‘Hulp voor mensen met kleine beurzen’

donderdag 25 september 2008 14:55

Het Sociaal Raadslieden Punt (SRP) dat waarschijnlijk in de Barneveldse bibliotheek komt, is niet alleen bedoeld voor gratis sociaal juridische dienstverlening. De insteek is ook dat mensen bijleren. zodat ze in de toekomst hun papieren zélf kunnen invullen.

Dat antwoordde Henk Kroon, directeur van ‘Stadsring 51’, woensdagavond tijdens de vergadering van de raadscommissie Samenleving op een vraag van CDA-raadslid Kees van der Werf.

Het is de bedoeling dat de medewerkers van de Amersfoortse organisatie samen met vrijwilligers van het Barneveldse Diaconaal Netwerk mensen één ochtend per week helpen bij onder meer het invullen van belastingformulieren en overheidspapieren. ‘Stadsring 51’ zorgt ervoor dat de vrijwilligers van het Diaconaal Netwerk worden begeleid en geschoold en helpt bij het uitzoeken van moeilijke vraagstukken.

De VVD is sceptisch over de plannen, die 39.000 euro kosten. ,,Er zijn boekhoudbureaus die voor vijftig euro de belastingpapieren invullen. Is zo’n overheidspunt dan geen oneerlijke concurrentie?’’, vroeg VVD’er Paul Vos zich af. ,,Is het ook niet beter om net als in de gemeente Amersfoort een inkomenseis te formuleren, zodat alleen de mensen hulp krijgen die het ook echt nodig hebben?’’ Wethouder Leen Verweij toonde zich daarvan geen voorstander. ,,Mensen komen niet voor hun lol bij het Sociaal Raadslieden Punt. Ze moeten echt een drempel over en bovendien zijn de belastingpapieren slechts een klein deel van het pakket dat het SRP biedt. Ik ben bang dat een inkomenseis mensen afschrikt. Tijdens het spreekuur kan worden gefilterd.’’

Adri den Dunnen van Pro’98 was het met hem eens. ,,Het moet een open voorziening zijn zonder hoge drempel.’’

Volgens Gerard van Lanen van het Diaconaal Netwerk klopt momenteel een brede groep bij hen aan voor hulp. ,,Het zijn vooral de mensen met de kleinste beurzen, voornamelijk ouderen.’’ Kroon vulde aan: ,,Mensen met meer geld regelen hun zaken liever zelf, blijkt uit onze ervaringen in Soest en Amersfoort.’’

Leendert de Knegt (SGP) opperde om de dienstverlening een ochtend per week naar Voorthuizen uit te breiden, maar dat leek de wethouder geen goed idee. ,,Dat ligt voorlopig niet in de planning. We gaan nu al beperkt open en als we dan ook nog meerdere punten hebben zou dat voor een te grote versnippering zorgen.’’

De gemeenteraad beslist dinsdag 7 oktober over het Sociaal Raadslieden Punt. Bij groen licht kan het punt volgens burgemeester en wethouders. in april in gebruik worden genomen.

Bron: Barneveldse krant

Wethouder