Barneveldse Krant: Hup's nu wel voorzien van afvalbakken

Hondenuitlaatplaats1dinsdag 25 november 2008 22:00

In de raadsvergadering van 8 juli 2008 heeft Frits Appelman in de rondvraag namens de fractie aan het college gevraagd of het mogelijk is om - ondanks het besluit van raad om het hondenuitlaatbeleid maar half vast te stellen - toch afvalbakken bij de hondenuitlaatplaatsen te plaatsen, dit om te voorkomen dat het een rommeltje wordt. Het college heeft op dit punt niet stil gezeten en er worden inmiddels volop afvalbakken geplaatst.

Onderstaand een bericht hierover in de Barneveldse Krant van 25 november 2008. Zie ook de uitgebreidere berichtgeving op de site van de gemeente Barneveld.

BARNEVELD - Alle hondenuitrenplaatsen (hup's) zijn voorzien van afvalbakken, meldt de gemeente Barneveld. ,,Op deze manier kunnen hondenuitlaters direct de hondenpoep weggooien.''
Hoewel de hup's vooral zijn bedoeld om de hond los te laten rennen, doet menig hond er volgens de gemeente zijn behoefte.

Vanaf het moment dat het hondenuitlaatbeleid binnen de bebouwde kom van kracht is, heeft de gemeente veel opmerkingen gekregen waarom er geen afvalbakken staan. ,,Dit heeft de afgelopen maanden geleid tot overlast. Zakjes hondenpoep werden gedeponeerd bij de hup's en zorgden voor een onhygiënische situatie'', aldus de gemeente. Vanuit de gemeenteraad en wijkplatforms kwamen vragen of de gemeente alsnog afvalbakken kon plaatsen. Het college heeft daar gehoor aan gegeven.

In de afgelopen maanden is het aantal meldingen van overlast door hondenpoep en loslopende honden toegenomen, aldus de gemeente. Maart volgend jaar is er een evaluatie.

Archief > 2008 > november