ChristenUnie wil compensatie voor reizigers Valleilijn

Hondekoptrein Connexxion 6vrijdag 14 september 2007 13:18

De boete die de Provincie Gelderland oplegt aan Connexion over de Valleilijn moet ten goede komen aan de reizigers op de Valleilijn en de veiligheid van het spoortraject. Dat schrijft statenlid Pieter Plug namens de Gelderse ChristenUnie fractie in een vandaag verzonden brief aan mevrouw M. van Haaren Gedeputeerde Openbaar Vervoer van de Provincie Gelderland.

Reizigers op het traject Ede-Amersfoort hebben de afgelopen maanden regelmatig kleine problemen moeten ervaren in de continuïteit van de dienstregeling. Daarnaast wordt het personenvervoer al lange tijd uitgevoerd met sterk verouderde treinen. Met de inkomsten van de geldboete kan de provincie dus iets terug doen voor de reiziger terwijl het de provincie zelf niets kost aldus de ChristenUnie. Naast een gebaar naar de reiziger kunnen we de rest van de inkomsten gebruiken voor een start met de veiligheid van het traject. Eerder heeft de Provincie Gelderland al aangegeven dat de vele onbewaakte overgangen op het spoortraject beter beveiligd of gesloten dienen te worden.

Met deze extra inkomsten door de geldboete kunnen we dus als provincie mooi een start maken met de beveiliging van de onbewaakte overgangen zonder dat het ons zelf als provincie direct iets kost. Natuurlijk begrijpen we als ChristenUnie ook wel dat de inkomsten van de geldboete maar een klein percentage van de werkelijks kosten is van de veiligheids plannen voor de spoorwegovergangen. Maar al kunnen we maar hierdoor een of twee spoorwegovergangen extra beveiligen dan is dat toch maar mooi meegnomen aldus Statenlid Pieter Plug.

Vorige maand stelde de ChristenUnie fractie schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten. In de beantwoording hierop gaf Gedeputeerde mevr. van Haaren aan dat de Provincie Gelderland aan Connexxion een boete zal opleggen van max. € 10.000,- per dag indien Connexxion zich niet houdt aan de destijds aangegane concessieovereenkomst. In deze overeenkomst is o.a. opgenomen dat Connexxion vanaf 1 september 2007 nieuwe treinen moet laten rijden tussen Ede en Amersfoort. Connexion heeft enkele weken geleden laten weten dat er vertraging is ontstaan in de oplevering van de nieuwe treinen en dat de nieuwe treinen naar verwachting eind september gaan rijden.

Nu de nieuwe treinen dus zijn vertraagd is er sprake van het niet nakomen van de afspraken en dus het opleggen van de boete door de Provincie Gelderland. De ChristenUnie fractie in Provinciale Staten van Gelderland wil nu dat de geïnde boete bedragen ten goede komt aan enerzijds de reizigers en anderzijds aan de veiligheid van het betreffende spoortraject. De ChristenUnie fractie wordt op dit punt gesteund door de ChristenUnie gemeenteraadsfractie van Barneveld die het idee enkele dagen geleden inbracht bij statenlid Plug

Zie verder: de brief van de ChristenUnie aan Gedeputeerde Staten

Reacties op 'ChristenUnie wil compensatie voor reizigers Valleilijn'