Aantal keer gelezen

Gemeente leert jongeren omgaan met geld

zaterdag 07 november 2009 13:31

Wethouder Leen Verweij heeft donderdag de aftrap gegeven voor een serie gastlessen op scholen over omgaan met geld. De eerste les vond plaats in groep 8 van basisschool De Branding in Barneveld . De gastlessen worden gegeven door vrijwilligers en maken deel uit van het project G€LDwijs.

De gemeenteraad heeft in de Kadernota 2009-2012 aangegeven dat Barneveld extra aandacht moet besteden aan preventieve schuldhulpverlening. Gezien de groei van het aantal aanmeldingen voor schuldhulpverlening is een investering in het voorkomen van schulden noodzakelijk, meent de raad.

Jongeren krijgen extra aandacht, omdat zij steeds vaker te kampen hebben met schulden. G€LDwijs is een project voor de scholen om jongeren te informeren dat je verstandig met geld moet omgaan en te laten zien wat de gevolgen zijn als je dit niet doet.

Begin 2009 heeft de gemeente een enquête uitgezet onder de scholen. Al 22 basisscholen en twee scholen in het voortgezet onderwijs hebben aangegeven mee te willen werken. Zij bepalen zelf aan welke projectonderdelen zij mee willen doen. Zo is lesmateriaal beschikbaar, maar ook een theatervoorstelling, een ouderavond en gastlessen.

Begin oktober zijn zeven vrijwilligers opgeleid om gastlessen te verzorgen over het omgaan met geld. Het ROC en Nibud zijn betrokken bij de training van de vrijwilligers. Verhalen uit de praktijk worden in de gastlessen gecombineerd met tips om problemen te voorkomen. De VrijwilligersCentrale Barneveld coördineert de gastlessen en de inzet van de vrijwilligers.

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2009 > november