit maak ik allemaal op uit het Rampenbestrijdingsplan van Vallei en Eem.

Donderdag 15 februari

Dat we weer een agrarische ondernemer in de fractie hebben werpt nu al z'n vruchten af. Jaap van den Top is onlangs naar een bijeenkomst van Natura 2000 geweest. De gevolgen van de aanwijzing van dit grote gebied op de Veluwe zijn niet mals. Nota bene drie kilometer vanaf de grens met dit gebied mag vrijwel niets meer ondernomen worden.

Als u een beetje ingevoerd bent in de materie van de reconstructiecommissie dan weet u dat er nauwelijks gebieden aangewezen zijn voor 'landbouwontwikkeling'. Dat wat er mogelijk is is geconcentreerd in het gebied rondom Kootwijkerbroek.

Als Natura 2000 uitgewerkt wordt zoals de voorstellen van het Rijk er nu liggen, kan een groot deel van het landbouwontwikkelingsgebied wel doorgestreept worden. En dit gebied was het resultaat van jarenlang onderhandelen en belangenafweging. Het kan gewoon niet waar zijn dat dit alles zomaar doorkruist wordt door een beleidsregel van het Rijk.

Er kan nog bezwaar worden ingediend tot aan maandag 19 februari. Jaap stelt terecht voor dat we dat dan maar als gehele gemeente Barneveld moeten gaan doen. Hij gaat dit vanavond in de commissie grondgebied voorstellen. In deze voor hem eerste commissie-vergadering komt hij wat mij betreft gelijk al met een goed initiatief!

Woensdag 14 februari- van Stroe tot Stockholm

Vorige week heb ik contact gezocht met de provincie en busmaatschappij BBA om na te gaan of zij mogelijkheden zien om een buurtbus-project in het leven te roepen in Stroe en omgeving. Gevolg is dat we vandaag een afspraak hadden om elkaar te spreken in het gemeentehuis samen met Plaatselijk Belang Stroe. Een belangrijke rol speelt de uitkomst van de enquete die destijds is gehouden in Stroe. Meerdan veertig ingevulde formulieren lieten een duidelijk beeld zien. Ze liggen nu naast mij op mijn bureau. De reactie varieert van een meisje van 13 die schrijft dat ze liever niet om 7.15 door het donker naar school fietst tot iemand van 52 die aangeeft dat hij/zij door een buurtbus weer eens ergens kan komen. Er waren ook verschillende reacties van ouderen en/of mensen zonder rijbewijs en/of auto. Men voelt wel een isolement in Stroe. Ver van school, winkels, station en zwembad in Barneveld.

Voor al die mensen heb ik goed nieuws; BBA vond de uitslag van de enquete heel overtuigend en de conclusie is ook heel duidelijk dat men op Barneveld gericht is en de verbindingen heel beroerd zijn zoals het tot nu toe is.

De coördinator van BBA gaat nu een aantal route-mogelijkheden uitwerken en die gaan we over enkele weken nader bestuderen samen met Plaatselijk Belang (Gerrit den Hartogh en Arie van Oosterom). Uiteindelijk moet men op het hoofdkantoor in Stockholm .. akkoord gaan. Maar de uitspraak van de BBA medewerker dat er in december een buurtbus gaat rijden als het aan hem ligt hebben we alle drie gehoord en genoteerd!

Er zullen bij dit nieuwe project ook zo'n 25 vrijwilligers gezocht moeten worden om de buurtbus te laten rijden. Dat is ook nog een klus die geklaard moet worden. Goed voor de sociale samenhang zullen we maar zeggen.

Dinsdag 13 februari

Vorige week stond een aankondiging op de gemeentelijke pagina dat het 'rampbestrijdingsplan van Vallei en Eem' in te zien is bij de gemeentelijke medewerker integrale veiligheid. Ik ga dit plan vandaag inzien. Tenslotte leven we in de Gelderse Vallei en dat is niet een geruststellende aanduiding in combinatie met het woord dijkdoorbraak. Als raadslid wil ik dan ook precies weten welke scenario's er op ons af kunnen komen als er een (rivier)dijk doorbreekt. Het rapport krijg ik vanmiddag digitaal opgestuurd en er werd mij al bij verteld dat de watergevolgen voor onze gemeente erg meevallen. Hooguit de begraafplaats van Zwartebroek komt drie centimeter onder water te staan. We zullen dan wel te maken krijgen met opvang vanuit buurgemeenten waar het water veel meer ellende teweeg gaat brengen. In die zin moeten we voorbereid zijn. Ik ben benieuwd naar de verdere inhoud van het rapport.

Als gezin hebben we zelf al eens een evacuatie meegemaakt, toen de dijk bij Ochten het dreigde te begeven. Dat is bestuurlijk een enorme klus en gelukkig liep het toen nog goed af.

De ambtenaar verbaasde zich overigens over de geringe belangstelling voor het rapport tot nu toe. Hij vertelde dat het gewone gemeentelijke rampenbestrijdingsplan heel wat meer interesse ten deel viel. Ook vanuit de inwoners. Maar nu was er verder nog geen belangstelling geweest naar aanleiding van de mededeling op de gemeentelijke pagina.

Indien u het nu alsnog wilt lezen (op papier of digitaal) bel dan naar Dirk Klein (tel nr gemeentehuis 495911 of email gembar@barneveld.nl en hij helpt u zsm.

Maandag 12 februari

Vanmorgen uitgebreid met Leen gesproken over de onveiligheid van de spoorovergangen. Ik wil weten of dit onderwerp ook duidelijk op het netvlies van de collegeleden staat inmiddels. Dat is (gelukkig) zeker het geval. In de commissie bestuur wil ik dit onderwerp besproken hebben. Het zou mooi zijn als het college dan kan komen met een memo over een evt oplossingsrichting. Komt het niet van prorail dan moeten we zelf als gemeente kijken hoe we e.e.a. op een meer creatieve manier kunnen aanpakken. Maar laten we eerst maar eens de druk opvoeren in de richting van Prorail en de provincie is mijn insteek op dit moment.

Over veiligheid gesproken; de weg tussen Barneveld en Achterveld is te smal aan het worden. De bomen versmallen de rijbaan op sommige plaatsen veel te veel. Ik heb Leen gevraagd om daar naar te gaan kijken en te overwegen om een aantal te kappen vanwege de onveiligheid. Als je op zo'n smal stukje met je personenauto een vrachtauto of een bus moet passeren heb je soms maar enkele centimeters speling. Hoe gaat het dan als twee grote voertuigen elkaar moeten passeren? Aan de blutsen op de bomen is al af te lezen dat dat niet altijd eenvoudig is geweest.

Misschien dat een kapvergunning van zulke- opzichzelf mooie bomen- wel een hoop boosheid op zal leveren (ingezonden stukken enzo) maar dan moeten we dat met elkaar maar verdragen. Als gemeentebestuur probeer je de veiligheid meer te dienen dan het natuurbelang in dit geval. En ja, dat is een legitieme afweging!

Zondag 11 februari

Een zondag die we deels thuis doorbrengen en deels op bezoek in een studentenkamer van onze a.s. schoondochter in Leiden. Ze woont in een heel oud pand uit ongeveer 1580. Aan de voet van een middeleeuwse kerk. Met z'n allen 's middags naar de stadskerk. We zongen een psalm 'zingt een nieuw lied voor de HEER' uit de 16e eeuw. Ik realiseerde mij dat de tekst klopte voor de eerste bewoners van het oude woonhuis in de binnenstad van Leiden. Wij zingen het iets meer in overdrachtelijke zin..

Vlak buiten Leiden staat een molen waar ook in een cirkel van vlaggen rondom een molen. Zelfde type vlag als bij de boerderij in Barneveld schuin tegenover de Intratuin. Targets voor een ruimteschip of een leuk geintje?

Heeft u zich al gerealiseerd dat op de A30 bij Ede een aantal aantakkingen op hele korte afstand van elkaar zitten? Is Rijkswaterstaat altijd consequent in de eigen regels hieromtrent, namelijk dat men niet meerdere op- en afritten op korte afstand wil toelaten.

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur uw bericht naar t.kuiper@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 7 - Tjitske Kuiper'