BK: Wethouder reageert op besluit Ede; ‘Geen twijfel over beleid keten’

Keetzaterdag 10 november 2007 20:27

Wethouder Leen Verweij ziet geen redenen om te twijfelen aan het ketenbeleid van de gemeente Barneveld, nu buurgemeente Ede daar kritiek op heeft. Waarnemend burgemeester Tineke Netelenbos van Ede wil de keten in haar gemeente binnen vijf jaar sluiten.

Volgens Netelenbos is het gedogen van keten, zoals de gemeente Barneveld dat doet, geen optie. ,,De burgemeester vindt dat de overheid niet moet tolereren dat er keten bestaan waar jongeren veel alcohol drinken en daardoor hun gezondheid in gevaar brengen”, verduidelijkt woordvoerder Henk Faas. De gemeente wil alle circa 33 keten binnen vijf jaar in stappen sluiten. ,,Hiermee gaan we dus duidelijk verder dan Barneveld.”

Verweij ziet geen reden het beleid van Barneveld aan te passen. ,,Ede kiest duidelijk voor een andere aanpak. Dat is prima, maar zelf heb ik daarover nog wel wat vraagtekens. Hoe gaat Ede bijvoorbeeld om met de keten binnen nu en vijf jaar, dus vóórdat ze verboden zijn? Daar moet dan toch ook beleid voor worden geschreven?”

Volgens de wethouder heeft het ketenbeleid van Barneveld een belangrijke meerwaarde. ,,We zijn sinds 2005 bezig de veertig keten in onze gemeente te inventariseren, in overleg met onder meer de Voedsel- en Warenautoriteit en het ministerie van VROM. Nu weten we precies wat er in de keet gebeurt, welke jongeren er komen en hoeveel en wat ze drinken.”

Belangrijk knelpunt bij het verbieden van de keten is volgens Verweij het missen van een alternatief voor de jongeren. ,,Als je ze volledig verbiedt, wat moeten die jongeren dan? Faas: ,, Dat is inderdaad een belangrijk punt. Daar willen we met de jongeren binnen het platform Jeugd en Alcohol over praten.”

De verschillen in aanpak van de keten tussen beide gemeenten kan volgens Verweij ook voor verwarring zorgen. ,,Jongeren trekken zich niet zoveel aan van gemeentegrenzen en begrijpen misschien niet waarom in de ene plaats de keet wel mag blijven staan en in de andere niet”, zegt hij. ,,Onderlinge afstemming van beleid maakt de acceptatie eenvoudiger.” Faas kan daar inkomen. ,,We zullen daarom als gemeente proberen de jongeren zo goed mogelijk te informeren over de situatie en de gedachte erachter.”

Inmiddels draait de bestuurlijke molen van het Barneveldse ketenbeleid door. ,,Komende maand moeten alle keten een gedoogbeschikking indienen”, zegt Verweij. ,,Deze beschikkingen worden beoordeeld.”

De wethouder verwacht op termijn een afname van het aantal keten in Barneveld. ,,Die beschikkingen gedogen de keten tijdelijk.” ,,Wat dat betreft komt onze doelstelling redelijk dicht bij elkaar, al is de methode verschillend”, constateert Faas.

Bron: Barneveldse krant

Wethouder