‘Kinderboerderij in Barneveld - Wellicht bij ‘t Koetshuis of De Meerwaarde’

Schaap met lammetjes voorjaarvrijdag 21 november 2008 20:18

De ChristenUnie wil onderzoeken of het mogelijk is in Barneveld of Voorthuizen een kinderboerderij te vestigen. ,,Voor veel kinderen is het goed om in contact te komen met dieren”, stelt raadslid Heimen Schuring. ,,En het is ook hartstikke leuk.”

Volgens Schuring kan een kinderboerderij in één van beide dorpen erg nuttig zijn. ,,In de kleinere dorpen zijn voldoende boerderijen in de omgeving waar kinderen kunnen leren omgaan met dieren, maar in Barneveld en Voorthuizen is het voor kinderen lastiger om op een boerderij met dieren te komen. Daarom zie ik wel iets in een kinderboerderij in één van beide dorpen.”

Het is volgens Schuring echter niet de bedoeling dat de gemeente dat zelf op zich neemt. ,,Want dat is veel te duur. We zouden er wel aan kunnen denken om actieve ouders te zoeken die samen binnen een stichting zo’n boerderij willen opzetten. Of misschien kan dat wel een taak voor de wijkplatforms zijn.”

Een andere mogelijkheid is volgens Schuring om een dergelijke boerderij te koppelen aan bijvoorbeeld biologisch centrum

‘t Koetshuis in het Schaffelaarsebos. ,,Daar staat al een schaapskooi en er is een stuk weiland, dus misschien biedt dat mogelijkheden.” Ook een plek bij de nieuwe school van De Meerwaarde aan de Hessenweg is volgens hem een mogelijke optie. Het schoolbestuur gaf eerder al aan een belangrijke maatschappelijke rol te willen spelen op de nieuwe locatie. ,,Met een kinderboerderij kan de school onderwijs en praktijk meteen combineren.”

Tenslotte zouden hobbyboeren in de omgeving volgens Schuring wellicht hun bedrijf af en toe open willen stellen. ,,Misschien vinden zij het leuk om bijvoorbeeld op woensdagmiddag of zaterdag kinderen rond te laten lopen op hun erf.” Er is al een kinderboerderij in De Glind, erkent hij. ,,Hoewel Barnevelders hier wel naartoe gaan, is deze plek niet voor iedereen makkelijk te bereiken.”

Wethouder Leen Verweij ziet wel iets in het idee, maar vraagt zich ook af of er behoefte is aan een kinderboerderij. ,,Momenteel werken vier studenten en een docent van het Groenhorst College in Barneveld aan een studieproject over een mogelijke kinderboerderij in Barneveld”, meldt hij op zijn weblog. ,,We wachten het resultaat af. Op basis hiervan kunnen we als gemeente vervolgens een afweging maken.”

Bron: Barneveldsekrant.nl

Reacties op '‘Kinderboerderij in Barneveld - Wellicht bij ‘t Koetshuis of De Meerwaarde’'

MJT
Geplaatst op: 22-11-2008 18:21 Quote