Opvoedadvies voor Barnevelders; Opvoedadvies voor Barnevelders

klas kinderendinsdag 22 juli 2008 15:23

Inwoners van de gemeente Barneveld met opvoedingsvragen kunnen vanaf september voor advies terecht tijdens een wekelijks spreekuur van een orthopedagoog. De hulp geldt voor opvoeding van kinderen in de leeftijd van 0 tot 12 jaar.

Kruiswerk West-Veluwe begint het spreekuur samen met Hulpverlening Gelderland Midden op verzoek van de gemeente Barneveld, meldt Janny Pastink, beleidsmedewerker jeugdgezondheidszorg van Kruiswerk West-Veluwe. ,,Ouders hebben steeds vaker problemen met de opvoeding, dat is niet alleen in Barneveld, maar een algemene trend. Via consultatiebureaus en scholen wordt dit gesignaleerd.’’

Volgens Pastink is onder meer de toenemende individualisering debet aan de groeiende problemen. ,,Daardoor is er voor ouders minder steun vanuit de omgeving.’’ Als andere reden voor het instellen van het spreekuur wijst Pastink erop dat er tegenwoordig veel meer aandacht voor opvoeding is dan voorheen. In Barneveld gaat het om de aanpak van jonge kinderen in de leeftijd van 0 tot 12 jaar. ,,Ouders hebben moeite met het aangeven van grenzen, kinderen luisteren niet, zijn erg druk en zijn koppig’’, somt de beleidsmedewerker veelvoorkomende problemen op. ,,Wij geven adviezen over hoe daarmee om te gaan. ,,Mensen kunnen alles over opvoeding vragen.’’

Het spreekuur wordt beurtelings gehouden in Barneveld (wijkgebouw Wethouder Rebellaan) en Voorthuizen (Smidsplein). ,,Een adviesgesprek duurt een uur. We verwachten met maximaal drie tot vijf gesprekken een heel eind te komen in het vergroten van de opvoedingsvaardigheden van ouders.’’ Ook kunnen ouders telefonisch hulp vragen. ,,Alle kosten worden betaald door de gemeente Barneveld. Indien nodig kunnen wij ouders weer doorverwijzen voor andere hulp.’’

Afspraken voor het spreekuur kunnen gemaakt worden via 0318-650777, doorkiesnummer 1. Dit kan op werkdagen tussen 09.00 en 14.00 uur.

De gemeente Barneveld steekt jaarlijks 20.000 euro in het project. ,,Hiermee geven we uitvoering aan wat de gemeenteraad in 2007 in de nota jeugdbeleid heeft vastgesteld’’, zegt gemeentewoordvoerder Bertil Rebel.

Bron: Barneveldse krant

Wethouder