Raadhuisplein 2 - Week 44

zaterdag 01 november 2008 20:06

Maandag 27 oktober
Deze maandag begint anders dan anders. Samen met één van de jongerenwerkers ga ik flyeren op twee openbare basisscholen: de Zonnebloemschool en de Valkhofschool. Het zomerseizoen en de tijd van de spelbus is weer voorbij. De periode van het sporten in de gymzalen is weer op komst. Alle basisschool leerlingen mogen op komende woensdag binnenlopen in de gymzaal aan de Valkhof om mee te doen aan welke sport dan ook. De eerste keer helemaal vrijblijvend. Daarna kan iedereen kiezen en zich opgeven. Doel is natuurlijk om de kinderen op de vrije woensdagmiddag lekker te laten bewegen. Lekker sportief omgaan met leeftijdgenoten. Dat is weer eens wat anders/beters dan achter de tv hangen. Ik merk aan sommige kinderen dat ze het nog kennen van vorig jaar.

Op de Zonnebloemschool kon ik meteen de leerlingen van groep 7 en 8 feliciteren: ze waren bij een quiz voor de tv uitverkozen tot de slimsten van Nederland! (op 2 november is de tv uitzending) Ook op de Valkhof werden de folders met graagte ontvangen.

Leuk om even op een paar basisscholen te zijn. Er wordt hard gewerkt en er is een goede sfeer. Ik vind het ook geweldig te mogen horen dat de openbare en de hervormde school daar als sinds jaren en tot op de dag van vandaag heel goed met elkaar samenwerken. In dat opzicht is de brede school er al jaren!

Wat voor mij ook goed is om te merken: de kinderen kennen de buurtwerker. De kinderen merken dat ze bij hen terecht kunnen. Houden zo!

Dinsdag 28 oktober
De eerste fietstocht na de ingang van de wintertijd. Voor het eerst weer de fietslamp aan en de wanten er bij opgezocht. Dinsdag blijft fietsdag.

De B&W-vergadering neemt vandaag aardig wat tijd in beslag. Dat komt dit keer vooral omdat we tussendoor een gesprek hebben met mensen van buiten. Dankzij het feit dat vandaag het schoolontbijt was en de burgemeester daar aan mee moest helpen stonden er in de B&Wkamer super lekkere koeken. Te moeilijk om je dan te beperken tot één. En ik mezelf maar wijsmaken dat ik het er vanmiddag wel weer affiets.

Al met al lukt het niet meer om ‘s avonds op tijd te zijn bij de bestuursvergadering van de ChristenUnie. Elke bestuursvergadering wordt bijgewoond door een fractielid of door mij. Nu was ik aan de beurt. Het is goed om betrokken te zijn bij wat het bestuur bezighoudt. Dat is meer dan je denkt. Op deze vergadering kwam ook de CU-kandidaat voor de waterschapsverkiezingen kennismaken: de heer Van Dijk. De verkiezingen zijn in de loop van november. En het is de eerste keer dat deze verkiezingen een politiek tintje krijgen. Nog noot eerder kon er op basis van een politieke partij meegedaan worden.

Verwacht wordt dat de opkomst veel lager zal zijn dan bij gemeenteraadsverkiezingen. Dat is wel enigszins begrijpelijk: er zijn maar heel weinig mensen die zomaar even spontaan kunnen zeggen wat een waterschap is. Een lage opkomst betekent wel dat een stem een veel grotere waarde krijgt. Ik roep alle CU-ers op om op de heer Van Dijk te stemmen. In mijn ogen een evenwichtig man die nuchter maar met levendige christelijke overtuiging aan de slag wil gaan. Steun hem met stem en gebed.

Woensdag 29 oktober
Na een jaar van voorbereiding start nu echt de alcoholmatigingsactie in Kootwijkerbroek en Stroe. 's Morgens om 07.10 uur hangt radio Gelderland al aan de telefoon. En ‘s middags bij de echte aftrap is naast live-radio Gelderland  (klik op deze link en luister mee..) ook de schrijvende pers aanwezig. Daar zijn we dankbaar voor. Want het eerste en voornaamste doel is dat het aan niemands aandacht mag ontsnappen. Alcoholgebruik mag niet meer vanzelfsprekend zijn. Iedereen moet nuchter nadenken over de vaak ernstige gevolgen van alcoholgebruik. Iedereen moet het lef krijgen om stelling te nemen tegen allerlei idioterie over alcohol die alleen maar gebruikt wordt om het drinkgedrag te vergoelijken. Daar moet een eind aankomen. Twintig (20) pilsjes betekent gewoonweg (20X1,5uur =30) dat je zaterdagnacht na thuiskomst nog tot maandag tegen de middag onder invloed van alcohol bent. (na een stuk of 10 zit je zondagmorgen in de kerk ook nog met een te hoog alcoholpromillage) En dat dit alcoholgebruik je hersenen de vernieling in helpt, valt ook niet te onderschatten.

Op de scholen, in de kerken, bij de sportverenigingen, bij ondernemersvereniging, enz. wordt er ruimschoots aandacht aan besteed. En er komt ook een huis-aan-huis folder van de gemeente met een helder informatief verhaal.

Eerlijk is eerlijk, naast een blijvende informatiecampagne moeten we ook met nadere regels komen en die vervolgens ook handhaven. De politie is al begonnen met controleren. Afgelopen weekend al; en het was meteen raak en jammer genoeg dus lang niet overbodig.

De diep ingewortelde acceptatie van veel te jong en veel te veel drinken moet verdwijnen. Dat is een lange strijd die ook van ons het geloof vraagt van een David die zich niet liet afschrikken door de overweldigende Goliath. Ik bid God om zegen op dit project. Niet omdat ik succesvol wil zijn, maar omdat het om mensen gaat die hun lichaam beschadigen, die in het verkeer een gevaar voor zichzelf en ook voor anderen zijn.

Donderdag 30 oktober
Vanmiddag om 15.00 uur begon de begrotingsraad. Bij dat soort vergaderingen is het altijd een beetje een verrassing waar de partijen mee zullen komen en waar het toe zal leiden. Dat de raad het inflatiepercentage voor volgend jaar op 2,5% wil houden zoals in de kadernota was vastgesteld was geen verrassing meer. Dat dat werd aangenomen ook niet.

Blij verrast was ik door de ruime aandacht voor de minima. Ik proefde zelfs een soort ongeduld: op de werkconferentie van december viel niet te wachten; nu al moest er e.e.a. geregeld worden. Naast de al bestaande zogenaamde duurzame gebruiksgoederen als een koelkast komt daar nu de computer bij. Ik denk zeker dat het in een behoefte zal voorzien. Wel hoop ik dat de raad vervolgens nog wel serieus blijft mee doen met de werkconferentie en ook nog bereid is om als het nodig is de resultaten van die conferentie in financiële daden om te zetten. (door de computers op te nemen in de bijzondere bijstand blijft er waarschijnlijk binnen de begroting geen ruimte meer over voor andere maatregelen).

Zonder iemand te willen kwetsen erger ik me aan degenen die maatregelen op het gebied van de zwaksten in de samenleving samenvatten met "linkse speeltjes". Hoe zou zo'n typering voelen bij minima? Geen geld voor een nieuwe wasmachine en aankloppen bij de gemeente is geen spelletje maar een bittere noodzaak gekoppeld aan een vervelend bedelgevoel.

Vrijdag 1 november
Vanmorgen vroeg even aangeschoven in de personeelskamer van de noodlokalen van de hervormde PWAschool in de Burgt. De leerkrachten hebben vorige week met de verhuizing te maken gehad. Het zogenaamde AZCgebouw moest leeg om verplaatst te kunnen gaan worden. En als het naar wens verloopt mogen ze in januari weer terug naar het AZCgebouw. Van deze leerkrachten wordt veel extra's gevraagd, zeker in dit schooljaar waarin de schoolomgeving een complete bouwput gaat worden. Waardering doet goed, dat merkte ik wel. Bedankt beste PWA-ers. Samen zien we uit naar een pracht van een nieuw gebouw.

Vandaag een eerste verkennend gesprek gehad met initiatiefnemers om tot realisering van een MBO-afdeling autotechniek in Barneveld te komen. Ze hebben al zeer concrete plannen. De gemeente gaat de komende dagen eens snel inventariseren waar we deze boeiende tak van onderwijs, die in Barneveld helemaal op zijn plaats is, een plek kunnen geven. Ik hoop dat we daar snel meer over kunnen vertellen aan de initiatiefnemers zodat die verder kunnen.

Aan het eind van deze vrijdag staat de opening van de zogenoemde Hooimijt op het programma. Leerlingen van de bouwafdeling van de Meerwaarde hebben op verzoek van de Rozelaar en de Rozenhoeve (dagbesteding voor mensen met een beperking) een zogenaamde hooimijt gebouwd. Een aantal leerlingen heeft zich ,met hart en ziel op dit project gestort. Naast de kostbare ervaring die deze jongens opdeden, kwamen ze ook werkende weg in contact met de dagelijkse bezoekers van de Rozenhoeve. Ongemerkt steek je daar ook heel wat van op. Want praten over mensen met een beperking is iets heel anders dan met hen omgaan, van hun kwaliteiten kunnen genieten en hun leven en dat van jezelf eens even een klein beetje met elkaar vergelijken.

En ik kan het niet laten om het te zeggen. Het aantal sponsors dat in dit project een steentje heeft bijgedragen is overweldigend. Dat is een kostbaar kenmerk van de Barneveldse samenleving. Om trots en dankbaar voor te zijn.

De opening werd handen en voeten gegeven door enkele van de leerlingen die eraan bouwden en door enkele dagelijkse gebruikers van het nieuwe gebouw; daar had de projectleider Johannes Meints heel goed aan gedaan.

Een project dat navolging verdient!

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats hieronder uw reactie of stuur een mail naar l.verweij <at> barneveld.nl

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2008 > november