BK: Barneveldse ereschaal voor verzetsman Ton Gieling

vrijdag 15 augustus 2008 18:37

De heer Ton Gieling (87) uit Oosterbeek heeft donderdag uit handen van loco-burgemeester Leen Verweij de ereschaal van de gemeente Barneveld ontvangen.

Gieling is vanaf 1993 betrokken geweest bij het lesproject “De Tweede Wereldoorlog, wat heeft het ons nú te zeggen?”. Gieling heeft aangegeven zijn activiteiten te willen beëindigen. Het initiatief voor het project werd genomen door de Commissie Jeugdvoorlichting van de Stichting Samenwerkend Verzet 1940-1945. Vanaf 1993 heeft hij basisschoolleerlingen verteld over de Tweede Wereldoorlog en wat hij daarbij zelf heeft meegemaakt. Gieling was achttien jaar oud toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak.

Vier jaar later sloot hij zich aan bij het verzet. In overleg met de heer Gieling is gezocht naar een opvolger. Dat is tot op heden nog niet gelukt. Daarom overlegt de gemeente Barneveld de komende periode met de Denktank Primair Onderwijs over het vervolg van deze lessenserie.

Bron: Barneveldse Krant