Bijdrage begrotingsraad: Samen Barneveld!

vrijdag 31 oktober 2008 11:25

Op donderdag 30 oktober heeft de gemeenteraad de begroting voor 2009 besproken en daarna vastgesteld. Een begroting die (opnieuw) invulling geeft aan de plannen die de coalitie van SGP, CDA, ChristenUnie en VVD wil uitvoeren. Mooie plannen! En dat zonder OZB-verhoging!

Onderstaand de bijdrage die Tjitske Kuiper namens de fractie gaf tijdens het debat over de begroting.

Begrotingsplannen 2009
De begrotingsplannen zoals het college van B en W dit aan ons heeft gepresenteerd zien er goed uit. Samen Barneveld klinkt hierin door. Er zijn veel en goede investeringsplannen en dit alles zonder een OZB-verhoging. Ook meerjarig zijn de plannen sluitend. Wij willen het college hier beslist een compliment voor maken. Onze fractie deelt hierbij niet de mening van de VVD die stelt dat slechts een wethouder zich voor deze begroting heeft ingespannen (zie artikel op de gemeentelijke pagina vorige week). Wij zijn ervan overtuigd dat het gehele college hiervoor grote inspanningen heeft geleverd samen met de ambtenaren. Wat onze aandacht daarnaast nog getrokken heeft is natuurlijk de berap-2. Wij ontvingen deze tijdens de commissie-vergadering. Het college geeft aan dat een deel van de effecten niet meer meegenomen kon worden bij het opstellen van deze begroting. Met name de algemene uitkering, zo blijkt uit de septembercirculaire valt hoger uit. De mooie begrotingsplannen die ons zijn gepresenteerd krijgen daardoor nog een mooi duwtje mee.

Inflatiecijfers
In de commissie is door sommige partijen aandacht gevraagd voor de gehanteerde inflatiecijfers. Waar de kadernota nog repte over 2,5% (gebaseerd op het cijfer van maart) is de begroting uitgegaan van het inflatiecijfer van 3,5%. Wat ons betreft kunnen we gezien de uitkomst van de berap-2 na de septembercirculaire nog steeds uitgaan van deze 2,5 %. Alle cijfers in ogenschouw nemend lijken hier toch mogelijkheden te liggen.

Overigens vinden we de suggestie die de SGP heeft gedaan om eerst de 2e Berap en dan pas de begroting te bespreken een goede. We steunen die.

Economie (Programma 4)
De afgelopen tijd is wel heel duidelijk geworden dat onzekere factoren zich in het functioneren van de economie als geheel zullen laten gelden. De kredietcrisis heeft effect op de reële economie. In de comm vergadering hebben we daarom aan de wethouder financiën gevraagd om als college goed te blijven anticiperen op de ontwikkelingen en met scenario's te werken daar waar dat mogelijk is. Inmiddels hebben we ook een memo van het college ontvangen over het beleid tav treasury. Dat ziet er degelijk uit wat ons betreft. Het stelt ons gerust, maar sust ons niet in slaap, want de exacte gevolgen voor ons gemeentebeleid en onze inwoners weet geen mens. Voor de jaarwisseling zal er meer info aan ons als raad geleverd worden. Onze dank voor de adequate stappen die hiervoor nu al worden ondernomen. U houdt de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten en we willen dan ook graag korte informatielijnen tav de mogelijke scenario's die zich zullen manifesteren voor ons als gemeente.

Niet alleen geld
Deze kredietcrisis brengt ons ook weer tot het besef dat niet alles om geld draait. Dat wil een partij als de ChristenUnie bewust inbrengen op een dag waarop we de begroting vaststellen. Er zijn nog altijd andere en belangrijker waarden zijn in het leven. Een stapje terug moeten doen is soms best goed en zet ons allen weer met beide benen op de grond. Het pleit voor een stukje voorzichtigheid. En oog hebben voor andere zaken dan alleen maar geld verdienen. Als fractie pleiten we voor meer sociale samenhang in wijken en buurten en in de kadernota hebben we niet voor niets ingezet op een bijdrage aan het streven naar de Millenniumdoelen. Wij roepen onze collega-raadsleden op om hun inzet op dit punt nu het op de verdere uitwerking aankomt niet te laten overschaduwen door een economische crisis.

Meerwaarde (Programma 5 Onderwijs)
De doorrekening van de bouwplannen van de meerwaarde is in volle gang en we zijn benieuwd of de eindconclusie straks inderdaad luidt dat het ontwerp van de Meerwaarde sober en doelmatig is. Dat is de afspraak die gemaakt is en waar we als raad op zullen toezien. Dan zal ook blijken hoeveel bijstelling (of zal ik zeggen bijtelling) noodzakelijk is. Wij zien uit naar het moment van de officiële start van de bouw. Want de noodzaak voor een nieuw gebouw wordt alleen maar groter. Het gaat trouwens voorspoedig nu. Want ook de Vogelhorst heeft de concrete plannen nu klaar.

Wijkplatforms/ Sociale opgave/ Mantelzorg (Programma 9 Welzijn en zorg)
In de eerstvolgende commissievergadering van samenleving zal het functioneren van de wijkplatforms worden besproken. Dat is een verstandig besluit van de agendacommissie. Overigens pleiten wij er voor om m.n. de sociale samenhang in de wijkplatforms meer aandacht te geven. De ogen zijn tot op heden voornamelijk gericht geweest op infrastructuur. Maar ook het onderling functioneren in wijken zal via de platforms een steviger fundament kunnen krijgen. Dus niet alleen; "wat kan de overheid voor mij doen", maar ook "wat kan ik voor de overheid of de samenleving doen". In het kader van de WMO kan sociaal beleid mede vorm krijgen via wijkcontacten. Mantelzorg kan wellicht via wijkplatforms ook een steviger ondersteuning krijgen in de buurt. Vorig jaar is ons idee voor een kortingpas helaas gesneuveld etc etc

Centrum  voor jeugd en gezin
In de commissie hebben wij aandacht gevraagd voor het centrum voor Jeugd en gezin (CJG)  in Barneveld. Voor ons is het inrichten van een dergelijk centrum meer dan het voldoen aan een wettelijke vereiste. Het gezin is de hoeksteen van de samenleving en we zijn daarom blij met de toezegging van de wethouder dat we binnenkort met alle belanghebbenden om de tafel gaan om te kijken hoe het centrum er bij ons uit gaat zien. Wat ons betreft: Wie het CJG heeft, heeft de toekomst.

Belleman (prgr. 9)
Dorpshuis de Belleman in ZwartebroekHet dorpshuis in Zwartebroek, De Belleman heeft een flinke verbouwing ondergaan, waardoor het nu geschikt is voor grotere gezelschappen en trouwfeesten. Men weet zichzelf daar oha goed te redden in Zwartebroek en Terschuur. Nu is echter gebleken dat bij deze uitbreiding van de capaciteit van het gebouw onvoldoende aan de sanitaire voorziening is gedacht. In de begrotingsplannen komen de gelden voor deze verbouwing pas in 2010 beschikbaar. Als we met elkaar vandaag beslissen dat we dit een jaar naar voren halen, dan maken we het mogelijk voor hen om de verdere bouwaanpassing zsm uit te voeren. Als raad hebben we allen een brief gehad inmiddels van het bestuur van dit dorpshuis. Kan het college toezeggen dat de geringe investering niet in 2010 maar alvast in 2009 gedaan kan worden.
(zie voor tekst amendement onderstaand gekoppeld document)

Zwerfvuil (programma 10- Milieu)

Wij merken een goede aandacht voor het onderwerp afval. Onze fractie stelt het onderwerp zwerfvuil met regelmaat aan de orde. Verloedering van de openbare ruimte willen we tegengaan. Een van de genoemde prestaties is dat u middelbare scholen meer bij dit onderwerp wilt betrekken. Wij zien uit naar een concreet voorstel op dit punt. Ook de CDA fractie benoemde dit nadrukkelijk daarnet.

Bestemmingsplannen (Programma 11)
Het is een enorm karwei om het bestemmingsplan buitengebied aan te passen. Ook de nieuwe wet ruimtelijke ordening vraagt inzet. Juist op deze punten is het inhuren van externen een dure grap. De wethouder heeft wat ons betreft terecht aangegeven dat er zoveel mogelijk gebruik zal worden gemaakt van eigen personeel en dat er hooguit van een mix van intern en extern personeel sprake zal kunnen zijn. Eigen mensen hebben veel kennis van het gebied en dat komt ook in latere momenten goed van pas. Dat kan een stuk frustratie bij de bevolking voorkomen.

Tot slot
De fractie van de ChristenUnie wil alle medewerkers en het college bedanken voor de totstandkoming van deze begroting en wenst hen Gods onmisbare zegen toe.

Motie Dorpshuis Zwartebroek begroting 200971,0 kBapplication/msworddownload

Archief > 2008 > oktober