Pluim van André Rouvoet

woensdag 21 januari 2004 20:05

ChristenUnie politiek - Door André Rouvoet.

Bij de ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer krijgen we de laatste maanden opvallend veel positieve geluiden over ons optreden te horen. Mailtjes met waarderende woorden, complimenten voor de inbreng van een van de Kamerleden in een bepaald debat en zelfs steunbetuigingen vanuit andere partijen: mensen die teleurgesteld zijn in de politieke keuzes van de partij waar ze op hebben gestemd en zich goed thuis voelen bij de standpunten van de ChristenUnie.
Dat spitste zich de afgelopen tijd vooral toe op onze stellingname tegen de ingrijpende bezuinigingsmaatregelen van het kabinet, waardoor veel toch al kwetsbare groepen getroffen werden: ouderen, chronisch zieken, gehandicapten, WAO’ers. Het is dus niet onopgemerkt gebleven dat de ChristenUnie zich juist voor deze groepen sterk heeft gemaakt en eigen voorstellen heeft gedaan om hun positie te verbeteren en de ergste pijn te verzachten door een rechtvaardiger verdeling van de lasten.
We zijn natuurlijk erg blij met die positieve belangstelling en waardering: het doet goed wanneer ons verhaal herkenning en erkenning oproept. Het gaat ons er in de politiek immers om steun te verwerven voor het principiële, bijbels-politieke geluid van de ChristenUnie. We willen toch graag dat de mensen in het land weten hoe wij vanuit de Bijbel denken over gerechtigheid, rentmeesterschap, de verantwoordelijkheid van de overheid om op te komen voor het kwetsbare en een schild te zijn voor de zwakken in de samenleving.

In dit klimaat, waarin er in positieve zin op de ChristenUnie gelet wordt, liggen er kansen voor onze partij! Kansen om mensen met onze politieke boodschap te bereiken. Kansen om mensen aan ons te binden en zo onze invloed op het beleid daadwerkelijk te vergroten. Keer op keer blijkt bij verkiezingen dat steeds meer kiezers niet vanuit een vanzelfsprekende loyaliteit op een partij stemmen, maar omdat (een bepaald aspect van) de boodschap hen aanspreekt. Of de wijze waarop de boodschap wordt verteld. Deze ontwikkeling is ook aan de ChristenUnie niet voorbijgegaan; dat hebben we bij de laatste twee verkiezingen gemerkt… Maar in plaats van daarover te somberen is het zaak de uitdaging en de kansen te zien: we hebben een boodschap waar we ons bepaald niet voor hoeven te schamen! En we mogen dankbaar zien dat velen zich daardoor aangesproken voelen.
En ik ben er vast van overtuigd dat er voor een positief-christelijke partij als de ChristenUnie nog meer te winnen valt. Mensen láten zich winnen voor een uitgesproken christelijke politiek. Mensen wíllen deel uitmaken van een beweging die vol bevlogenheid én bewogenheid midden in de samenleving wil staan. De ChristenUnie in Barneveld heeft er het sprekende bewijs van geleverd!

Natuurlijk: het gaat niet vanzelf. Er gaat energie in zitten om mensen deel van die beweging te laten worden. Maar het kán! Het gebeurt! Tegen de geest van deze tijd in blijkt de ChristenUnie mensen in beweging te kunnen krijgen voor een politieke partij. Het geheim? Het gaat niet om de partij. Het gaat niet om de vertegenwoordigers. Het gaat zelfs niet in eerste instantie om de invloed. Het gaat de ChristenUnie om de eer van God en de dienst aan Zijn Koninkrijk! Dáárin te mogen werken is een groot voorrecht. Dáár mensen voor te mogen winnen is een feest!

Het is mijn vurige wens dat op veel plaatsen in ons land het inspirerende voorbeeld van Barneveld navolging zal krijgen. Opdat de steun voor een voluit christelijke politiek mag toenemen en het principiële geluid van de ChristenUnie op alle politieke niveaus verder versterkt zal worden. Daar is de samenleving naar mijn vaste overtuiging mee gediend.

André Rouvoet
Fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Tweede Kamer