Reactie op rapport Kracht en Kwetsbaarheid: Sámen aan de slag!

Beeldjes bij muziektentmaandag 22 november 2010 12:15

Het rapport ‘Kracht en Kwetsbaarheid’ laat zien dat we in Barneveld op het gebied van sociale samenhang een aantal hele sterke punten hebben, maar dat we op andere vlakken ook nog echt veel werk te verrichten hebben. De ChristenUnie ziet dit rapport niet als een eindpunt, maar als een startschot om sámen te werken aan een nog sterke samenleving, waarbij we elkaar over en weer respecteren, opzoeken en helpen. Sámen buurt zijn, sámen Barneveld!

Het is prettig wonen in de gemeente Barneveld. We zijn trots op onze dorpen en genieten van onze omgeving. Ook zijn we bereid elkaar te helpen, zonder dat we daar iets voor terug verwachten. Wijkplatforms, sportverenigingen, kerken en ouderen organisaties vervullen een belangrijke rol in het sociale leven van Barneveld.

Wat zorgen baart, is het grote percentage inwoners dat zich wel eens eenzaam voelt. Een derde van onze bevolking voelt zich weleens eenzaam, een onverwacht hoog percentage! Daar moeten we wat aan gaan doen! Verder valt op dat we elkaar helemaal niet zo goed kennen, hoezo ‘ons kent ons’? 34% van de bevolking geeft aan mensen in de buurt nauwelijks te kennen! Ook de intolerantie tussen groepen (kerkelijk/niet kerkelijk, autochtoon/allochtoon) moeten we als Barneveldse samenleving absoluut niet willen en we moeten– met elkaar – werken aan meer onderling respect en begrip!

Wat moet er gebeuren? Het sociale gehalte van Barneveld creëren we samen. Als samenleving. Als inwoners, wijkplatforms, sportverenigingen, kerken, ouderenorganisatie en als al die andere organisaties en verenigingen die zich willen inzetten voor de maatschappij. De gemeente speelt hierbij slechts een bescheiden rol. De gemeente kan buurthuizen openen, kan wijkplatforms ondersteunen en heeft geld voor de WMO. Maar de gemeente kan eenzaamheid niet wegnemen, kan er niet voor zorgen dat wij onze buren beter leren kennen, of dat intolerantie tussen groepen verdwijnt. Dat zullen we toch echt zelf moeten doen! Sámen!

De ChristenUnie wil met dit rapport aan de slag. Sámen met u. Sámen met alle organisaties, die nu al een belangrijke rol spelen. We zullen het College vragen om een plan te maken, zodat we de goede dingen, die we nu in Barneveld al hebben, verder kunnen uitbouwen en de dingen die echt anders moeten (eenzaamheid, intolerantie) kunnen verbeteren. Sámen Barneveld, voor iedereen, door iedereen!

Heimen Schuring
Fractievoorzitter ChristenUnie

Dit artikel is geschreven als bijdrage aan de discussie in de Barneveldse Krant, naar aanleiding van het verschijnen van het rapport 'Kracht en Kwetsbaarheid'. Dit rapport is het resultaat van een onderzoek naar sociale samenhang in Barneveld, uitgevoerd door het Centrum voor Samenlevingsvraagstukken. Het rapport is te raadplegen via de website van de gemeente. Klik hier om naar de pagina op de gemeentewebsite te gaan.

Reacties op 'Reactie op rapport Kracht en Kwetsbaarheid: Sámen aan de slag!'