Aantal keer gelezen

Raadhuisplein 2 - Week 43

woensdag 29 oktober 2008 21:21

Maandag 20 oktober
Afgelopen weekend heb ik m'n best gedaan om een duidelijke reactie te schrijven op de brief die staatssecretaris Bussemaker eind september naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In die brief kondigt zij verregaande maatregelen aan op het terrein van de ondersteunende begeleiding die nu nog gefinancierd wordt vanuit de AWBZ.

Twee dingen in die brief staan mij erg tegen, als ik het even kort samenvat. In de eerste plaats dat de maatregel is bedoeld al met ingang van 1 januari 2009 van kracht te worden nog zonder dat de betreffende cliënten het zich bewust zijn, zonder dat de zorgaanbieders er in hun personele bezetting rekening mee hebben kunnen houden en ook nog zonder dat de gemeente in staat wordt gesteld om in voorkomende gevallen adequaat te kunnen optreden.

In de tweede plaats veronderstelt Bussemaker dat de mensen die in het nieuwe jaar zonder ondersteunende begeleiding komen te zitten voldoende zelfredzaam zijn om een en ander zelf te kunnen opvangen.

Nadat enkele ambtenaren en een directeur van een zorgaanbieder mijn schrijfsel kritisch hadden bekeken heb ik deze naar de redactie van dagblad Trouw gestuurd om voor 30 oktober (dan wordt de Bussemaker brief behandeld) te plaatsen. kBen benieuwd of de redactie tot plaatsing komt.

Naschrift: 30 oktober komt er een artikel in Trouw waarin mijn inbreng is verwerkt.

Vanavond OOGO (Op Overeenstemming Gericht Overleg) gehad. Alle schoolbesturen horen bij dit wettelijk voorgeschreven overleg aanwezig te zijn. Voordat de gemeenteraad het huisvestingsplan voor 2009 vaststelt moeten eerst de scholen zich uitspreken. Er is breed draagvlak zo bleek vanavond. Eén moeilijk punt is gebleven: één school moet noodgedwongen een vierde locatie in gebruik nemen. Ik ben het er mee eens dat dat een hele opgave is, maar leegstand accepteren en dicht bij de school bijbouwen is wel extra veel geld uitgeven.

Dinsdag 21 oktober
In de commissie Samenleving stond als enige punt de begroting 2009 op het programma. Een breed scala aan informatieve vragen wordt dan op je afgevuurd. En veel raadsleden moeten zich inhouden om over bepaalde items niet een goed debat te beginnen; maar dat is voor in de raadsvergadering.

Bespreking van de gang van zaken rondom de wijkplatforms is op initiatief van de raadsleden uitgesteld tot de commissievergadering van maandag 3 november. Ik zie uit naar een goed gesprek met de raadscommissie over de wijkplatforms. Nu onthoud ik me nog maar even van commentaar.

logo CWIAls het over het CWI gaat, onthoud ik me maar even niet van commentaar. Nog geen jaar geleden tekende de gemeente een samenwerkingsovereenkomst met CWI en UWV over het werkplein. Samen investeerden we in goede faciliteiten. Het CWI ging er toe over om als hoofdhuurder een huurcontract voor 10 jaar aan te gaan. En nog voor de laatste mensen naar hun definitieve werkplek zijn verhuisd wordt sluiting van de CWI-vestiging bekend gemaakt. Ik vind het onbehoorlijk dat er eenzijdig een overeenkomst wordt opgezegd en ik ben nog niet van plan om me daar bij neer te leggen. Binnenkort volgt er een pittig gesprek met de regio-directie.

Woensdag 22 oktober
Vanmiddag had ik een gesprek met een man die getekend was door het leven. In de bloei van zijn bedrijvige leven ineens en volkomen onverwacht een hersenbloeding. Een streep door je leven en dat van je vrouw. Een lange lange weg van revalidatie volgt. Met als resultaat weer een klein beetje zelfstandigheid maar toch voor altijd gebonden aan een rolstoel. Thuis moet er van alles worden aangepast: een traplift, aanpassing van de badkamer, aanvraag van een scootmobiel, enz.

Als je gezond bent, heb je geen flauw benul van wat zo'n man allemaal moet doormaken. Alleen al de lange weg van revalidatie. Alleen al de rompslomp van regels en formaliteiten om allerlei voorzieningen voor elkaar te krijgen terwijl je het toch al zo moeilijk hebt.

En tot overmaat van ramp (ik spreek over de beginmaanden van de WMO in 2007 waarin de indicatie plaatsvond) is de omvang van de eigen bijdrage uiteindelijk aanzienlijk groter dan hij had verwacht. Om nog maar niet te spreken van het late tijdstip waarop het CAK begint met de inning van die eigen bijdrage die meteen met terugwerkende kracht over de afgelopen 6 maanden bij hem in rekening brengt. En dan blijkt ten slotte dat er zo veel verschil zit tussen de wijze van aanpassing van het een en het ander. De traplift werd adequaat en vlot geplaatst. De aanpassing van de badkamer daarentegen laat nog veel te wensen over.

Donderdag 23 oktober

Een zeer gevarieerde dag vandaag. Eerst een DB-vergadering van de Permar (wsw-instelling voor onze regio). De tussentijdse cijfers worden besproken. Angstige vraag is of de kredietcrisis ook de afnemers van Permar en dus Permar zelf gaat treffen. De wsw-cliëntenraad is geïnstalleerd en er is een voorzitter aangezocht. Ook is er gesproken over de aanpassing van de bestuurlijke structuur. De aanwezigheid van raadsleden in het algemeen bestuur is als je het door een duaal oog bekijkt niet helemaal logisch. Daar moeten we over verder denken. Niet graag zou ik de huidige grote betrokkenheid van de raadsleden laten verdwijnen.

Aan het begin van de middag een overleg met één van de twee Turkse verenigingen die zo graag ook een eigen gebouw wil optrekken. Hun huidige locatie aan de Jonkersweg zijn een paar noodlokalen van de gemeente die niet meer in een uitstekende staat verkeren. De gemeente heeft momenteel geen grond beschikbaar. En de Turkse vereniging moet in mijn ogen ook zelf heel actief zoeken naar alternatieve locaties. Het is niet de primaire taak van de overheid om naar locaties te zoeken. Tegelijkertijd staat in de praktijk ook niet iedereen even hard te trappelen om een leegstaand pand aan hen te verhuren, vooral vanwege eventuele reacties uit de omgeving.

Dan een korte deelname aan een deelsessie in Stroe over jongerenwerk op het platteland. Plattelands jongeren lijken meer open te staan voor rechts-extremistische sympathieën, vertelde een inleider.

En tenslotte in de avond het bijwonen van een CDA-ledenvergadering. De CDA-leden willen van mij weleens horen hoe ik tegen de WMO aankijk. Kheb met hen teruggekeken naar de afgelopen twee jaar en ook een indruk gegeven van wat ik in de toekomst verwacht van de WMO. Er waren boeiende en uitdagende vragen aan mijn adres. Leuk om bij een collega-partij op bezoek te zijn.

Als ik geen afwisselend leven heb weet ik het ook niet meer.

Vrijdag 24 oktober
De Meerwaarde locatie SchoutentstraatVanmorgen heb ik een bestuurlijk overleg gehad met het Van Lodenstein College. Want al is de bouw van de nieuwe Meerwaarde nog niet begonnen en kan dus het Groen van Prinsterer gebouw nog lang niet leeg worden opgeleverd om aan het Van Lodenstein (Witsius)in gebruik gegeven te worden, wel moeten er tijdig plannen worden gemaakt.

De school heeft inmiddels een onderwijskundige visie ontwikkeld op basis waarvan inzicht mogelijk is aan welke eisen het gebouw moet voldoen in relatie tot die onderwijsvisie. Vervolgens moet er met die visie in de hand gekeken worden naar de gewenste aanpassingen van het bestaande gebouw om te komen tot passende huisvesting voor deze onderbouwschool voor vo.

De school toont een grote inzet om tijdig helderheid te hebben en met de gemeente in nader overleg te treden. De samenwerking en de onderlinge uitwisseling is goed en constructief. Maar er moet ook nog heel veel werk gebeuren voordat het WItsius (zo heet de Barneveldse vestiging van het Van Lodenstein College) zijn huidige semi-permanente huisvesting kan verlaten.

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats hieronder uw reactie of stuur een mail naar l.verweij <at> barneveld.nl

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2008 > oktober