Weblog Hans van Daalen - 12 november 2010

vrijdag 12 november 2010 19:00

Plaatselijk Belang Garderen
Met het college hebben we een bezoek gebracht aan Garderen en geluncht met Plaatselijk Belang ter plekke. We hebben vooral bijgepraat over de ontwikkelingen in Garderen. Voor wat betreft mijn portefeuille gaat het dan vooral over verkeer. Op dat terrein gaat er wel wat gebeuren in Garderen. De provincie gaat aan de gang met de provinciale weg die dwars door het dorp loopt, de N310. Het gaat om groot onderhoud waarbij gelijk maatregelen worden genomen die de verkeersveiligheid ten goede komen. Dat zijn dan bijvoorbeeld maatregelen om de oversteekbaarheid te verbeteren. Het heeft wel wat impact voor het dorp want het gaat om één van de belangrijkste verbindingen in Garderen. Als gemeente gaan we daarna nog aan de gang met de Oud Milligenseweg. We houden goed contact om eventuele noodzakelijke maatregelen snel te nemen.

Plaatselijk Belang Voorthuizen
Kort daarop had ik een overleg met Plaatselijk Belang Voorthuizen. Ze hebben onder andere hun zorgen over het voortgang rond het nieuwe zwembad met mij gedeeld. Met name de locatie Zeumeren  hoeft wat hen betreft niet in beeld te komen. Ik heb aangegeven dat het gaat om een vergelijkend onderzoek van de locaties Roelenengweg en Zeumeren. Het gaat hier immers wel om een investering voor tientallen jaren. Dan is het goed om, voordat er onomkeerbare besluiten worden genomen ons nog eens goed af te vragen of  we alles goed hebben afgewogen. Ik verwacht dat we daar binnen enkele weken helderheid over kunnen geven. Ook hebben we een aantal verkeerssituaties besproken die volgens PB aangepakt zouden moeten worden. We gaan ons erin verdiepen!

Leertouwer
Bij de Denktank duurzaamheid (zie eerdere weblog) heb ik kennis gemaakt met Rene van der Boon . Hij is eigenaar/ directeur van Leertouwer installatie. Ik ben bij zijn bedrijf op de Briellaerd op werkbezoek geweest. Wat eerst opvalt is het mooie gebouw dat op een mooie zichtlocatie staat. De slogan van het bedrijf is “meer dan installateur”. Dat is mij tijdens het bezoek ook wel duidelijk geworden. Het is een bedrijf dat denkt in totaaloplossingen en durft te vernieuwen. Iets om trots op te zijn in Barneveld.

Verkeersoverleg BIK
Woensdagochtend om 8.00 uur overleg gehad met de Barneveldse Industriele Kring, met de subscommissie Verkeer. We hebben onder andere gesproken over de situatie op de Harselaar, het knooppunt A1-A30, de plannen rond de rondweg Voorthuizen. Dat leverde een idee op voor een nieuwe slogan voor het dorp : “Voorthuizen, je kan er niet omheen” J . We hebben geconstateerd dat we op veel terreinen de krachten kunnen bundelen. Vooral als het gaat om het voeren van lobby´s voor onze plannen en het op de agenda krijgen van voor Barneveld belangrijke onderwerpen.

Begroting
Afgelopen dinsdag is de begroting voor 2011 door de gemeenteraad vastgesteld. Dat is altijd een politiek belangrijk moment. Voor mij ook bijzonder omdat het mijn eerste begrotingsbehandeling in Barneveld was. Een begroting waarin stevige bezuinigingen worden aangekondigd. Dat kan ook niet anders want de geldkraan voor gemeenten wordt in Den Haag voor een belangrijk gedeelte dichtgedraaid. Wanneer je dan geen lastenverhoging wilt doorvoeren betekent dat dus dat de uitgaven omlaag moeten, kortom bezuinigen. De meeste reacties daarop kregen we van de verenigingen en instanties die het in de toekomst zonder waarderingssubsidies moeten doen. Toch kan een waarderingssubsidie in zijn aard niet een blijvend karakter hebben. Met de subsidie wordt aangegeven dat het initiatief gewaardeerd wordt, maar het is niet de bedoeling dat het wordt gebruikt om jaarlijks de begroting van de vereniging sluitend te krijgen. Het bedrag is ook meestal een bescheiden bijdrage in het totaal. Dit is wat anders dan prestatiesubsidies waarbij de gemeente afspraken maakt dat prestaties worden geleverd. Dit gaat meestal om grotere bedragen en langjarige afspraken.

Op alle vlakken van het gemeentelijk terrein hebben de bezuinigingen hun effect. Ik ben er echter blij mee dat de effecten voor de minima beperkt zijn gebleven.  Zie hiervoor ook de bijdrage van Heimen Schuring, de fractievoorzitter van de CU in Barneveld. http://barneveld.christenunie.nl/k/n7440/news/view/455825/50582/Bijdrage-begroting-2011-Smen-Barneveld.html

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht