‘Achterstand schuldhulp snel weg’

zaterdag 28 november 2009 16:35

De achterstanden bij aanvragen voor schuldhulpverlening bij de gemeente Barneveld zijn vóór 1 juni 2010 ingelopen. Dat belooft wethouder Leen Verweij aan de gemeenteraad. Nu moeten aanvragers soms tien weken of langer wachten, terwijl de gestelde termijn vier weken is.

Verweij verwacht de komende maanden de achterstand weg te werken door per 1 december een detacheringsbureau in te schakelen. Extra inzet hiervoor wordt gedeeltelijk bekostigd uit rijkssubsidie die het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid toekent. Wegens een forse stijging in het aantal aanvragen voor schuldhulpverlening is hier landelijk tot 2012 130 miljoen euro voor uitgetrokken. Voor Barneveld betekent dat over 2009 een bedrag van 30.000 euro. ,,De twee daaropvolgende jaren wordt dat bedrag waarschijnlijk nog iets hoger”, zegt Verweij. ,,Detachering gebeurt voor drie maanden, daarna nemen we iemand in vaste dienst, dat is goedkoper.”

Verweij reageert hiermee op zorgen die de fractie van Pro’98 in oktober uitte tijdens de behandeling van de gemeentebegroting. De partij diende twee voorstellen om de wachttijd voor zowel schuldhulpverlening als uitkeringen voor levensonderhoud te verkorten. Na toezeggingen van wethouder Verweij trok de partij deze moties in.

De reden voor de langere wachttijd is volgens de wethouder voornamelijk de toename van het aantal aanvragen voor schuldhulpverlening, veroorzaakt door de huidige recessie. ,,Dit jaar zien we dat ook tweeverdieners met hoge lasten getroffen worden en in de problemen komen omdat een inkomen wegvalt.”

Hoeveel nieuwe aanvragen de gemeente begin volgend jaar te verwerken krijgt, is volgens de wethouder moeilijk in te schatten. ,,Al ben ik daar zelf eerlijk gezegd niet gerust op. Ik sluit niet uit dat de effecten van de crisis op persoonsniveau volgend jaar sterker gevoeld zullen worden dan dit jaar. De achterstand die we nu hebben werken we weg. Of we alle nieuwe aanvragen op tijd kunnen verwerken, hangt af van het aantal. We houden de hoeveelheid nieuwe aanvragen maandelijks nauwlettend in de gaten.”

Van 2006 tot en met 2008 kwamen jaarlijks 100 tot 110 nieuwe aanvragen binnen. Dit jaar zijn dat er nu al 163. ,,Er is een stijging van vijftig procent te zien, de verwachting is dat dit per eind december oploopt tot circa zestig procent.”

Als het gaat om de aanvraagtijd voor bijstandsuitkeringen speelt volgens Verweij sterk mee dat de aanvragers ontbrekende stukken, zoals bijvoorbeeld bankafschriften of verklaringen van eigen vermogen niet op tijd regelen. ,,De termijnoverschrijding wordt vaak door hen zelf veroorzaakt.”

Bron Barneveldse krant

Reacties op '‘Achterstand schuldhulp snel weg’'

Archief > 2009 > november