Kaders 2009 - 2012: Doorgaan, dankbaar en delen

Oldenbarneveldsepleindinsdag 10 juni 2008 20:39

Tijdens de raadsvergadering van 10 juni is door de gemeenteraad gesproken over de Kadernota 2009 - 2012. De ChristenUnie is tevreden met de kadernota en wil op volle kracht doorgaan op de ingeslagen weg. We zijn ook dankbaar voor alles wat we van onze Schepper krijgen en zijn dankbaar voor al het moois dat in en rond Barneveld is te vinden. Vanuit de rijkdom in Barneveld zijn we verplicht te laten delen in welvaart, vandaar dat we graag Millenniumgemeente willen worden.

Namens de fractie voerde Tjitske Kuiper het woord.

Voorzitter,

U kent allen het Nairacmuseum.

Er wordt deze zomer een expositie gehouden over de wederopbouwperiode na de Tweede Wereldoorlog.De toenmalige burgemeester Kuntze had door dat het er op of er onder was voor de gemeente en binnen de cultuur van de drie R's van ‘rust , reinheid en regelmaat' poneerde hij zijn drie W's. De ‘W' van wederopbouw moet uitgewerkt worden in Wegen, Waterleiding en Woningen.

Een groot deel van deze raad is een stukje later geboren, maar het kan nuttig zijn om eens terug te kijken en te onderzoeken of er wellicht parallellen zijn te trekken. En wat zijn de uitdagingen in deze tijd? In zekere zin kunnen wij ook nu over een opbouwfase spreken. Centrum, markthal, basisscholen, middelbare scholen, woningen, bedrijventerreinen, wegen, en  sportvoorzieningen, nieuwe kazerne Voorthuizen , en zowaar ook nog een theater.. En dat in een tijd waarin we als gemeente sterk groeien. Wegen en woningen hebben, net als in de tijd van burgemeester Kuntze, nog steeds onze volle aandacht. Zo zijn wij als CU blij met de aanpak van de Stationsstraat, maar blijft de voortdurende problematiek van de rondwegen ons vandaag vast ook bezighouden. En ieder huis is inmiddels aangesloten op de waterleiding.

De ChristenUniefractie wil u daarom vandaag een andere drieslag voorstellen. Gebaseerd op de situatie van nu.

• Doorgaan
  • Dankbaarheid

Doorgaan met de plannen die in het coalitieakkoord staan. Ook nu het lastiger wordt vanwege de bouwkosten! Er is al veel bereikt in de voorbereidende zin. Het is ook duidelijk dat onze gemeente aantrekkelijk is om te wonen en te verblijven. We groeien hard momenteel. Dat vraagt om goede en meer voorzieningen waar we dus nu vooral mee door moeten gaan.

Er is veel om dankbaar voor te zijn. We wonen in een van de beste landen op aarde en ook nog in een van de mooiste gebieden van nederland. Weinig criminaliteit, lage werkloosheid, goede sociale samenhang, veel natuur. Dankbaarheid dus. De tweede D. was het niet het CDA die onlangs bij hun straatcontactdagen in Voorthuizen met verbazing moest constateren dat zoveel mensen zo tevreden zijn?  Tevredenheid en dankbaarheid liggen in elkaars verlengde.

De derde D is delen. Vanuit het goede wat we hebben zijn we moreel verplicht om dat te delen met die mensen op aarde die het zoveel moeilijker hebben. Op dat aspect willen we ingaan onder de noemer Milleniumgemeente.

3%
De vraag of we als raad het voorstel van 3% OZB verhoging willen steunen is vandaag een belangrijke afweging.

Gezien het positieve resultaat over 2007 en de eerste cijfers over 2008 is iedereen in eerste instantie wellicht geneigd tot matiging in de lasten die we onze inwoners opleggen. Maar er zit ook het gevaar in dat we ons oog teveel op de korte termijn, waarbij we denken dat we zuiniger met geld van burgers omgaan door nu nog niet extra te anticiperen op de toekomst.  Wij roepen op om daar bij deze kadernota voorzichtige afwegingen in te maken en willen niet verder gaan dan een zoekopdracht naar voorkoming van de 3%  belastingstijging voor het college mee te geven. Het finale besluit daarover valt in de begrotingsvergadering in het najaar.

Plannen coalitieakkoord
Wij zijn van mening dat de plannen uit het coalitieakkoord het waard zijn om uitvoering aan te geven. Nu we in een tijd gekomen zijn waarin de bouwkosten enorm gestegen zijn komt het erop aan om geen vaart te minderen in de plannen. Niet voor niets heeft het college in deze kadernota aangegeven dat we in ieder geval hebben te rekenen met 25% bouwkostenstijging. Tot op heden zijn de bouwkosten echter al meer gestegen dan deze 25%. Dus dat zal wel eens verder kunnen tegenvallen. Ook de extra kosten die de bouw van de Meerwaarde met zich mee zal brengen is hierin nog niet eens meegenomen. Ook zal de uitbreiding van woonwijken extra groen- en wegenonderhoud nodig maken. Dit zijn factoren waarover we nog wel met elkaar zullen komen te spreken zo verwachten wij.

Wij hopen met meerdere partijen in deze raad dat de 3% OZB stijging niet nodig is, en geven het college dus wel een zoekopdracht mee. (gezamenlijk amendement)  In de begrotings-vergadering zullen we met wat meer feiten rekening kunnen houden en zijn we in staat om tot een finale afweging te komen. Bijvoorbeeld tav het gemeentefonds.

Dat brengt ons bij de volgende vraag:

Verwacht u dat deze forse stijgingen van de bouwkosten op termijn ook verrekend worden in de hoogte van de uitkering uit het gemeentefonds? Tenslotte is dit een landelijk probleem. Via de VNG zouden we als gemeente hierop kunnen aandringen.

Millenniumgemeente
MillenniumgemeenteIn ons land zijn inmiddels 64 millenniumgemeenten. Op de debatavond van De Ark in januari dit jaar, waren we daar als fracties goed vertegenwoordigd en was er draagvlak voor de VN-doelen waar al zoveel van onze inwoners aan bijdragen. Doelen op het gebied van armoedebestrijding en klimaatbijdragen. De organisaties die nu gehuisvest zijn in De Ark zetten zich al jarenlang in om iets van deze doelen te verwezenlijken. Ook vele particuliere organisaties, stichtingen en bedrijven dragen bij. Het wordt tijd dat we als raad een werkgroep oprichten, om gezamenlijk na te gaan hoe we het behalen van deze doelen van gemeentezijde verder kunnen ondersteunen. Inspelen op ontwikkelingen die al zijn ingezet door onze inwoners. Deze krachten en initiatieven willen we versterken en onder een noemer brengen.

( MOTIE ). De uitwerking zou kunnen zijn dat hier in dit huis voortaan zoveel mogelijk fairtrade producten worden gebruikt. Via de bedrijfskantine kan hiermee een begin worden gemaakt. Misschien kunt u als college vandaag al wel vast een toezegging doen om voortaan eerlijke koffie en thee te schenken. Een verdere concretisering zou door de werkgroep gedaan kunnen worden. Waarbij wij pleiten voor een afvaardiging van de Ark-gebruikers. Interactief plannen maken in dit verband lijkt ons terecht. Ook een afvaardiging van de BIK is wellicht mogelijk. Daarmee ontstaat een mooie combinatie van idealisme en ondernemingsinzichten.  Zonder op teveel details te willen ingaan willen we hierbij ook dat we als kader mee geven aan dit college dat de huisvesting van de organisaties die nu in De Ark aanwezig zijn gegarandeerd blijft in de toekomst. Indien de Antoniusschool leegkomt, dan biedt dat misschien een kans om een plek in het Centrum te behouden. Het is een monument en in eigendom van de gemeente.  (MOTIE)

Enkele opmerkingen uit de programma's.

Programma 1 Bestuur
We hebben als gemeente de mond vol van interactief besturen. Daarvoor zijn ook de wijkplatforms een belangrijke schakel. Dan is het om zeep helpen van een van onderaf voorgesteld beleid zoals onlangs het hondenuitlaat-plan een slechte zaak. De tekst van de kadernota lezen met de afloop van die discussie bekomt ons niet goed. Wij willen dan ook oproepen om na te gaan of we tot een heroverweging kunnen komen voor 2009. Want in onze ogen ondergraaft het de mooie woorden uit de beleidsdocumenten over ‘interactief besturen'.  Dat was dus niet ‘samen met burgers beleid maken'.

Leden van wijkplatforms steken veel tijd en energie in de leefbaarheid van de wijk. Wij zouden graag zien dat de leden van de wijkplatforms gewezen worden op fiscale mogelijkheden. Als gemeente kunnen wij een faciliterende rol vervullen. U kunt in een MOTIE lezen wat ons voorstel hierover is.

Programma 2 Veiligheid
Als gemeente krijgen we meer en meer een wettelijk verankerde regierol op dit gebied. Politie en Openbaar Ministerie richten zich met name op opsporen en vervolgen. Als gemeente hebben we sinds eind 2007 (wetsvoorstel ‘Bestuurlijke boete overlast in de openbare ruimte)

de mogelijkheid om een bestuurlijke boete op te leggen (max 340 euro voor natuurlijke personen en 2.250 Euro voor rechtspersonen) voor gedragingen die overlast veroorzaken in de openbare ruimte. Het moet hierbij gaan om gedragingen die strafbaar zijn gesteld in de  plaatselijke verordening. Wij zijn van mening dat we dit middel meer moeten benutten, o.a. bij de bestrijding van zwerfvuil. (MOTIE) Het zijn met name middelbare scholieren die het vuil ongehinderd en vrolijk om zich heen gooien. De tijd van vriendelijke voorlichting en nulmetingen is voorbij wat ons betreft. Ook zou er eens gesproken kunnen worden over de verantwoordelijkheid van scholen op dit punt. De inhoud van frisdrank- en chipsautomaten is tot in de wijde omtrek zichtbaar in onze bermen. Er is hierbij bovendien een link te leggen naar gezondheidsbeleid en overgewicht onder jongeren. Graag een reactie hierop van het college.

Programma 3 Verkeer en Openbare Ruimte
Light-train ValleilijnIn 2008 wordt de Strategische Visie tot 2008 vastgesteld. In dit verband pleiten wij ervoor om nu ook het Groenstructuurplan woonkernen aan te passen. Dit is al 17 jaar oud. Deelt u onze mening?

Onze mening over de lobby die ingezet is om tot een doortrekking van de A30 te komen is inmiddels bekend. Wij zijn verheugd over de kwartiersdienst van Connexxion die in december tot Barneveld-Centrum rijdt. Hun dienstverlening is nog steeds te typeren als ‘how to connect?' Immers op de perrons ontbreekt vaak informatie. Als gevolg daarvan moeten reizigers nog te vaak 's avonds laat een taxi huren om thuis te komen. Te gek voor woorden.

Wij waarderen uw inspanningen om de spoorwegovergangen veiliger te maken. Wanneer kunnen we de eerste concrete resultaten hiervan zien?

In 2010 dienen bushalten toegankelijker gemaakt te worden voor mindervaliden. Alvorens we extra kosten gaan maken willen we onder de aandacht brengen dat bushalten de afgelopen jaren te vaak doelwit zijn van vernielzucht. We willen graag weten wat eraan gedaan wordt om dit te voorkomen.

Wij delen de zorgen ten aanzien van de Oud Milligenseweg van de insprekers. Graag zien we een heroverweging van het tijdsschema/prioriteitenlijst bij verkeer.

Programma 6 Cultuur
Oude Kerk in BarneveldBij dit onderdeel willen we expliciet stilstaan bij onze monumenten. De gebouwen die vallen onder rijksmonumenten zitten in een lastige situatie.Zo kunnen de kosten van onderhoud van  de oude kerk niet meer gedekt worden. Terecht stelt u een fonds in om hiervoor een vangnet in te stellen. Is de vulling hiervan wel voldoende vragen wij ons af. Zonder de waarde van een en ander tegen elkaar af te zetten willen we hier toch stellen dat onderhoud van deze monumentale kerk wat ons betreft voorrang verdient boven de zoveelste schaapskooi renovatie.  Want het zou wel eens kunnen zijn dat op termijn keuzes noodzakelijk zullen worden.

Programma 7 Sport

Kootwijkerbroek heeft behoefte aan een sporthal ipv een zaal. Het dorp groeit hard nu en een zaal zal binnen afzienbare tijd te weinig blijken zo is de breed gedeelde opvatting. Men is zelfs bereid om iets langer te wachten o mop termijn wel verzekerd te kunnen zijn van een sporthal.

Programma 9 Welzijn en Zorg
Mantelzorgers en vrijwilligers dienen goed ondersteund te worden. In Apeldoorn is sinds enige tijd een kortingpas ontwikkeld voor deze groep zeer gewaardeerde inwoners. U kunt het zien als een soort maatschappelijke erkenning en waardering. Dit idee verdient navolging en we verzoeken het college om na te gaan in hoeverre dit idee toepasbaar is in onze Barneveldse samenleving.

Wij zijn blij met de WMO-evaluatie onder zorgontvangers over 2007. Een 7,8 rechtvaardigt de conclusie dat de invoering goed verlopen is. De WMO zal blijvend aandacht vragen en terecht. Het is een belangrijk beleidsveld waar we voor een deel zelf sturing aan kunnen geven.

Programma 10 Milieu
Willen we flinke verbeteringen bereiken o het gebied van duurzaamheid, dan zal dat ook gefinancierd moeten worden. In navolging van de provincie Gelderland willen we daarom voorstellen om 5% van de NUON gelden hiervoor te gebruiken. Daarmee kunnen we een behoorlijke verbeterslag maken. Wanneer we dat als gemeente doen, ontstaat ook weer de mogelijkheid om via de vereiste cofinanciering allerlei Europese en landelijke subsidies aan te trekken. Op die manier benutten we de NUON-gelden dubbel voor duurzaamheid. (MOTIE)

Programma 11 Ruimte, bouwen en wonen
Wij onderstrepen de zorg die leeft bij het college over de inspanningen die nodig zijn binnen het kader van de wet Inrichting landelijk Gebied. Provincie en rijk geven aanzienlijke ondersteuning, maar op het punt van de cofinanciering en ambtelijke inzet zijn wij als gemeente hiervoor nog niet klaar zo is onze indruk. Wij zien graag verdere inzet op dit punt.

Kortom: Doorgaan, dankbaarheid en delen.

Tot slot: Wij danken het college en in hen ook alle medewerkers voor hun inspanningen voor deze kadernota en jaarstukken. De ChristenUnie is van mening dat zonder God's zegen alle inspanning van mensen tevergeefs is. Wij wensen u dan ook allen  Gods zegen toe.

Overal waar in de tekst "(MOTIE)" wordt genoemd, heeft de ChristenUniefractie - al dan niet samen met andere politieke partijen - een motie of amendement ingediend.

Reacties op 'Kaders 2009 - 2012: Doorgaan, dankbaar en delen'

Archief > 2008 > juni