Onderzoek naar negeren rode seinen

Valleilijn-trein op station Barneveld-Centrum 1donderdag 17 juli 2008 16:43

Tijdens de laatste commissie bestuur heeft Tjitske Kuiper haar zorgen geuit over de veiligheid op het traject Amersfoort - Ede van de Valleilijn. Daarnaast heeft Tjitske ook haar zorgen doorgegeven aan de Gelderse statenfractie en de tweede kamer van de ChristenUnie. De ChristenUnie is dan ook blij dat er nu een onderzoek is ingesteld door de inspectie van Verkeer en Waterstaat die het negeren van rode seinen gaat onderzoeken.

NIJMEGEN – De Inspectie Verkeer en Waterstaat onderzoekt opnieuw waarom machinisten van de vervoerders Veolia en Connexxion ongebruikelijk vaak door rood licht rijden.

Het onderzoek omvat achttien zogenoemde roodseinpassages. Dertien keer hebben machinisten van Veolia tussen mei 2007 en nu op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Zuid-Limburg) een rood sein genegeerd. Liefst tien keer gebeurde dat op het spoor tussen Nijmegen en Roermond, bij Venlo (7), bij Nijmegen (1). De andere vijf overtredingen die de verkeersinspectie onderzoekt, vonden plaats op de Valleilijn van Connexxion tussen Ede en Amersfoort. ,,Achttien keer door rood is natuurlijk achttien keer te veel’’, aldus een woordvoerster van de inspectie.

Bron: Nederlands dagblad, 14 juli 2008

In de media