Wisselblog week 34 - Heimen Schuring

maandag 21 augustus 2006 19:03

Zaterdag 26 augustus – F4
De wekker gaat vroeg vanmorgen, om 7:15 moeten Stefan en ik bij SDBV zijn voor de foto. Kwart over zeven! En dat op zaterdag. Vanaf dit seizoen doet Stefan mee met een echt ‘elftal’ (ze zijn met z’n negenen) en dat garandeert elke zaterdag vroeg opstaan. Dat wordt nog leuk als het buiten nog donker is…

Als ik bij SDBV ben, moet ik denken aan de accommodatieproblemen van deze club. Ik ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn in combinatie met de onderwijshuisvesting (aan de Hessenweg). Daar is, op het eerste gezicht, best wat te combineren. De plannen moeten wel snel helder worden, de toegezegde accommodatieverbeteringen mogen namelijk niet op de lange baan geschoven worden. Daar is sport net iets te belangrijk voor!

Vrijdag 25 augustus – Zeumeren
Vandaag via de mail wat van gedachten gewisseld over de antwoorden van het college op de schriftelijke vragen van het CDA en van de ChristenUnie over de recreatieplas Zeumeren. Plaatselijk Belang Voorthuizen heeft de noodklok geluid over de verkeersveiligheid en de EHBO-voorziening bij Zeumeren.

Als ik de antwoorden van het college op onze vragen lees, krijg ik niet direct een tevreden gevoel. Het lijkt er op dat men de problemen niet ziet.  En dat is jammer. Ik ben ervan overtuigt dat Plaatselijk Belang niet voor de lol aandacht vraagt voor dit probleem. We zullen in overleg met PB Voorthuizen bekijken wat we verder moeten doen.

Donderdag 24 augustus – Operaties
Ik kreeg vandaag weer een mail van Leen Verweij, vanuit het gemeentehuis. We zijn blij dat het goed met hem gaat. Wethouder Verweij het eind juli in het UMC een zware operatie ondergaan en gelukkig gaat het weer zo goed dat hij rustig aan z’n werk weer op kan pakken. We zijn God dankbaar dat Leen gespaard is gebleven voor zijn gezin, zijn familie en voor de gemeente Barneveld.

Tijdens de extra raadvergadering van afgelopen maandag hoorden we ook dat Gerrit Tijmensen geopereerd is in de vakantieperiode. We wensen hem vanaf deze plaats veel gezondheid en snel herstel toe!

Woensdag 23 augustus – Blowverbod
Het is vandaag voorpaginanieuws in ons plaatselijk dagblad: een meerderheid van de Barneveldse gemeenteraad wil een blowverbod. Tijdens de kaderstellende raad in juni hebben wij via een motie het idee geopperd op straat een blowverbod in te stellen. Dit voorstel kon toen nog niet op een raadsmeerderheid rekenen. Dat kan nu blijkbaar wel! En dat is goed nieuws.

Vaak zie je dat waar veel geblowd wordt de verloedering toeneemt en er overlast ontstaat. Ook het CDA wil nu, mits er goed gehandhaafd kan worden, het blowverbod.

Nou, daar gaan we zeker uitkomen!

Dinsdag 22 augustus – De puinhopen van een half jaar raadswerk
In 2002 is het dualisme ingevoerd, om de afstand tussen ‘burger’ (u dus) en de politiek te verkleinen. Meer contact met de inwoners en belangengroepen, meer praten op hoofdlijnen, minder vergaderen en minder papier. Dat laatste is nog niet echt gelukt, komt u maar eens kijken op mijn zolderkamer. Dat vele papier moet natuurlijk wel goed gearchiveerd worden. En hoe doe je dat? Een hele puzzel, waar ik vanavond aan begonnen ben.

Pim Fortuyn schreef een boek met de titel ‘de puinhopen van paars’. Nou bij mij in de studeerkamer liggen ‘de papierhopen van een half jaar raadswerk’. Zal ik er een boek over schrijven?

Maandag 21 augustus – de eerste raadsvergadering van h
et seizoen
Raar maar waar. We zitten als gemeenteraad om 17:00 uur al weer te vergaderen.

Weg vakantiegevoel.

We vergaderen niet omdat we het zo leuk vinden, maar omdat dit nodig is in verband met de Wet Voorkeursrecht Gemeenten, die door het college op negen gebieden van toepassing is verklaard. De gemeenteraad moet dit collegebesluit binnen acht weken ‘bestendigen’ en dat hebben we dus vanmiddag gedaan.

De vergadering duurde gelukkig niet lang; om kwart over zes konden we huiswaarts. Het benodigde besluit werd unaniem genomen. Wel is afgesproken dat er snel begonnen wordt met de strategische visie op de groei van Barneveld. Wat willen we? Hoe groot moet Barneveld over twintig, dertig jaar zijn? Hoeveel mensen wonen er dan (D.V. natuurlijk) en hoeveel en welke bedrijven zijn er dan gevestigd. Heeft u ideeën? Laat het ons weten: info@barneveld.christenunie.nl. We horen uw mening graag!

Zondag 20 augustus – afsluiting Jeugdweek Zuid
Vandaag hebben we de Jeugdweek Zuid afgesloten. We mogen terugzien op een prachtige week in de tenten en de trailers aan de Woudseweg.

Afgelopen maandag heb ik geholpen met het opzetten van de grote tent. Omdat ik in het ‘winterseizoen’ druk ben met de politiek, ben ik blij dat ik bij dit soort gelegenheden mijn steentje bij kan dragen.

Onze kinderen kijken vol enthousiasme terug op deze week, die waardig werd afgesloten in de sing-in op zondagmiddag.

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur een mail naar h.schuring@barneveld.nl

Reacties op 'Wisselblog week 34 - Heimen Schuring'