Aantal keer gelezen

Barneveld vandaag: echte pannabal is zacht

voetbalvrijdag 29 augustus 2008 17:07

"De vraag of zo'n pannaveldje nou nodig is, is alvast beantwoord", constateerde wethouder Leen Verweij gisteren bij de opening van Barnevelds vierde pannaveldje aan de Bilderdijkstraat in De Lors. Inderdaad was de opkomst van de doelgroep - jongeren - met tientallen personen fors te noemen. Maar het met tegels verharde veldje met stalen hek is dan ook praktisch door de jongeren uit de wijk zelf aangelegd, vertelt jongerenwerker Maarten Vincent.

"De vraag is vanuit de jongeren gekomen. Toen zijn we met de Molukse kerk, de omwonenden en de jongeren om de tafel gaan zitten." Zo is ook voorzitter John Oldenburg van wijkplatform De Lors e.o. een expert op het gebied van panna geworden. "Een bal die stuitert is niet goed een echte pannabal is zachter en kleiner." Voor die ballen is dus gezorgd. "We doen geen half werk hier." Oldenburg legt uit, dat panna door twee of vier mensen gespeeld wordt. Slaagt men erin de bal tussen de benen van de tegenstander door te werken, dan is het spel gewonnen. Zo niet dan moet men als eerste drie doelpunten maken in de korfjes in het hekwerk aan de zijkant.

Het hekwerk rond het veldje is gelast door Ons Bedrijf, maar de gaten voor de verankering hebben de gebruikers zelf gegraven. "Jullie hebben er heel veel werk in gestoken", erkende ook de wethouder in zijn toespraak. "Hopelijk zijn jullie er dus ook zuinig op en blijft het schoon en netjes hier." "De buurt was een beetje bang voor een hangplek hier", zegt Vincent. "Daarom zijn er in overleg regels afgesproken over het tijdstip waarop er gespeeld wordt en muziek en zo." De regels hangen voor iedereen zichtbaar op het hek. De wethouder begroette ook Koen Schonewille, die bereid is om als beheerder van het veldje op te treden. Hij woont om de hoek en heeft de ballen onder zijn hoede.

Bron: Barneveld vandaag