Barneveldse krant: Bouw Burgtschool gaat door

Impressie van de nieuwe burgtschoolwoensdag 02 april 2008 18:02

De Barneveldse gemeenteraad heeft dinsdagavond unaniem ingestemd met de bouw van een scholencomplex in woonwijk De Burgt in Barneveld. Aan het besluit om 12,9 miljoen euro beschikbaar te stellen, ging een langdurige, stevige discussie vooraf over de gevoerde aanbestedingsprocedure.

Het debat - een voortzetting van de vergadering van vorige maand - spitste zich toe op de rol van wethouder Leen Verweij (Onderwijs). Oppositiepartijen Pro’98, Lijst 8 en Burger Initiatief uitten felle kritiek op de wijze waarop hij de zaak had aangepakt. Daarbij ging het om vermeende ‘ruis in de communicatie’, het niet op tijd informeren van de gemeenteraad over een naderende budgetoverschrijding en het links laten liggen van alternatieven voor de verplichte Europese aanbesteding. De partijen zegden elk het vertrouwen op in de wethouder, hoewel Pro’98 haar ‘motie van wantrouwen’ later weer introk. Dit omdat ze het gevoel had dat Verweij de partij ,,niet moedwillig’’ op het verkeerde been had gezet. De moties van Burger Initiatief en Lijst 8 kregen nauwelijks steun.

In de aanbestedingsprocedure voor het scholencomplex bleef uiteindelijk alleen Bouwbedrijf Pellikaan BV uit Tilburg over. Deze presenteerde een begroting die het budget met drie miljoen euro overschreed. Dat vond de raad - op Lijst 8 na - vorige maand te gortig. Het college kreeg de opdracht terug te keren naar de onderhandelingstafel en dat had succes: er kon uiteindelijk 1,1 miljoen worden bezuinigd. Pellikaan besloot een half miljoen euro korting te geven. De kwaliteit van het complex - inclusief drie gymlokalen - blijft ondanks de bezuinigingen intact, meent het college van burgemeester en wethouders.

Met name coalitiepartijen ChristenUnie, SGP, VVD en CDA waren in hun nopjes over het behaalde resultaat. Burger Initiatief meende dat er nog veel meer te halen viel, maar kreeg daarvoor geen steun. Pro’98 had nog becijferd dat de gymlokalen bij de school ook voor acht ton konden worden neergezet, veel goedkoper dan de 2,7 miljoen waar het college mee rekende. Volgens Verweij had Pro’98 gerekend met de normen van 2006 en zijn juist die niet meer actueel in een tijd waarin de bouwkosten zo gestegen zijn. Alle partijen lieten in heldere bewoordingen blijken de school in De Burgt niet te willen dwarsbomen. De noodzaak van een vervanging voor de noodlokalen werd dan ook onderkend doordat iedereen uiteindelijk akkoord ging met het beschikbaar stellen van het miljoenenbedrag. De opdracht voor de bouw van de school wordt nog deze maand verstrekt aan bouwer Pellikaan Bouwbedrijf BV uit Tilburg. De school wordt op zijn vroegst in de herfstvakantie van 2009 opgeleverd, zo verklaarde Verweij eerder in deze krant.

In het complex komt een onderkomen voor dependances van de twee christelijke scholen De Fontein en Prins Willem Alexanderschool. Ook openbare basisschool ‘t Valkhof verhuist naar het nieuwe pand. Daarnaast komt er kinderopvang in het gebouw.

Wethouder

Archief > 2008 > april