Minister Verburg riddert Gert van Putten

Ridder Gert van Putten met minister Verburgwoensdag 22 april 2009 07:00

Afgelopen week is Gert van Putten geridderd. Gert van Putten werd geridderd door minister Verburg tijdens de viering van het lustrum van de NVP. Gert van Putten is naast alle drukke activiteiten ook lid van onze kiesvereniging.

De bekende ondernemer Gert van Putten uit Terschuur is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Minister Gerda Verburg van landbouw, natuur en voedselkwaliteit reikte de koninklijke onderscheiding maandagavond uit tijdens de viering van het eerste lustrum van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders in de Veluwehal in Barneveld.

De 73-jarige Van Putten ontvangt de hoge onderscheiding onder meer vanwege zijn verdiensten op het gebied van innovatie en ontwikkeling in de pluimveesector. Hij vervulde een voorbeeldfunctie door op dier- en milieuvriendelijke wijze pluimvee te houden. Daardoor heeft hij een positieve bijdrage geleverd aan het imago van de Nederlandse pluimveesector, zowel nationaal als internationaal.

Daarnaast is Van Putten initiatiefnemer en voorzitter van de Nederlandse tak van de stichting Double Harvest (dubbele oogst). Deze organisatie wil in ontwikkelingslanden het evangelie van Jezus Christus verbreiden en tegelijk die landen helpen door het opzetten van landbouw- en veeteeltprojecten.

Door zijn ideeën over de pluimveesector te exporteren naar Afrika, heeft hij laten zien dat door dit soort projecten een bijdrage kan worden geleverd aan de oplossing van de problematiek in armere landen.

Gert van Putten startte in 1960 samen met zijn vrouw Rietje in zijn geboortedorp Terschuur een pluimveebedrijf. Al snel introduceerde hij nieuwe technieken en middelen voor de pluimveesector, onder meer door het dealerschap van Salmet-stalinrichtingen in België en Nederland.

Het eigen bedrijf floreerde en werd uitgebreid met een zestal Zonne-Ei-Farmvestigingen, waarvan één in Polen. Van Putten werd vooral bekend toen hij een unieke droogtechniek uitvond waardoor kippenmest kon worden verwerkt tot hoogwaardige organische mestkorrelsvoor bemesting van land- en tuinbouwgewassen. Met de Farmer’s House organische bodemvoeding heeft hij over de hele wereld naam gemaakt en de vraag naar dit milieuvriendelijke product blijft toenemen.

In 1990 begon een nieuwe fase in het leven van de ‘kippenboer’. Hij stelde zijn kennis beschikbaar aan de Derde Wereld. In Ethiopië werd gestart met een ambitieus land- en veeteeltproject onder de naam Double Harvest. Inmiddels is er een pluimveebedrijf, een tuinbouwproject en een coöperatie voor kleine boeren met alle mogelijke trainingsfaciliteiten.

Meer dan vijfhonderd mensen werken op de diverse projecten van Double Harvest en duizenden mensen hebben hun levensomstandigheden zien verbeteren. En dat komt vooral door de levering van gezonde voedselproducten en zuiver drinkwater.

De Double Harvest-projecten ten zuidoosten van de hoofdstad Addis Abeba staan model voor heel Afrika. Double Harvest heeft ook bij het Nederlandse ministerie van ontwikkelingssamenwerking waardering geoogst. De minister heeft al enkele keren een giftenactie van Double Harvest verdubbeld.

Gert van Putten is dankbaar voor de mogelijkheden die hij heeft gekregen, waardoor zoveel mensen zich konden ontwikkelen en armen de kans kregen om een beter bestaan op te bouwen. Hij is allereerst God dankbaar, want Van Putten is een diepgelovig mens.Van links naar rechts: Riet en Gert van Putten en minister Gerda Verburg.

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2009 > april