Transferium

woensdag 21 januari 2004 20:02

Uit de Fractie: Door Frits Appelman
Ledenwerfactie
Elders in dit blad wordt u uitvoerig op de hoogte gesteld van het resultaat van de ledenwerfactie. Het resultaat is prachtig en de fractie voelt zich er zeer door gesteund. Hiervan gaat een mooie impuls uit om de schouders nog meer onder het politieke werk te zetten. Ook daarover is in dit blad meer te lezen. Moge de Here ons bij al ons werk Zijn zegen geven.

Transferium
Het ziet er nu echt naar uit dat de verkeersproblematiek op Harselaar kan worden aangepakt. Door het vervallen van een zijtak van de Betuwelijn was er geld over. Besloten is dat in te zetten voor het verhelpen van verkeersknelpunten in Gelderland. Doordat de Staten ook een subsidie geven, kan er daadwerkelijk iets gedaan worden. Een van de projecten is de aanleg van een station naast dat van Barneveld-Noord op de lijn naar Apeldoorn. Daarom -en dat is mooi meegenomen- moet daar de Baron van Nagelstraat onder het spoor doorgaan. Tot aan de A1 zal de weg bovendien worden verbreed. Het moet wel snel gebeuren: voor 2006 hoort het gerealiseerd te zijn. Er zijn wel wat vraagtekens gebleven: willen de NS er wel een trein laten stoppen? Dat wordt pas in 2007 besloten. En ook: is het geld voor de tunnel toereikend? Het lijkt er inderdaad op. De raad stond voor de keus: niet doen betekent het vergooien van de kansen. Wel doen heeft wat onzekerheid. Uiteindelijk was er een zeer ruime meerderheid voor. De eerste twee fasen (station+parkeerplaatsen en tunnel) kosten de gemeente waarschijnlijk niets en wat er later komt, bijv. kantoren, nieuwe bedrijven, mogelijk een congrescentum, zal in goed overleg met derden moeten gebeuren.

Barneveld-Centrum
Er zijn ook gunstige berichten over de vernieuwing van het centrum van Barneveld. Het college lijkt er in te slagen de Veluwehal en het gemeentehuis binnen de gestelde kaders te verbouwen. Dat zelfde geldt voor de verbetering van het winkelerf.
Saillant punt is dat er mogelijk i.p.v. de verbouwing van de Veluwehal, i.s.m. de Harmonie een geheel nieuw muziekcentrum wordt gebouwd op de hoek van de Bouwheer- en de Churchillstraat. Daar kunnen dan ook de muziekschool en zangverenigingen heen. Ambitieus, maar wel haalbaar, naar het nu lijkt. Na de zomervakantie gaat men beginnen. De bibliotheek ligt dan een half jaar voor.
Laten we hopen dat Barneveld over een paar jaar inderdaad mooier is dan nu en dat het verkeer beter uit de wielen kan.

Verder….
o is begonnen met de herbouw van de Oranjerie bij het kasteel;
o is er een nieuw monumentenbeleid vastgesteld, waarbij eigenaren van waardevolle panden niet meer geheel vrij zijn over hun eigendom te beschikken;
o zijn de plannen voor een rondweg om Voorthuizen in een ver(der)gevorderd stadium;
o hopen we dat het industrieterrein Harselaar-Zuidoost ook binnenkort daadwerkelijk ontsloten kan worden.

U ziet het: besturen gaat nu echt in een hogere versnelling, maar de raad, en daarmee ook uw fractie, houden de kaders nauwlettend in de gaten.

Reacties op 'Transferium'