WisselBlog week 20 - Tjitske Kuiper

maandag 14 mei 2007 09:00

Zaterdag 19 mei

Vanavond ben ik naar de receptie van de brandweer in Kootwijkerbroek geweest. Een vijfenzeventigjarig bestaan kun je ook niet ongemerkt voorbij laten gaan. Dat dient gevierd te worden. Veel collega-brandweerlieden uit de omliggende dorpen. Ook vorige commandanten gesproken. Nuttige gesprekken , o.a. over de landelijke ontwikkelingen in brandweerland. Tenslotte horen wij als raadsleden ook graag van de betrokkenen zelf hoe men tegen zaken aan kijkt.

Ik begreep vanavond ook dat in 2011 Voorthuizen deze brandweerwedstrijd gaat winnen; zij bestaan dan 100 jaar! (ik besef dat dit soort uitspraken spelen met vuur is...)- volgende week is het weer de beurt aan Heimen! Hij is nog aan het bijkomen van alle fietsperikelen denk ik.

Vrijdag 18 mei

Bericht in de barneveldse krant dat aannemingsmaatschappij Boers BV Veenendaal failliet is. Dat is in de eerste plaats heel erg voor een bedrijf dat zo'n 200 mensen in dienst heeft en al 75 jaar goed draait. Maar ik ben wel erg nieuwsgierig welke gevolgen dit eventueel heeft voor het Muziekcentrum. Wie gaat de klap opvangen, de gemeente, de Harmonie of de Woningstichting? Hopenlijk ben ik te pessimistisch. Maar we gaan hier als fractie schriftelijke vragen over stellen om meer helderheid te krijgen. U vindt deze vragen inmiddels op onze site.

Leerlingen van het GvP leggen onveilige situaties vast. Derdejaars doen dit als maatschappelijke stage en helpen hiermee brugklassers. Wat een mooi plan. Misschien hebben we als ChristenUnie en GvP iets aan elkaars informatie, want wij hebben deze week als fractie net een oproep gedaan om onveilige fietsoversteekpunten te melden. We willen bij de kadernota proberen een verbeterstap voor fietsbeleid te maken.

Donderdag 17 mei

Hemelvaartsdag. Opnieuw een christelijke feestdag. Hoeveel mensen in Nederland zouden nog weet hebben van de betekenis van christelijke feestdagen? Het wordt steeds meer een gewone vrije dag als ik de advertenties van bouwmarkten, tuincentra en meubelboulevards mag geloven.  Zelf vind ik het ook altijd een beetje een zoektocht hoe je deze dag het best vorm kan geven. 's Ochtends een soort zondag vanwege de kerkdienst en ' s middags een beetje een familie/natuurbesteding. Ik ga in ieder geval lekker geen mailtjes afhandelen op dit soort dagen.

Woensdag 16 mei

Wethouder van den Hengel brengt goed nieuws voor het komende jaar. De destijds (najaar 2006) aangekondigde drie procent voor 2007 kan waarschijnlijk uitgesteld worden tot 2008. In ieder geval is het afgelopen jaar goed uitgepakt in vergelijking met de verwachting. De jaarrekening laat een positieve uitkomst zien van ruim 1,7 miljoen Euro, terwijl aan het begin van het jaar de verwachting nog een flink tekort werd voorzien.

Toch is het zaak om niet te optimistisch in te zetten bij de kadernota die we volgende maand gaan bespreken, want er wordt de komende jaren al flink geinvesteerd in broodnodige voorzieningen. En als het rijk dan de geldstroom weer wat meer laat opdrogen,  'hang je'. Als fracties zullen we wat mij betreft dan ook niet allerlei extra wensenlijstje moeten willen toevoegen aan het coalitieakkoord. De bevolking zit tenslotte echt niet te wachten op extra belastingverhogingen.

Dinsdag 15 mei

Wel of niet kunnen fietsen in de winkelstraten van Barneveld is wel een ' hot item' gebleken. Een reeks ingezonden brieven in de krant op een idee van Heimen Schuring. Vandaag komt er een reactie van onze kant. Belangrijke afweging is altijd de vraag in hoeverre de personen die een ' ingezonden' hebben geplaatst een doorsnee is van de mening van de hele bevolking. Een paar hoofdlijnen zijn natuurlijk wel te onderscheiden. U vindt onze reactie vandaag in de Barneveldse Krant (en elders op de site).

Maandag 14 mei

De gemeentelijke openluchtbaden zijn weer geopend. En dus ' moet' ik van mijzelf weer een routine van baantjes zwemmen oppakken. Het kost zo'n eerste keer met lage temperaturen en stevige frisse wind wel enige overredingskracht van jezelf. Maar het is heerlijk om weer buiten te zwemmen. En ik was beslist de enige niet die de draad op dit punt weer oppakt. De buitenbaden voorzien echt in een flinke behoefte. Zelfs bij matig weer.

Zondag 13 mei

Vandaag heeft opnieuw een groep jongeren (19 mensen) belijdenis van hun geloof afgelegd. Een jongen werd gedoopt. Hij was in contact gekomen met het christelijk geloof via zijn (gelovige) vriendin en gaf op een gegeven moment te kennen aan de predikant dat hij voor zichzelf niet langer kon ontkennen dat hij ronduit in Christus Jezus geloofde. Voor ieder was er een persoonlijk woord en een bijbeltekst. Velen van deze groep ken ik al heel lang en ook daardoor is het heel fijn om getuige van te zijn. Voor sommigen is het een zeker een bewust einde van de 'wilde haren/jaren'.  En vol overtuiging!

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur uw bericht naar t.kuiper@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 20 - Tjitske Kuiper'

Archief > 2007 > mei