Aantal keer gelezen

Raadhuisplein 2 - week 3

dinsdag 20 januari 2009 21:12

Maandag 12 januari
Afgelopen zaterdag hield de BIK (Barneveldse bedrijvenkring) de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie. Als je het plaatselijke bedrijfsleven wilt ontmoeten moet je daar naar toe! Ik realiseer me op zo'n avond dat het verschillende werelden zijn: die van de bedrijven en die van onderwijs, zorg en welzijn. Als je wethouder van onderwijs, zorg en welzijn bent, kom je de eigenaren van bedrijven hooguit tegen als sponsor bij bijvoorbeeld een gezinsvervangend tehuis. Jammer dat die twee verschillende werelden elkaar niet vaker tegen komen. Dat zou een wederzijdse verrijking opleveren!

Van de ondernemers hoor je verschillende geluiden; er zijn er die al lijden onder de kredietcrisis en er zijn er ook die er echt helemaal niks van merken in hun omzet.

De avondvullende opzet van de nieuwjaarsreceptie is elk jaar weer prima voor elkaar en biedt in afwisselende workshops een leuke onderbreking van een heerlijk diner en kansen op heel veel verschillende gesprekken. Dat de griep ook de top van de bedrijven niet voorbijgaat, bleek wel: 27 afmeldingen vanwege griep.

Dinsdag 13 januari
In het eerste nummer van Binnenlands Bestuur in 2009 wordt teruggeblikt op 2008 waar het gaat over het vertrek van wethouders: 196 van de in totaal 1512 wethouders stopten met de mooiste hondenbaan. Het derde jaar was net als in de vorige raadsperiode het jaar met het hoogste aantal. Het is best gek om zo'n artikel te lezen. Als je het nog niet wist: het wethouderschap is een onzeker bestaan. En toch weet elke partij elke keer kennelijk weer voldoende geschikte kandidaten te vinden. Ik weet wel waarom: het is "de mooiste hondenbaan" die er is.

Woensdag 14 januari
Vanavond ben ik te gast geweest bij het Biologisch Centrum in het Koetshuis, vlakbij kasteel Schaffelaar. Alle vrijwilligers die zich inzetten voor IVN-werkgroepen, voor de dagelijkse educatie aan de basisschoolleerlingen, enz. waren er bij elkaar. Ik kwam er met een bijzondere reden: twee vrijwilligers (mevrouw Boland en Luijendijk) zijn al 25 jaar buitengewoon actief en krijgen daarom de ereschaal van de gemeente Barneveld van het gemeentebestuur aangeboden.

Ik trof een grote groep van enthousiastelingen aan; zeker een man of 50. Allemaal met hun eigen specialiteit. De een houdt zich bezig met het plaatsen en in stand houden van de broedkasten, de ander inventariseert in het voorjaar de broedplaatsen van kieviten en andere weidevogels.

De twee te onderscheiden dames hielden zich met name met de natuureducatie bezig. Dag in dag uit ontvangt een groep vrijwilligers basisschoolleerlingen die een dagdeel een leerzaam programma krijgen aangeboden. Dat programma wordt elk halfjaar geheel vernieuwd zodat alle leerlingen een volgende cyclus kunnen leren over de natuur. Beide dames waren niet helemaal verrast meer: de krant had hen al benaderd voor een interview ter ere van hun memorabele prestaties.

Terzijde moet ik wel opmerken dat er een schreeuwende behoefte is aan verjonging. Het aantal grijze koppen is bovengemiddeld hoog. Nieuwe fakkeldragers zijn nodig om de liefde voor de natuur aan nieuwe generaties over te brengen.

Dat sommige mensen werkelijk geen enkel gevoel voor de natuur en zeker ook niet voor het werk van de natuurvrijwilligers hebben blijkt wel uit een treurig verhaal wat ik opving: de broedkasten werden veelvuldig op ooghoogte opgehangen. Dat maakt inventarisaties een stuk gemakkelijker. Maar de broedkasten (door de vrijwilligers van resthout gemaakt) werden bij bosjes gestolen of van de bomen gerukt en kapot getrapt. De wereld is veel knettergekker dan je je maar kunt voorstellen. Nu dus allemaal weer op ladderhoogte: en de vrijwilligers kunnen nu met een ladder het bos in bij de inspectierondjes......

Donderdag 15 januari
Vandaag op verzoek een bezoek gebracht aan de Wheemschool. Het schoolbestuur wilde met mij van gedachten wisselen over de toekomst van de school. Over een paar jaar is het oudste gedeelte van het gebouw 40 jaar oud. Het bestuur ziet in de toekomst graag een nieuw gebouw gerealiseerd worden. Voor alle eerlijkheid heb ik moeten aangeven dat een school na 40 jaar kan zijn afgeschreven, maar dat betekent nog niet dat ie niet meer geschikt zou zijn voor goed onderwijs. We willen in dit soort situaties heel zorgvuldig te werk gaan. Is renovatie misschien niet voordeliger? Wat zijn de toekomstige ontwikkelingen in Voorthuizen? Blijft het leerlingenaantal licht dalen of toch niet? Het is goed om openhartig met elkaar van gedachten te wisselen. Met besluiten nemen gaan we nog even wachten. De school gaat al wel goed nadenken over de mogelijkheden van verbreden van de school; te denken valt aan bso en kinderopvang.

Januari is de maand van de beroepenmarkt die in goede samenwerking tussen JFC en De Meerwaarde wordt georganiseerd. Dit keer in de GvP locatie van De Meerwaarde . Elk jaar aan mij de eer hem te openen. Als je daar staat realiseer je je hoe moeilijk het is om precies dat te vertellen wat een leerling nodig heeft om te kunnen bepalen of een bepaalde vervolgopleiding voor hem of haar geschikt is. Het kan zo maar zijn dat een goed gesprek en een waardevol advies iemand op een vervolgopleiding doet belanden die leidt tot een beroepskeuze waarmee iemand voor altijd tevreden is met zijn gekozen vak. Ik realiseer me ook dat er velen zullen zijn waarbij dit een klein onderdeel is van de lange zoektocht naar het beroep dat past. Leerlingen beseffen amper welke impact de keuzes van nu hebben voor een lange toekomst.

Vrijdag 16 januari
De rekenkamercommissie doet momenteel in een aantal gemeentes onderzoek naar het coalitieakkoord. Hoe gaan alle betrokkenen er in de praktijk mee om? Op welke manier worden de gestelde doelen bereikt? Is het akkoord voldoende meetbaar geformuleerd? Enz.

Het college heeft halverwege de collegeperiode al gekeken naar de voortgang ervan. De conclusie was toen al dat er al heel veel is opgepakt. Als je het een beetje principieel bekijkt moet vooral de raad de balans opmaken. Het coalitieakkoord is van de coalitiepartijen (al dan niet met ondersteuning van andere fracties) en het college is slechts het uitvoeringsorgaan.

Ondertussen ben ik me ervan bewust dat het nog maar een maand of 13 is en dan wordt er alweer gesleuteld en geschroefd aan een nieuw akkoord. Een akkoord dat wordt opgebouwd door de dan uitverkoren coalitiepartijen op basis van met name de inhoud van de betreffende verkiezingsprogramma's.

Eigenlijk zouden de huidige coalitiepartijen nog voordat ze beginnen aan de opbouw van het nieuwe verkiezingsprogramma hun leden eens moeten raadplegen over de mate waarin men vindt dat aspecten uit het oude verkiezingsprogramma zijn gerealiseerd of in uitvoering zijn. Eigenlijk zou de coalitie ook het initiatief moeten nemen om zo tegen het eind van 2009 alle bereikte resultaten aan de gemeenschap te presenteren. Een soort verantwoording die de burger kan helpen preciezer zicht te hebben op de vraag of het alleen bij woorden is gebleven of dat er ook daadwerkelijk een waslijst aan daden is te noemen.

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats hieronder uw reactie of stuur een mail naar l.verweij <at> barneveld.nl

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht