ChristenUnie: ,,Gemeente buiten spel in Reconstructiebeleid``

donderdag 08 januari 2004 09:47

De gemeenteraden in de Gelderse Vallei zijn buiten spel gezet in de bestuursovereenkomsten die Gedeputeerde Staten met de diverse colleges van b. en w. hebben gesloten over het Reconstructieplan.

Dat schrijft ChristenUnie-raadslid Henk Geurts in een brief aan het college van burgemeester en wethouders van Barneveld. Geurts stelt dat er afgesproken was dat de raad betrokken zou worden bij belangrijke besluiten, maar dit is niet gebeurd, aldus het raadslid.

Geurts vindt dat er nog veel te veel onduidelijkheid is over de financiële middelen die het rijk beschikbaar moet stellen om het Reconstructieplan te bekostigen. ,,Dit terwijl er al wel allerlei besluiten genomen worden die een grote impact hebben op de landbouw. In de bestuursovereenkomst staat geen letter over wat er moet gebeuren als het Rijk niet betaalt. Dat maakt de overeenkomst tot een lege huls,`` aldus Geurts. Er is maar voor een enkele boerderijverplaatsing in de Gelderse Vallei geld beschikbaar, meent het raadslid. ,,Er komen steeds meer zones ten behoeve van natuur en milieu en de landbouw komt steeds meer in de verdrukking.``

Geurts heeft naast procedurele vragen ook een reeks inhoudelijke vragen over het onderwerp gesteld. Zo wil hij van het college weten of er ook nevenfuncties zijn toegestaan in gebieden waar de landbouw voorrang krijgt. Ook wil hij weten of een mestverwerkingsfabriek in Barneveld, zoals de Reconstructie voorstelt, economisch rendabel en dus betaalbaar is voor boeren. Verder stelt hij dat het Wilbrinkbos wordt opgenomen in de Ecologische Hoofdstructuur en dat een zeven agrarische bedrijven hier planschade door oplopen. Bovendien maakt hij zich zorgen over de kosten waarvoor de gemeente Barneveld komt te staan als gevolg van de Reconstructie. Hij vraagt zich af hoe de gemeente deze kosten wil dekken.

Het concept Reconstructieplan staat voor vanavond op de agenda van de raadscommissie Grondgebied. Deze vergadering begint om 19.30 uur.

Achtergronden

Reacties op 'ChristenUnie: ,,Gemeente buiten spel in Reconstructiebeleid``'