Aantal keer gelezen

ChristenUnie-fractie stelt aanvullende vragen over woningbouw in kleine kernen

zaterdag 10 september 2005 10:08

Appartementengebouw 'de Smidse' in Garderen - voorlopig niet meer van dit soort projecten???In augustus 2005 heeft de ChristenUnie-fractie het college gevraagd hoe het staat met de uitvoering van de 'Woonvisie'-motie, waarin de raad het college heeft gevraagd voldoende woningen in de kleine kernen te laten bouwen.
Het college heeft als antwoord op onze vragen laten weten nu niet meer van plan deze motie uit te voeren.  Het college verschuilt zich achter de structuurvisie uit 2003. Omdat de motie van recentere datum is, zou het college dàt als leidend moeten zien, bovendien heeft voormalig wethouder Barten, in 2004 belast met wonen aangeven de motie te zullen uitvoeren.
De ChristenUnie is erg verbaasd over het huidige standpunt van het college en vindt het vreemd dat het college pas na vragen aangeeft de  motie toch niet te willen uitvoeren.
Tijd voor aanvullende vragen!

Onderstaand de tekst van de schriftelijke vragen.

Onderwerp:  vragen en antwoorden dd. augustus 2005 mbt. uitvoering motie woonvisie

Voorthuizen, 6 september 2005.

Aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld.

Geacht college,

Met stijgende verbazing heeft onze fractie kennis genomen van bovengenoemde antwoorden. Wij krijgen het gevoel dat het college “de weg kwijt is”. Wat is er aan de hand? Ruim een jaar geleden stelde de toenmalige wethouder, o.a. belast met wonen, dat hij met de eindtekst van de motie kon leven. Nu antwoordt het college dat zij niet onvoorwaardelijk bereid is, de bewuste motie uit te voeren.

Het college spreekt zichzelf tegen als zij nu stelt dat de kleinere kernen gekort moeten worden betreffende het aantal woningen o.a. om rede van de concentratiedoelstelling.

In het raadsvoorstel tot vaststelling van de structuurvisie 2015 stelde het college het volgende: ”In de hoofdlijnennota voor het nieuwe streekplan Gelderland, zijn voldoende bouwmogelijkheden ook in de kleinere kernen voor de locale behoefte opgenomen. Dit kan betekenen dat de huidige structuurvisie dan op dat punt moet worden bijgesteld”.

Deze toelichting leidt ons tot de volgende vragen.

1. Plattegrond GarderenAcht uw college het bestuurlijk correct, door desgevraagd ruim een jaar na de door de raad en, met forse inbreng van de wethouder belast met wonen, unaniem aanvaarde motie, de raad te laten weten deze motie niet onvoorwaardelijk uit te willen voeren.
  2. Neemt het college daarmee de inwoners van de kleinere kernen en de raad wel serieus?
  3. Is het college met ons van mening dat - in de duale stelsel- het de raad is die de kaders aangeeft?
  4. Is het college mede daarom bereid, in het belang van wonen in de kleinere kernen, haar in de beantwoording ingenomen standpunt, te herzien?

Met vriendelijke groet.

Namens de fractie ChristenUnie.
Henk Geurts.

[file=22]

Reacties op 'ChristenUnie-fractie stelt aanvullende vragen over woningbouw in kleine kernen'