Barneveldse krant: ‘Vinger aan pols bij Meerwaarde’

woensdag 22 oktober 2008 18:17

De gemeenteraad wordt tussentijds ,,adequaat geïnformeerd’’ over de voortgang van de nieuwbouw van vmbo-school De Meerwaarde in Barneveld.

Dat beloofde wethouder Leen Verweij dinsdag tijdens de commissie Samenleving. Hij reageerde daarmee op verzoeken van VVD en SGP om de vinger goed aan de pols te houden. Met name de liberalen vrezen dat het beschikbare budget voor de nieuwbouw (achttien miljoen euro) fors wordt overschreden, mede door de gestegen bouwkosten van de afgelopen tijd.

,,Ik kan mij dan ook niets anders voorstellen dan dat de gemeente als betaler van de nieuwbouw, heel nauw optrekt met De Meerwaarde, die bouwheer is’’, onderstreepte VVD-raadslid Jan-Willem van den Born. ,,We hebben al eerder verrassingen gehad’’, doelde hij op de kostenoverschrijding van enkele miljoenen bij de Burgtschool. ,,Wij maken ons echt serieuze zorgen over de kosten van De Meerwaarde en zijn blij dat de wethouder er bovenop zit.’’

De VVD-er verzocht de wethouder tevens om bij grote projecten standaard met kwartaaloverzichten naar de raad te komen. Ook informeerde hij naar de huidige stand van zaken. ,,De kans is groot dat de bouwkosten volgend jaar extreem dalen. In Duitsland heeft men het over twintig tot dertig procent. Heeft het college die ontwikkelingen met het bestuur van De Meerwaarde besproken?’’

Wethouder Verweij reageerde dat de aanbestedingsfase nog niet was aangebroken. ,,Er is wel met het schoolbestuur afgesproken dat we die afstemmen op de aanbestedingsregels van de gemeente. Ik vind dat ook een voorwaarde.’’ Volgens Verweij is het voorlopig ontwerp van De Meerwaarde klaar en is de zogeheten ‘huisvestingsverordening’ van de gemeente het uitgangspunt, waar een ,,stevige zorgplicht’’ uit voortvloeit voor de gemeente. In die verordening staan ‘soberheid en doelmatigheid’ centraal. ,,Het ontwerp is voorgelegd aan twee onafhankelijke bureaus om te kunnen vaststellen of het ontwerp in overeenstemming is met de gemeentelijke voorwaarden. De uitslag komt binnenkort in het college aan de orde. Als het in orde is, gaat het naar de school. De architect is reeds begonnen met de voorbereidingen van het definitieve ontwerp. Dat doen ze om zo min mogelijk tijd verloren te laten gaan komende maanden.’’

Inschatten of de bouwkosten dalen, vindt Verweij lastig: ,,Niemand weet wat er volgend jaar precies gaat gebeuren. Het is moeilijk te zeggen hoe je daarop moet anticiperen.’’ Het definitieve ontwerp van de school verwacht Verweij eind dit jaar. ,,In de tussentijd onderhandelen we met de school over de financiering.’’