Barneveldse Krant: Raadsmeerderheid wil blowverbod

cannabiswoensdag 23 augustus 2006 21:08

BARNEVELD - Een meerderheid van de Barneveldse gemeenteraad is voorstander van een blowverbod. Na het voorstel van de ChristenUnie om zo’n verbod in te stellen, ziet het CDA ook wel iets in deze maatregel. De gemeente Ede is al een stap verder. Daar stelt het gemeentebestuur een blowverbod voor.

Nadat de ChristenUnie in juni het voorstel deed voor invoering van een blowverbod in de openbare ruimte, is nu ook het CDA voor zo’n maatregel. Eerder vond de ChristenUnie al medestanders in de SGP en Burger Initiatief. ,,We zijn voor een blowverbod, mits de gemeente dit verbod ook daadwerkelijk kan handhaven”, zegt CDA-fractievoorzitter Jan Post. ,,Een blowverbod instellen om overlast tegen te gaan moet natuurlijk geen papieren tijger zijn. We moeten dan ook daadwerkelijk kunnen optreden tegen blowers.” Aan dat laatste zitten volgens Post nog wel enkele haken en ogen. ,,Je moet goed weten hoe je tegen blowers gaat optreden. Je moet er als agent bij wijze van spreken bovenop staan om het verschil te zien tussen het opsteken van een sigaret of een joint. Daarnaast moet er natuurlijk binnen het politiekorps capaciteit zijn om tegen blowers op te treden. Alleen een verbodsbord plaatsen heeft natuurlijk weinig zin.” Mocht een blowverbod uitvoerbaar blijken, dan steunt het CDA zo’n verbod.

Eerder stelde de ChristenUnie al voor een dergelijk verbod in te voeren. ,,Het is immers ook verboden om op de openbare weg alcohol te drinken, omdat dat overlast veroorzaakt”, zegt fractievoorzitter Tjitske Kuiper. Met een blowverbod wil de ChristenUnie de politie een handvat kunnen geven om boetes uit te delen. De plannen van de ChristenUnie gingen Pro’98 te ver. Ook de VVD ziet niets in zo’n verbod. ,,Als er ernstige overlast is, zijn er genoeg andere regels om de openbare orde te handhaven”, zegt fractievoorzitter Adriaan Guldie. ,,Bovendien is deze regel wat ons betreft niet handhaafbaar, omdat moeilijk te controleren is of mensen een joint rollen of een groot uitgevallen shag.”

Burgemeester Jos Houben heeft toegezegd het onderwerp te bespreken in de raadscommissie Bestuur.

Bron: Barneveldse Krant, 23 augustus 2006

Zie ook: