Waarheen leidt de weg …..

Verkeersbordzaterdag 29 maart 2008 23:45

“Oost, west, thuis best” is een bekend gezegde in onze taal. Zeg je dat tegen de eerste de beste Barnevelder, dan legt hij direct een verband met Voorthuizen. Waarmee is men daar het beste af? Het zou ‘oost’ moeten zijn, het moet ‘west’ worden. En dan gaat het niet alleen om een rondweg, maar ook over de ontsluiting van Harselaar-Zuidoost

Rondweg Voorthuizen Naar de provincie
Twee jaar geleden marcheerden alle politieke partijen eensgezind naar Arnhem om uit te leggen dat een oostelijke rondweg voor zowel Voorthuizen als Harselaar de beste oplossing zou zijn. Het nieuwe statencollege (met de CU) verwees dit wegens de hoge kosten naar de prullenbak. Men besloot dat de wegen langs de westkant moeten worden aangelegd. Dat was natuurlijk geweldig slikken, maar het is wel de huidige realiteit.

Impasse
In Barneveld wordt er ondertussen al aan verdere plannen gewerkt. Daarvan werd er onlangs een eerste oefening gepresenteerd. Wat levert die op? Meest in het oog springt een nieuwe weg. Die moet lopen van de Stationsweg naar de Nijkerkerweg. Daarnaast wordt de BvN-straat verdubbeld en bovendien van een spoortunnel voorzien. Zodoende kan het verkeer van en naar Harselaar snel zowel de A1 als de A30 bereiken. Het bedrijfsleven heeft hierop positief gereageerd.

Zo niet de plaatselijke politiek. Daar leven grote bezwaren tegen onderdelen van de plannen. De achtergrond van de kritiek is dat men het nog steeds niet goed kan verkroppen dat de keus voor ‘oost’ niet wordt gehonoreerd. Dit gevoelen leeft ook in onze fractie, al wordt het ons steeds meer duidelijk dat er een beslissing moet worden genomen. We wachten daarvoor eerst het onderzoeksrapport af. Inmiddels is er echter wel van een ander nieuw feit sprake: de kosten voor ‘west’ lopen behoorlijk op en komen eventueel in de buurt van ‘oost’ uit. Wat nu? Het heeft er de schijn van dat we in een impasse terecht komen.

Naar de provincie
Dit alles heeft ons er toe gebracht nogmaals contact te zoeken met de provincie en wel met de CU-fractie. Wat heeft het eigenlijk voor zin om bijna evenveel geld aan ‘west’ te spenderen als ‘oost’ zoveel beter is? Daarover willen we graag eens van gedachten wisselen. Als u dit leest zal dat al gebeurd zijn en de volgende keer hopen we u verder bij te praten.

Frits AppelmanNamens de fractie,
Frits Appelman