WisselBlog week 11 - Tjitske Kuiper

zaterdag 08 maart 2008 16:09

Zaterdag 15 maart - Opschoondag

Als ChristenUnie steken we al sinds jaar en dag zelf de handen uit de mouwen in het voorjaar. Een dagdeel zwerfvuil verzamelen om daarmee te tonen dat politici inderdaad vuile handen hebben :) Het wordt je dan altijd duidelijk hoe ontzettend veel zwerfvuil er is in struiken en plantsoenen. Het wordt ook ieder jaar mee en mijn indruk is dat vooral jongeren vrolijk om zich heen smijten.

Ik ben nog steeds voor een harde aanpak van bekeuren, maar dat wordt op de een of andere manier maar niet bereikt. Politie heeft hiervoor geen prioriteit zo schijnt en de bestuurlijke boete die we als gemeenten graag ingevoerd hadden willen zien is ook in geen velden of wegen meer te bekennen sinds de Tweede Kamer dit min of meer heeft afgeserveerd.

Ondertussen worden inwoners wel stevig beboet voor fout parkeren , bijna alsof het de grootste misdaad voor de samenlving betreft. Ook hier heb ik al meerder malen matiging bepleit. Maar dan schijnen de lonen weer niet betaald te kunnen worden van de toezichthouders. En zo zitten we soms zelf als raadsleden ook gevangen in een systeem.

Vrijdag 14 maart- Fortisfonds

Dat we een fortisfonds hebben in Barneveld & omstreken is wel bekend en ook dat iedere organisatie met een mooi maatschappelijk breed belang een aanvraag in kan dienen ook. Maar dat het jaarlijkse dividend van de aandelen meer dan 8 ton is is toch beslist een indrukwekkende hoeveelheid. Voor een relatief kleine gemeenschap is er dan een leuke pot met geld te verdelen.

Iedereen die zich bezig houdt met goede doelen voor de lokale gemeenschap moet dan ook beslist eens kijken op de site van dit Fortisfonds. En dan te bedenken dat we ook nog een leliefonds hebben...

Donderdag 13 maart - Utrecht

Af en toe doe ik een tentamen bij de Open Universiteit. Met de trein is de OU goed te bereiken en onderweg kun je nog eens je boeken inkijken. Gisteren en vandaag heb ik nog even veel uren geinvesteerd. Door politieke perikelen word je nogal eens beziggehouden. Deze week was dat de armandohaan. Maar sinds woensdagavond klik ik mijn mail even niet aan en laat me daardoor even niet afleiden.

Woensdag 12 maart - biddag

Vandaag is er een harde storm en het is biddag. Nu zijn de straten bijna leeg in Barneveld. Toen we pas in dit dorp woonden overkwam het me wel eens dat ik op bid- of dankdag met een tas waar de prei bij wijze van spreken uitstak voorbij de kerkgangers fietste. Bij de AH kan je dat zomaar gebeuren. Dat was niet zo'n goede combinatie dus. Ik moest er toen nog aan wennen dat veel winkels dan ook dicht waren. Wij hebben zelf pas in de middag en avond diensten. 's Middags is de dienst gericht op kinderen en 's avonds is een gewone volwassenbijeenkomst. Het is een mooie gewoonte dat deze biddag zo duidelijk gevierd wordt in Barneveld.

Maar inmiddels doe ik liever geen boodschappen meer op deze dag. Zelfs als raadslid leer je bij. Laten we maar een beetje rekening houden met elkaars gewoonten. Niets mis mee. Het voorkomt misverstanden :)

Dinsdag 11 maart - overleg statenfractie

Gisteravond hadden we een overleg gepland met de statenfractie uit Arnhem. Deze CU-collega's zijn goed betrokken op onze gemeente. Ze weten precies waar we over praten zodra we concreet worden over de valleilijn, de omleiding Voorthuizen, de ontsluiting van Harselaar etc. Over al die onderwerpen hebben we elkaar bijgepraat. Het is belangrijk dat de statenfractie goed op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen. Het werd ons duidelijk dat het college van Gedeputeerde Staten kreunt onder de hogere kosten van wegen. De stijgingspercentages rijzen de pan uit. Ook hier grotere kosten dan destijds bij de begrotingsopzetten zijn voorzien.

Verder vandaag veel telefoontjes en zelfs een stukje tv-opname voor tv-utrecht in het pluimveemuseum. Ik begreep van de medewerkers dat tv-gelderland en tv-utrecht ieder hun best deden om het nieuws als eerste te brengen. Het is waarschijnlijk allemaal zo interessant voor hen omdat het hier het Armando-museum betreft. Toch leuke pr voor Barneveld's pluimveemuseum.

Maandag 10 maart-torenhaan

Vandaag ga ik naar het pluimveemuseum. Men heeft daar een originele tentoonstelling opgestart over torenhanen. Hiervoor zijn meerdere hanen van toenmalige premier De Haene van Belgie opgehaald. Maar een haantje uit de omgeving, namelijk die van de kerk waar het Armando-museum in gevestigd was (en nu is afgebrand) kon niet worden uitgeleend aan ons pluimveemuseum. Dat vond ik sneu. Argument was dat men hun haan dan te lang kwijt zou zijn.

Een paar dagen later hoorde ik burgemeester Kuiper van Amersfoort op de radio zeggen dat nog dit jaar de eerste steen gelegd zou moeten worden om het kerkje weer op te bouwen. Dan leek het mij mogelijk om dat beestje toch een poosje te leen te krijgen.

Via goede vriendin en collega-raadslid Simone Kennedy uit Amersfoort zou hier een bemiddelende rol kunnen spelen. Een paar mails en telefoontjes en enkele dagen wachten bleken voldoende. Vanmorgen MOET ik aanwezig zijn bij de aankomst van de Armano-haan. De organisator van de tentoonstelling was hier stellig in. Ik heb nog tegengestribbeld , want ik heb er tenslotte nauwelijks iets voor gedaan. Zij doen alle werk tenslote. Maar nee, ik moet komen, dus dan doen we dat toch maar.. Het wordt vast wel een gezellige bijeenkomst . Ben benieuwd of Simone er ook is.

Zondag 9 maart - vrienden

Vandaag was een goede gelegenheid om enkele goede vrienden, met wie we enkele jaren samen op vakantie geweest, eens uitgebreid te spreken. Hun en onze kinderen gingen destijds nog allemaal mee en op die manier was het een gezellige bende (negen levendige kids in bais- en middelbare schoolleeftijd) Leeftijden kwamen vrijwel overeen en we hebben een hoop plezier gehad. We hebben vandaag opnieuw zitten filosoferen om nog eens in de herhaling te gaan. Nu met vier gezamenlijke kids en niet meer naar Tsjechie, maar naar Italie. Vorig jaar hebben we daar een leuke plek gevonden. De regen buiten stimuleerde dit gesprek nog meer.

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats hieronder uw reactie of stuur een bericht naar t.kuiper@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 11 - Tjitske Kuiper'

Jaap
Geplaatst op: 10-03-2008 15:45 Quote
U doet uw naam eer aan mevr Kuiper de Haan!!
Arjen
Geplaatst op: 14-03-2008 17:02 Quote
Ongelooflijk, u doet er inderdaad goed aan om op biddag geen boodschappen te doen, maar stopte die menigte ook toen u de weg over wilde steken met uw fiets? Rekening houden met elkaar moet wel van beide kanten komen.
michael&marijn
Geplaatst op: 14-03-2008 19:36 Quote
hiep hiep hoera! Voor onze hippe moeder die een 8 haalt!
Nieuw bericht

Archief > 2008 > maart