Barneveldse krant: ‘Passage zondagsrust belemmert promotie’

Kippen_610x192woensdag 25 juni 2008 17:55

Het college van b. en w. voegde dinsdagmiddag op het laatste moment een passage over de zondagsrust toe aan de richtlijnen voor het promotiebeleid van Barneveld. Dit leidde ‘s avonds tot discussie in de raadscommissie. Het college wil in de zogeheten randvoorwaarden opnemen dat bij de promotie van evenementen rekening wordt gehouden met de in Barneveld levende opvattingen over de zondagsrust.

Zowel CDA, Pro’98 en VVD gaven aan dat ze dit willen schrappen, omdat er nu al rekening met de zondag wordt gehouden. ,,Dit is een belemmering voor de promotie’’, gaf Adriaan Guldie (VVD) aan. De partijen vinden de toevoeging onnodig, omdat in het coalitieakkoord al staat dat het college zelf geen activiteiten ontplooit gericht op uitbreiding van het aantal activiteiten op zondag.

De SGP en de ChristenUnie denken daar anders over. Zij willen de zinsnede handhaven.

‘Laat ‘kip en ei’-imago niet los’ Raadscommissie vrij positief over promotieplan
Barneveld moet bij het opstellen van het nieuwe promotieplan voor de gemeente het imago van ‘kip en ei’ niet loslaten, vinden de SGP en de VVD.

Dat bleek dinsdagavond tijdens de vergadering van de raadscommissie Bestuur. Het college van burgemeester en wethouders vindt het belangrijk, dat de gemeente Barneveld bij een groter publiek bekend wordt. Daarvoor is jaarlijks een bedrag van 20.000 euro gereserveerd. Door promotie neemt volgens b. en w. de naamsbekendheid toe en worden bedrijven actief geïnformeerd over de mogelijkheden om zich in Barneveld te vestigen. Ook toeristen en recreanten worden gewezen op de vele toeristische mogelijkheden, bezienswaardigheden, activiteiten en evenementen.

Positief imago
De commissieleden waren overwegend positief over de startnotitie, al deed een passage over ‘kip en ei’ de wenkbrauwen fronsen bij de VVD en SGP. ,,Hoewel de band tussen de gemeente Barneveld en de pluimveesector niet moet worden verloochend, moeten we niet bevreesd zijn om de automatische koppeling aan de kip en het ei los te laten’’, staat in de notitie.

Adriaan Guldie van de VVD was het hier niet mee eens. ,,Er wordt wel eens laatdunkend gedaan over kip en ei, maar dit is juist een ‘unique selling point’. Je kunt wat met dit positieve imago. Bedrijven betalen miljoenen aan marketing om zo’n imago te krijgen.’’ Zijn woorden konden op instemming van de SGP rekenen.

Volgens wethouder Gerard van den Hengel laat Barneveld de kip en het ei niet los. ,,Het is wellicht een beetje onhandig geformuleerd, maar we blijven er nadrukkelijk aandacht aan besteden.’’

Regiegroep
Het college wil een ‘regiegroep’ oprichten, die zich bezig gaat houden met de promotieplannen voor Barneveld. Daarin nemen onder meer vertegenwoordigers van de Barneveldse Industriële Kring (BIK), de Barneveldse Middenstandsvereniging (BMV) en de toeristische branche zitting. Het CDA drong er bij de wethouder op aan om de groep aan te vullen met vertegenwoordigers van verenigingen voor Plaatselijk Belang. De ChristenUnie ziet ook nog een rol voor de wijkplatforms weggelegd.

De gemeenteraad neemt dinsdag 8 juli een besluit over de startnotitie Promotiebeleid Barneveld.

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > juni