WisselBlog week 22 - Tjitske Kuiper

zaterdag 27 mei 2006 08:00

Zaterdag 3 Juni- interviewtje scholiere

Vandaag een verzoek van een middelbare scholiere die voor het vak Maatschappijleer een kort interview met een politicus/ politica moest houden. Dat gebeurt met enige regelmaat. Ik nodig ze dan altijd bij mij thuis uit om ze uitgebreid te woord te staan. Je kunt dan altijd goed merken of er bij hen thuis wel of niet over politiek en/of maatschappij wordt gesproken. Meestel weten ze weinig, maar zijn ze zeker wel geïnteresseerd. Op die manier hoop ik ze toch wat 'mee' te geven om over na te denken. Dit meisje mag volgend jaar stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Het idee van Minister Pechtold om jongeren vanaf 16 jaar al te laten stemmen vinden de meeste mensen geen goed idee. Ik ook niet. Je mag blij zijn als jongeren op hun 18e jaar een beetje weten waar het allemaal over gaat.

Maar met de VWO-5 scholiere die vandaag op bezoek kwam met haar schoolopdracht komt het zeker goed!

Vrijdag 2 juni- Vellerstrook

Een positief bericht in de Barneveldse Krant over de reactie van de aanwonenden van barneveld-Zuid op de invulling van de groenstrook. Ik was destijds bij de avond waar de eerste bespreekronde werd gehouden met de betrokkenen. Dat was wel een beetje tenenkrommend wat mij betreft. (zie eerdere weblog van destijds).

Nu is het de wethouder gelukt om zoveel tegemoet te komen aan de wensen dat de aanwezigen tevreden zijn. Als raadslid ben ik oprecht blij dat het college zich niet ongevoelig heeft getoond voor de kritiek en niet tegenover de bewoners het eigen standpunt overeind heeft gehouden ,maar is gaan meebewegen. Dat geeft goodwill. Op die manier bouwen we samen aan de gemeente.

Deze houding van college naar bewoners moet vervolgd worden.

Donderdag 1 juni- Jeugdwerkloosheid

Er wordt de laatste tijd veel aandacht besteed aan jongeren. Er is een flinke groep jongeren die niet aan het werk komt. Schooluitval, slechte begeleiding vanuit huis, sociale en psychische problemen dragen hier aan bij. Via onze kinderen komen wij in contact met een deel van dit soort jongeren. Het is schrikbarend hoe weinig ze de routes kunnen benutten om hun eigen situatie ten goede te keren. Ze kennen niet de route naar het CWI en als ze er komen leggen ze hun probleem niet duidelijk genoeg neer voor de medewerkers. Ze zijn veel te optimistisch over hun kansen op de arbeidsmarkt zonder een beroepsdiploma en weten zich bij een sollicitatie niet goed te presenteren.

Een deel van de problemen ligt duidelijk bij de ouders mijns inziens. Als je ziet hoe weinig die sturen in het leven van hun kinderen of op een averechtse manier, dan is het geen wonder dat hun kinderen in de problemen komen. Deze jongeren hebben volwassenen nodig die in hen geloven en hun stap voor stap begeleiden. De basis is vertrouwen en een stukje discipline.

Dit kabinet gaat nu via een task force aanpak de jeugdwerkloosheid proberen aan te pakken. dat is goed. Maar er is ook gewoon een goed  'thuis' nodig om dit te laten slagen.

Woensdag 31 mei - klimaat

Ik ga het niet hebben over Rutte en Verdonk (heb ik al eens gedaan en iedereen praat daar al genoeg over)

Deze week kwam het KNMI met vier nieuwe scenario's voor klimaatverandering. De onderzoekers voorspellen extremer weer. In ieder geval zal voor ons land meer rekening moeten worden gehouden met de effecten van water (te veel, te weinig).

Tegelijk kwamen de beleidsstukken over water binnen in onze regio. De gemeente werkt samen met de waterschappen en de provincie. Samenwerking levert een grote kostenbesparing op. Maar de maatregelen die nodig zijn om alles rondom water goed te regelen zijn veel en omvangrijk. Dit gaat nog vaak op onze agenda's terug komen.

Dinsdag 30 mei- kadernota

Binnenkort wordt de kadernota behandeld. Vandaag dus een leesdag met veel papier. Het is het ambtelijk apparaat gelukt om het coalitie-akkoord al zoveel mogelijk door te vertalen naar de kadernota. Dat is nodig, want er breken andere tijden aan. Wat ons betreft moet er nu echt gewerkt worden aan betere schoolhuisvesting. De situatie van het Christiaan Huijgens kan niet langer zo en men wil samen met het Groen van Prinsterer een verbeterslag maken. Dit is hard nodig. Ook de toestand in een heel aantal basisscholen in onze gemeente wordt onhoudbaar. De situatie in de Vogelhorst (speciaal onderwijs), de Wheemschool, De Spreng en in De Burcht  zijn onderhand onhoudbaar. Dit gaat veel geld kosten!

Maar dat er veel moet gebeuren is overduidelijk.

Maandag 29 mei - ledenvergadering

Volgens goed gebruik vergaderen we ergens op een interessante lokatie met de leden. Deze keer zijn we te gast bij het Nederlands Dagblad, lokatie De Harselaar. Peter Bergwerf geeft in een korte toespraak blijk van een gezonde visie op deze christelijke krant. Geen eenvoudige taak. Maar het lukt de redactie om een breder publiek aan te spreken dan hun vroegere zuilachterban, de vrijgemaakt gereformeerden. De losse verkoop gaat ook steeds beter.

Er zijn verschillende nieuwe gezichten op de ledenvergadering. Dat is een positief signaal. Elders op de website vindt u een impressie van de avond.

Zondag 28 mei- gerrit de graaf

Tussen de kerkdiensten door samen met mijn echtgenoot een wandeling uitgeprobeerd uit een van de vele boekjes van Gerrit de Graaf. Een wandeling bij Appel. Heel mooi gebied.

's Avond tijdens het 8-uur journaal (kwalitatief nog altijd beter dan welk ander RTL nieuws product) was er een item over 'wethouders van buiten de raad'. Opeens was Marianne Haak in beeld die nu wethouder in Woerden is namens de ChristenUnie. Leuk om haar commentaar te horen op dit verschijnsel.

In Barneveld zijn we inmiddels allang geen uitzondering meer met wethouders van buiten. Ongeveer 1 op de 10 gemeenten heeft zelfs twee wethouders van buiten.

Het moet natuurlijk niet gekker worden :)

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur dan een email via t.kuiper@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 22 - Tjitske Kuiper'