Barneveld vandaag: College zoekt geld voor poepbakken

hond 1woensdag 09 juli 2008 20:19

Het college van B en W zal alsnog geld in de begroting zoeken voor het plaatsen van afvalemmers bij honden-uitren-plaatsen. Dat zei wethouder Gerard van den Hengel deze week toe aan woordvoerder Frits Appelman van de ChristenUnie.

Appelman wees er in de raadsvergadering op, dat je mensen moeilijk kunt verplichten om de poep van hun hond mee naar huis te nemen en in de grijze kliko te gooien. "Als je weinig afvalbakken neerzet, hindert dat de handhaving", aldus Appelman. Van den Hengel gaf aan, dat er door de aanname van het amendement van CDA, Pro'98 en VVD "een buitengewoon moeilijke situatie" is ontstaan.

De afvalbakken waren integraal onderdeel van het hondenuitlaatbeleid, maar moesten uit dezelfde 100.000 euro betaald worden, waarmee ook meer honden-uitren-plaatsen zouden worden aangelegd. Die 100.000 euro zijn door het amendement geschrapt. De honden moeten het daardoor tot 2010 doen met de al bestaande 'hup's', die nu door B en W als uiterenplaatsen zijn aangewezen, waar de aanlijnplicht niet geldt.

Bron: Barneveld vandaag

In de media