Spoor heeft voorrang op wegen

Valleilijn-trein op station Amersfoort 3dinsdag 20 november 2007 19:51

De tweedekamerfractie van de ChristenUnie heeft tijdens de begrotingsbehandeling opnieuw aandacht gevraagd voor de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede. Lees hier een gedeelte van de bijdrage uitgesproken door Ernst Cramer.

De ChristenUnie is blij met de investeringen in de spoorwegen ter waarde van 4,5 miljard euro, die minister Eurlings maandag in zijn Actieplan Spoor heeft aankondigd. Kamerlid Ernst Cramer: "Dit is een belangrijke stap in de richting van de doelstelling van vijf procent groei per jaar." De ChristenUnie heeft wel vragen bij de invulling van de aangekondigde planstudies. Ook knelpunten op andere corridors moeten worden opgelost.

Cramer: ,,Als daar meer geld voor nodig is, moeten er maar wegenprojecten worden uitgesteld die al in het meerjarenprogramma infrastructuur zijn opgenomen.”

Valleilijn
Het ministerie heeft een analyse gedaan van de knelpunten op de hoofdcorridors van het Nederlandse spoornet. Recent zijn er echter ook knelpunten bekend geworden op regionale lijnen zoals de Valleilijn. Ernst Cramer: "Ik wil graag weten wat de minister gaat doen om deze knelpunten op te lossen."

Omslag
In het algemeen is de ChristenUnie tevreden met de belangrijke omslag in denken over het openbaar vervoer. Ernst Cramer: "Niet meer alleen wegen maar ook de inzet op een stevige ontwikkeling van het OV is van cruciaal belang om Nederland weer in beweging te krijgen."

Klik hier voor de volledige bijdrage>>>

Achtergronden

Archief > 2007 > november