Parkeren in Centrum Barneveld: niet ten koste van omliggende woonwijken

Parkeerautomaat Gowthorpepleindinsdag 20 januari 2009 22:52

Eind 2007 ontstond er veel verwarring over parkeercijfers in Barneveld-Centrum. Daarom is er toen een commissie ingesteld die de werkelijkheid moest onderzoeken. De commissie heef dat onderzoek uitgevoerd en geeft aan de raad een aantal conclusies en aanbevelingen. In reactie daarop hebben we in de raadsvergadering van 20 januari 2009 een raadsbijdrage geleverd waarin we kaders meegeven voor een uitwerkingsplan.

Onderstaand de bijdrage van Henry Buitenhuis
Voorzitter:
De ChristenUnie is blij dat een breed samengestelde commissie een unaniem advies uitbrengt over de parkeersituatie van Barneveld Centrum. Daarmee ontstaat ruimte om niet op basis van het verleden, maar om toekomst gericht acties in gang te zetten voor het parkeren in het centrum. Daarmee kan nu een plan uitgewerkt worden die niet gebaseerd op subjectieve beleving maar op feiten en gecontroleerde cijfers

Wij denken dat een regulering van alle parkeerplaatsen in het centrum op korte termijn leidt tot een afname van het autogebruik in dit gebied en dat juichen we toe. Mensen blijven echter wel komen en zullen dat waarschijnlijk met de fiets doen. We pleiten er dan ook voor dat er in het centrum meer aandacht komt voor het goed kunnen parkeren van fietsen.

Met de regulering ontstaat een probleem voor de langparkeerders. Veelal de medewerkers van onze gemeente en de medewerkers van de bedrijven in het centrum. We vinden het onwenselijk dat deze mensen gaan parkeren in de woonwijken. Wat ons betreft ligt hier een taak voor de werkgevers om oplossingen te creëren. Daarbij verwachten we dan vooral acties die andere vormen van vervoer bevorderen.

Daarnaast stellen we voor om in aangrenzende woonwijken een parkeervergunning te regelen voor de bewoners, en een parkeerverbod voor anderen. Door bewoners en hun gasten in een ring om het centrum een parkeervergunning te geven, kan voorkomen worden dat zij de dupe worden van een gereguleerd parkeerbeleid in Barneveld-Centrum. Daarover dienen we een motie in. (Zie bijlage)

Daarnaast moet het ook niet zo zijn dat de Vetkamp de enige uitwijkmogelijkheid is. Dat is volgens ons geen optie. Die plaatsen worden vooral gebruikt door de velen die met het openbaar vertrekken en gezien het succes van de Valleijlijn zal dat alleen maar versterkt worden. Bovendien staat die parkeerplaats, volgens het onderzoek overdag al vaak vol.
Bij een eventuele oplossing voor deze parkeerplaats kan gedacht worden aan een park en ride kaartje in combinatie met een vervoersbewijs van de Valleijlijn.

Een ander probleem doet zich voor wanneer een voorziening gecreëerd wordt voor achter af betalen. Wij vragen ons af of de kostenverhoging door de BTW afdracht wel opweegt tegen achteraf betalen. Dit mede ook gezien de investering van € 500.000 voor dit systeem. Als het echter lukt om een voorziening te treffen waardoor geen BTW afdracht nodig is dan stellen we nog wel een werkwijze voor. Bij achteraf parkeren moet niet per uur betaald worden maar per 10 minuten, dat geeft ook de mogelijkheid voor snelle beslissers om de 1e 10 minuten gratis op een parkeer plaats te verblijven. Maar het zorgt er ook voor dat mensen niet gehaast door het winkelcentrum rennen om nog net binnen het uur te kunnen vertrekken. Gezellig en goed winkelen, moet je niet laten vergallen door een betaling voor een extra uur als het dan toch net niet lukt binnen dat uur.

Al met al zullen we instemmen met de voorgestelde beslissing en vragen we het colleges voorvarend aan het werk met het uitvoeringsplan bij het reguleren van de parkeervoorzieningen in Barneveld-Centrum rekening houdend met de zojuist gemaakte opmerkingen.

Onderstaand de ingediende motie, die met 18 stemmen voor en 12 stemmen tegen is aangenomen.

Motie vergunningen Parkeren Barneveld-centrum48,5 kBapplication/msworddownload