4 miljoen extra voor Meerwaarde; Barneveld investeert 24,7 miljoen euro

Impressie nieuwbouw de Meerwaarde Barnevelddinsdag 05 mei 2009 18:28

Barneveld betaalt vier miljoen euro extra aan de nieuwe vmbo-school van De Meerwaarde aan de Hessenweg in Barneveld. De totale gemeentelijke bijdrage komt daardoor uit op 24,7 miljoen euro.

Beide partijen bereikten afgelopen vrijdag overeenstemming over de financiering. Volgens wethouder Leen Verweij gaat het om de grootste investering die Barneveld ooit heeft gedaan. ,,Dit bedrag past binnen de begroting’’, benadrukt hij. ,,Het gaat dus niet ten koste van de nieuwbouw van andere scholen.’’

De Meerwaarde trekt volgens directeur Kees Heek zelf tussen de 10 en 15 miljoen euro uit voor gymlokalen, inventaris en de inrichting van het schoolterrein. Het definitieve bedrag hangt af van de aanbesteding. ,,We hebben de afgelopen jaren geld gespaard, maar in de spaarpot zit géén 15 miljoen. We hopen dat de kosten meevallen, want anders moeten we geld bijlenen’’, legt de directeur uit.

Heek is blij dat de gemeente en de school overeenstemming hebben bereikt. ,,Het gaat om een hoop geld’’, erkent hij. ,,Maar Barneveld krijgt er iets moois voor terug. Onderwijskundig kunnen wij in het nieuwe gebouw echt een stap voorwaarts maken in het praktijkonderwijs. Het wordt een grote school, maar de ruim 1700 leerlingen zullen dit niet zo ervaren. Ze volgen hun lessen zoveel mogelijk in één bepaald deel van het gebouw.’’

Gijs van Veldhuizen, voorzitter van het schoolbestuur, is ook in zijn nopjes met het resultaat van de onderhandelingen. ,,Het was zowel voor ons als de gemeente een grote zaak en dat maakte het onderhandelen niet eenvoudig. Maar toch is alles plezierig verlopen.’’

De insteek is dat het gebouw en de zes gymlokalen in de zomer van 2011 klaar zijn voor gebruik. De Europese aanbestedingsprocedure voor de school start op korte termijn. Waarschijnlijk is in oktober bekend wie het pand gaat bouwen. De Meerwaarde draagt het risico van de aanbesteding. Mocht die gunstig uitvallen, dan plukt de scholengemeenschap daar de vruchten van.

De aanbestedingsprocedure voor de gymlokalen start later, maar Heek verwacht dat ze er staan als de school opengaat. De twee sportzalen worden eigendom van De Meerwaarde. Datzelfde geldt voor de grond waarop ze staan. De scholengemeenschap en de gemeente regelen dit door een stuk grond dat De Meerwaarde bezit bij het voormalige Groen van Prinsterercollege te ruilen. De kosten voor de aankoop van de benodigde grond aan de Hessenweg betaalt de gemeente. Het bedrag is nog niet bekend, maar het komt bovenop de 24,7 miljoen euro.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat de nieuwe school een jaar eerder in gebruik zou worden genomen, maar de onderhandelingen duurden langer dan verwacht. Dat kwam doordat De Meerwaarde de gemeente om meer geld vroeg dan de 20,7 miljoen euro die Barneveld in eerste instantie beschikbaar wilde stellen. Dit onder meer door een stijging van de bouwkosten.

De gemeente eiste op haar beurt van het schoolbestuur dat het gebouw sober en doelmatig zou worden. Toetsingen door twee onafhankelijke partijen wezen vervolgens uit dat dit bij het voorlopige ontwerp het geval was. Daarop besloot het college 4 miljoen euro extra beschikbaar te stellen.

Het schoolbestuur legt zelf geld bij om te investeren in een goed ‘schoolklimaat’. ,,We kopen géén tafels met gouden randjes, maar een goed onderwijsklimaat vinden we heel belangrijk’’, zegt Heek. ,,Uit onderzoek is gebleken dat de kwaliteit van het onderwijs met tien procent verbetert als de omstandigheden goed zijn.’’

De nieuwe school wordt onder meer voorzien van een verwarmings- en koelsysteem waarmee warmte uit de grond wordt gehaald. ,,Bij warm weer is het in onze huidige gebouwen veel te warm om optimaal les te kunnen geven. In ons nieuwe onderkomen zal dat niet het geval zijn.’’

,,De extra kwaliteit betaalt de school’’, benadrukt wethouder Leen Verweij die net als de schooldirecteur waarde hecht aan een goed gebouw. ,,De nieuwe school moet uitstraling hebben en lang mee kunnen.’’

Belangrijk
Volgens de wethouder is het voorbereidend beroepsonderwijs erg belangrijk voor een gemeente als Barneveld, waar veel bedrijvigheid is. ,,Sommige bedrijven hebben dringend personeel nodig.’’ In eerste instantie was het de bedoeling dat de nieuwe school volgend jaar in gebruik zou worden genomen, maar dat wordt nu een jaar later. Dat levert géén problemen op voor De Meerwaarde, reageert Heek. ,,Voor de oude gebouwen hebben we onder meer zonwering en digitale schoolborden aangeschaft, waardoor we de zaak onderwijskundig nog goed voor elkaar hebben.’’ Het is de bedoeling dat de toegangswegen van de school zijn aangelegd op het moment dat de bouw begint. De tunnel onder het spoor - een verbinding tussen nieuwbouwwijk Veller en de Hessenweg - moet klaar zijn als de school de deuren opent.

Witsiuscollege
Als de nieuwe school klaar is, maakt het voormalige Christaan Huygens aan de Wilhelminastraat plaats voor woningen. In het andere gebouw van De Meerwaarde aan de Schoutenstraat komt het Witsiuscollege, dat sinds enkele jaren aan de Oldenbarnevelderweg is gevestigd. ,,Ik durf niet te zeggen of dat eind 2011 of in 2012 is’’, geeft wethouder Verweij desgevraagd aan. We moeten daar nog gesprekken over voeren. Op dit moment is er nog niets concreet.’’

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2009 > mei