Raadhuisplein 2 - week 10

maandag 10 maart 2008 21:18

Maandag 3 maart
De gemeente Barneveld heeft de wettelijke taak om inhoud te geven aan de sociale werkvoorziening. Daarvoor krijgt zij van het ministerie ook geld. Samen met een aantal gemeenten hebben we een eigen bedrijf: de Permar in Ede. Elke gemeente levert een wethouder voor in het dagelijks bestuur. In het algemeen bestuur zit vanuit elke gemeente een raadslid.

Vanmiddag hebben de 5 wethouders, de directie van Permar en de commissaris en de 5 ambtenaren vergaderd over de invulling van de nieuwe wet die op 1 januari jl is ingegaan. Ongetwijfeld denkt u dat we daar laat mee zijn. Nou ja, het is maar hoe je het bekijkt: de Eerste Kamer heeft half december pas de wet vastgesteld die dan twee weken later ingaat!. En in een halve maand regel je niet veel meer.

We hebben ons voorgenomen om voor 1 juli de meeste dingen geregeld te hebben. Nieuw is bijvoorbeeld de cliëntenparticipatie. Mensen die werkzaam zijn in de sociale werkvoorziening moeten gaan mee praten over het door de gemeenten gevoerde beleid. Een goed uitgangspunt dat we ook op talloze andere terreinen toepassen. Het vergt in dit geval wel wijsheid om het met alle betrokkenen goed in te vullen.

Ook in de sociale werkvoorziening is het PGB ingevoerd. Iemand die binnen de wettelijke kaders ergens anders dan bij een bedrijf voor sociale werkvoorziening wil werken kan dat nu ook bij een regulier bedrijf. Ook dat moet je vorm geven.

Bezorgd blijf ik over de ontwikkelingen. De wachtlijst is er nog steeds ook al zijn er door de gemeenten overbruggingsmaatregelen getroffen. En de staatssecretaris heeft voor 2008 nota bene minder geld toegekend dan vorig jaar; ofwel de wachtlijst zal niet zo snel oplossen. En dat stelt me teleur, ook al kan de staatssecretaris honderd keer zeggen dat er in Engeland veel minder mensen in de wsw werkzaam zijn dan in Nederland. Ik ben meer benieuwd naar de vraag wat daar achter zit.

Dinsdag 4 maart
Deze dinsdag eindigde met een bewogen raadsvergadering. Nu ging het ook wel over een belangwekkend onderwerp: goedkeuring voor een kredietoverschrijding van 2,9 miljoen. Voor alle duidelijkheid: er is nog niks uitgegeven voor de bouw van de nieuwe school, maar de aanbestedingsprocedure leverde een prijs op die hoger was dan in de begroting was voorzien.

Nu viel er door de raad wel wat aan te merken. Waarom waren bv de dubo-eisen die al een aantal jaren geleden zijn ingevoerd, niet in de begroting van 2008 verwerkt? Terechte kritiek. Er was een stomme fout in een memo terecht gekomen over de btw m.b.t. kinderopvang. Had niet mogen gebeuren. Er ontstond onduidelijkheid over de NOC/NSFnorm. Had ook voorkomen kunnen worden.

Maar toch heb ik ook wel wat gemist. De prijs van de overgebleven aanbieder is gecheckt door twee onafhankelijke bureaus. Hun conclusie was dat de prijs marktconform is. Deze dubbele controle, meer dan een poging tot zorgvuldigheid, wordt door niemand op waarde geschat. Waarom eigenlijk niet?

En ja de klap op de vuurpijl was voor mij de motie van afkeuring die door de oppositie werd ingebracht. Niet in het minst de introductie daarbij: mevrouw Den Dunnen was ongetwijfeld indringend bij de totstandkoming van de motie betrokken geweest, maar liet de indiening graag aan haar collega over omdat ze de wethouder zo aardig vindt!

Woensdag 5 maart
Vandaag de kwartaalontmoeting met de WMOraad. Een lange agenda viel er af te werken. In goede harmonie wel te verstaan. We hebben het gehad over de samenvoeging van "alle" raden in de WMOraad. Dit jaar moeten we regelen dat de gehandicaptenraad en de cliëntenraad wzi opgaan in de WMOraad. In die zin dat zij als klankbord voor de WMOraad blijven bestaan en zo een rechtstreekse relatie met deze raad krijgen en niet meer met de gemeente.

We willen daar zorgvuldig mee omgaan, zodat er aan de mensen die in de "oude" situatie zo constructief hebben gewerkt dat in de nieuwe verbanden ook kunnen doen. Dankbaar ben ik dat de WMOraad (nauw betrokken bij de totstandkoming) dik en dik tevreden is over de huis-aan-huis verspreide WMOkrant. Ze delen hem zelfs vol trots uit in andere gemeenten waar ze zo bij toeval hun contacten hebben.

Natuurlijk is de WMOraad net als wij brandend nieuwsgierig naar de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek onder WMOcliënten en naar de benchmark. De eerste gegevens druppelen binnen. Ik heb er alle vertrouwen in dat Barneveld goed zal scoren. Niet voor niks zijn de nieuwe maatregelen van staatssecretaris Bussemaker voor Barneveld mosterd na de maaltijd.

Donderdag 6 maart
Vandaag had ik weer de nodige hoorzittingen. Mijn speciale ontmoetingen met speciale mensen in speciale omstandigheden. Elke keer weer leerzaam en stof tot nadenken. Ik ontmoette vandaag een "interessant" dilemma.

Een Afrikaanse jongevrouw die nog bezig is met haar integratie in Nederland kon naar haar zeggen moeilijk werk vinden in Barneveld of omgeving. Uiteindelijk vond ze via een uitzendbureau werk op oproepbasis in de zorg in Schiedam. Maar ze heeft hier een klein flatje en dat heb je daar niet een twee drie. Heen en weer reizen naar Schiedam is een tijdrovende maar ook kostbare aangelegenheid als je geen gediplomeerd en geen fulltime vast werk hebt. Logeren bij een vriendin kan dan een schijnbaar goeie oplossing zijn. Maar als je dan in een week meer dagen in Schiedam bent dan in Barneveld ben je volgens de regels niet meer woonachtig in Barneveld! Wat moet je daarmee?

Moet zo iemand werk weigeren dat verder weg is en dan maar haar hand ophouden? Of is - in afwachting van werk dichterbij huis- de logeeroplossing niet onoverkomelijk? De regels, ze zijn er niet voor niets. Op talloze manieren moeten ze voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt. Maar soms zie je het contraproductieve van de regels die er zijn om je aan te houden (of heel soms niet?)

Vrijdag 7 maart

Al een paar keer hebben leden van de commissie Samenleving gevraagd naar de ontwikkelingen m.b.t. het jeugd- en jongerenwerk in Voorthuizen. Nu de Gereformeerd kerk vorig jaar stopte met het jongerenwerk dat zo ongeveer het karakter had van algemeen jongerenwerk viel er voor veel jongeren een gat. En werd de roep om nieuwe activiteiten sterker. Onder aanvoering van Plaatselijk Belang is er een team van actievelingen gevormd.

Vandaag had ik de eer om met drie zeer actieve en betrokken vrouwen te spreken over hun uitgewerkte plannen in Voorthuizen. Ze hebben zich duidelijk verdiept in de mogelijkheden en ook in de ervaring in andere gemeentes. Ze staan te trappelen van ongeduld om te beginnen! Maar dan moet je wel geschikte ruimte hebben! En die schudt een wethouder niet uit zijn mouw.

Daarover heb ik uitvoerig met deze dames van gedachten gewisseld. Met een geschikte ruimte staat of valt het vaak. We hebben een afspraak gemaakt om heel concreet ter plekke naar mogelijkheden te gaan kijken en te gaan beoordelen wat dan gegeven de situatie de beste (tijdelijke) oplossing is. Dan volgt natuurlijk nog een traject van bouwkundige voorbereidingen, toestemming van de gemeenteraad, enz. enz. Ik voel mezelf dan altijd erg voor de domper zorgen door te zeggen dat de procedures langere tijd in beslag gaan nemen. Het is soms voor burgers moeilijk om enthousiast te blijven als je moet wachten. Toch heb ik vertrouwen in een goede afloop, omdat deze moeders weten voor wie ze het doen.

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats uw bericht hieronder, of stuur een mail naar l.verweij@barneveld.nl.

Opinie
Wethouder

Reacties op 'Raadhuisplein 2 - week 10'

Ed Blankenstijn
Geplaatst op: 21-03-2008 13:04 Quote
Beste Leen,

Je zegt dat men dik tevreden is over de huis aan huis verspreide WMO-krant. Dat geloof ik graag, maar zelf hebben wij de krant niet ontvangen en wie weet meer bewoners niet. Wel werden wij thuis gebeld rond de tijd van de verspreiding door een medewerker van Van de Kamp, die vroeg of wij hem ontvangen hadden. Heel goed dat men dat nagaat. Weet je of er veel meer klachten over de bezorging zijn binnengekomen? IK zal binnenkort een WMO-krant komen halen op het gemeentehuis, want nu ben ik extra nieuwsgierig naar de inhoud. Verder wens ik je sterkte met je mooie, maar ook moeilijke werk. Het is niet eenvoudig om het goed te doen als wethouder.

Groet Ed
Nieuw bericht