Referendum Markthal kan pas als àlles helder is

donderdag 22 september 2005 19:15

Referendum over Markthal? Eerst alles helder maken!!Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 20 september kwam de VVD met een motie om een referendum over de Markthal op dezelfde dag als de gemeenteraadsverkiezingen. De ChristenUnie vindt een raadgevend referendum prima, zolang die maar niet als bindend wordt beschouwd èn er heldere, goed uitgewerkte alternatieven liggen waar de inwoner uit moet kiezen.
De VVD had de motie niet vooraf rondgestuurd, zodat de partijen zich niet goed konden voorbereiden. Bovendien ging de VVD eraan voorbij dat er nog geen referendumverordening is. Toen bleek dat de motie niet haalbaar was, heeft de VVD de motie ingetrokken en heeft aangekondigd dat de ze het initiatief zal nemen om samen met andere partijen een referendumverordening voor te bereiden. De ChristenUnie vindt dit een logische eerste stap, om met Pro 98 te spreken: je kunt pas een spel spelen als de spelregels zijn afgesproken. Wordt vervolgd dus..

Onderstaand de bijdrage die Frits Appelman namens de fractie heeft geleverd:

"Wij zijn verrast door de actie van de VVD een referendum te laten houden over het al of niet slopen van de Markthal.
Krijgen we normaliter voorstellen netjes op papier thuisgestuurd, of eventueel kort van te voren aan de agenda toegevoegd, tot gisteravond hadden wij van de VVD niets van een voorstel of een motie ontvangen. Alles wat er te weten valt moesten wij uit de krant halen. Wat zou de VVD er van vinden als wij ons oordeel ook gewoon in de krant lieten opnemen? Dan hoeven we er vanavond niet meer over te praten. Wij vinden het ver bezijden de politieke mores om over zoiets ingrijpend en verstrekkends zo ontijdig en via het verkeerde medium geïnformeerd te worden.
Schaam u, doe dat een volgende keer anders.

Er is enkele maanden geleden uitgebreid over de Markthal gesproken, want meneer Van Manen kreeg groen licht om iets te bedenken. Wat hij bedacht was om o.a stedenbouwkundige en verkeerstechnische redenen niet uitvoerbaar of gewenst. Toch waren wij best wel onder de indruk van zijn vindingrijkheid, m.n. daar waar hij vraagtekens zette bij de plaatsing van twee supermarkten. Met het gebied is best wat te doen en wie weet kan de Markthal dan blijven staan.
Maar de raad wees het plan, zoals het er toen lag, in onze ogen terecht, af.

Nu komt de VVD met het voorstel een referendum. Het lijkt even simpel als briljant, maar het is helaas gecompliceerder dan de VVD waarschijnlijk zelf wil geloven. Met een Jip-en-Janneke-benadering kun je een moeilijke materie als deze niet neerzetten. De bevolking kan de consequenties van een ja of nee nauwelijks overzien.

Meneer Van Manen heeft een plan ingediend en dat is het enige plan dat wij tot dusver voor dit gebied onder ogen gehad hebben. Wat de gemeente en AM ermee willen is ons volslagen onbekend. Het uitgangspunt van de invulling van dit gebied is dat het geld moet opleveren. Daarom moet de hal weg. Willen we hem laten staan, dan moet er wel aan dat uitgangspunt recht gedaan worden.

Als we dan toch een referendum willen houden, staat de ChristenUnie iets anders voor ogen. Maak dan een plan mét en een plan zónder de Markthal. Zorg er voor dat deze, ook financieel, gelijkwaardig zijn. Werk die goed uit, zet de gevolgen daarvan op een rij en laat de bevolking dan een keus maken. Dan valt er tenminste iets te kiezen en bovendien ziet men de gevolgen direct voor zich.

Anders is er geen beginnen aan en beginnen wij er ook niet aan.

Tenslotte, hoe men ook over een referendum denkt, voor de ChristenUnie is de uitslag zeker een wegingsfactor, maar nooit bindend.  Als gekozen volksvertegenwoordigers maken wij zonder last of ruggespraak onze afwegingen. "

Reacties op 'Referendum Markthal kan pas als àlles helder is'