Barneveldse Krant: 'Schuring trekt kar ChristenUnie'

Top 9vrijdag 13 november 2009 15:51

Barnevelder Heimen Schuring (37) is donderdag tijdens een ledenvergadering gekozen tot lijsttrekker van de ChristenUnie voor de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar.

Bent u benaderd of heeft u uzelf aangemeld voor deze klus?
,,Ik ben gevraagd.’’

Waarom bent u gevraagd?
,,De partij vindt mij een enthousiaste en betrokken politicus die het ChristenUnie-standpunt goed kan verwoorden.’’

Daar zijn er vast meer van. Wat maakt dat u er met kop en schouders bovenuit steekt?
,,Ik denk dat het met uitstraling en enthousiasme te maken heeft.’’

U zit pas sinds 2006 in de gemeenteraad en nu wordt u het boegbeeld van de partij. Een bliksemcarrière?
,,Dat ik gekozen ben, geeft aan dat men vertrouwen heeft. Ik ben niet de politiek ingegaan met een bepaald carrièreplan. Politiek is voor mij een manier om mijn maatschappelijke betrokkenheid weer te geven. Ik wil mij inzetten voor de gemeente waarin ik woon.’’

Hoeveel zetels gaat de ChristenUnie binnenhalen?
,,Wij verwachten tenminste stabiel te blijven en zelfs te groeien. De vraag is of de groei voldoende is voor een zesde zetel.’’

Waar leidt u mogelijke groei uit af?
,,We krijgen geregeld positieve reacties op wat wij doen. Bijvoorbeeld over de vragen over de reclamemast langs de A30, het openbaar vervoer, Wet Maatschappelijke Ondersteuning en scholenbouw. Ik denk dat we afgelopen vier jaar in het college ook hebben laten zien dat belangrijke dossiers goed opgepakt zijn.’’

In uw aanvaardingsspeech gaf u aan veel geleerd te hebben van Tjitske Kuiper, die de vorige keer de lijst aanvoerde. Wat heeft u geleerd bijvoorbeeld?
,,Het gaat dan over de politieke mores. Hoe liggen verhoudingen, wanneer is het slim om dingen wel of juist niet te doen, zeg maar het politieke vak in brede zin.’’

Dat klinkt nog niet echt concreet. Wat heeft u specifiek van Tjitske Kuiper geleerd?
,,Politieke scherpte. Neem recent die discussie rond de reclamemast. Tjitske brengt dat op zo’n manier dat er een maatschappelijk debat over ontstaat. Je moet zoiets op het juiste moment doen. Niet afwachten, maar actief het politieke debat zoeken.’’

In de gemeenteraadsvergaderingen is de ChristenUnie tamelijk afwachtend als het om discussiëren gaat.
,,Het is inderdaad niet zo dat we elke vijf seconden bij een interruptiemicrofoon staan. Wij zijn niet hijgerig. Je kunt iemand op de huid zitten en politiek vliegen afvangen, dat is een stijl. Maar niet de onze, wij proberen het via inhoud te doen. Andere partijen staan standaard bij die microfoon. Als iemand wat zegt, reageren wij vaak in tweede termijn. Wij zoeken naar een balans in scherpe, inhoudelijke inbreng en een waardige manier van debat voeren.’’

U staat bekend als het raadslid dat nogal actief is op Twitter. Tijdens vergaderingen, maar ook daarbuiten vertelt u via internet de hele dag in korte boodschappen wat u allemaal aan het doen bent. Houdt u daar tijd voor over?
,,Jazeker, dat blijf ik ook zeker doen. Er is een groeiende groep die mij volgt. Dat kan via het lezen van ‘tweets’, maar ook door een opsomming op de site van de partij. Ik wil er tijd voor blijven maken, het is een waardevolle manier om te laten zien wat je doet.’’

Uw partij heeft als motto ‘Samen Barneveld NU’ gekozen, dat klinkt bekend. Ook uw broertjes en zusjes van het CDA zeggen altijd veel ‘samen’ te willen doen. Waarin verschillen jullie van het CDA?
,,In 2006 merkten we al dat ‘Samen Barneveld’ een heel krachtig motto is. Zoals met veel motto’s, zijn die niet exclusief voor een partij. De ChristenUnie wil een christelijk-sociale partij zijn, die bijbels gefundeerd is. We kijken naar mensen die het moeilijk hebben en willen naar ze omkijken.’’

Dat zal het CDA ongetwijfeld ook zeggen.
,,Ik heb geen vergelijkend warenonderzoek gedaan. Het sociale geluid en aandacht voor milieu en leefomgeving vinden wij belangrijke punten. Het gaat erom waar je accenten legt. Ik wil het CDA niet de maat nemen, maar het verschil zit ‘m in de hoeveelheid aandacht die je aan zulke onderwerpen geeft. Daarnaast is er ook een verschil wat betreft opvatting over beleving van de zondag. Wij vinden dat je dan rust in acht moet nemen.’’

Waar kan de ChristenUnie na de verkiezingen absoluut op afgerekend worden?
,,Barneveld krijgt komende jaren minder geld uit Den Haag, er zal veel gesneden moeten worden in de begroting. We willen bewaken dat bezuinigingen niet ten koste gaan van mensen met een laag inkomen, die wat betreft uitkering of zorg van de gemeente afhankelijk zijn.

En waar moet wel op bezuinigd worden?
,,Het wordt onvermijdelijk dat we investeringen gaan uitstellen of verminderen. Ik denk dan aan het uitstellen van aanleg van nieuwe wegen. En mogelijk moet er ook geschoven worden in investeren in onderwijshuisvesting, daar hebben we afgelopen tijd al veel in geïnvesteerd.’’

Is een nieuwe college-periode haalbaar voor de ChristenUnie?
,,Elke politieke partij die zichzelf serieus neemt, wil meeregeren. Ik denk dat elke collegepartij tevreden is over de behaalde punten uit het collegeakkoord. Onze wethouder Leen Verweij is opnieuw beschikbaar, ondanks het feit dat de oppositie stelselmatig probeerde het college te beschadigen met moties van afkeuring. Je kunt een wethouder niet afrekenen op het feit dat hij voortvarend te werk gaat.’’

U doelt dan onder meer op de kwestie rond de ontwikkeling van wijkschool De Burgt. Was het daar echter niet zo dat Verweij verzuimd had de raad tijdig te informeren?
,,Er was jarenlang niets gebeurd. Ik heb de indruk dat men stokken zocht om te slaan. Het was niet constructief en ook niet onze stijl zoals wij destijds oppositie voerden.’’

Waar heeft de ChristenUnie afgelopen vier jaar duidelijk een stempel op weten te zetten?
,,Denk aan onderwijshuisvesting, openbaar vervoer (vier keer per uur een treinverbinding tussen Barneveld en Amersfoort), het ketenbeleid om alcoholgebruik terug te dringen, de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning waar we een gemeentelijke invulling aan konden geven zodat iedereen de zorg kreeg die nodig was.’’

Bron: Barneveldse Krant, 13 november 2009

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2009 > november