Kunstwerk startpunt nieuw wandelpad De Glind

donderdag 20 november 2008 16:16

Wethouder Leen Verweij onthulde woensdag aan de Schoonderbekerweg bij de Besselaarschool in De Glind het kunstwerk ‘Choose the Right Way’ van de Barneveldse kunstenaar Jan-Carel Koster. Dit beeld werk vormt het officiële beginpunt van het Moorsterpaadje; een nieuw wandelpad in de omgeving van het dorp.

Met een boormachine schroefde wethouder Leen Verweij woensdag een bordje op een paal langs het Moorsterpaadje. Daarmee opende hij het nieuwe wandelpad door de weilanden bij De Glind. De wethouder onthulde tevens een kunstwerk van Jan-Carel Koster aan de Schoonderbekerweg. Dat vormt het beginpunt van de route.

,,Dit is een prachtige combinatie van cultuur en natuur”, zei Verweij. Het nieuwe wandelpad is drie kilometer lang en sluit aan op de al bestaande klompenpaden Snorrehoefpad en Glindhorsterpad.

Ommetjes
Het Moorsterpaadje, vernoemd naar de Moorsterbeek, loopt gedeeltelijk over grond van de families Zwanenburg en Geitenbeek en van de Rudolphstichting, een stichting die opkomt voor kinderen met problemen. ,,Zij hebben toestemming gegeven om het pad over hun terrein te laten lopen’’, zei Richard van Dijk, voorzitter van Belangenvereniging De Glind.

De vereniging is initiatiefnemer van het nieuwe wandelpad. ,,De ‘Glindse ommetjes’ leveren een belangrijke bijdrage aan het mooier en leuker maken van de groene omgeving van het dorp.’’, vertelde Van Dijk bij de opening. Verweij benadrukte het belang van samenwerking met de belangenvereniging. ,,Een dorp wordt niet alleen mooier door plannen van de gemeente, maar ook dankzij inzet van de bevolking.’’

Subsidie
Voor de aanleg van het pad gaf de provincie Gelderland een subsidie van 14.000 euro. De totale kosten bedroegen meer dan 28.000 euro. ,,We hebben met het geld bijvoorbeeld een deel van het pad lichtelijk verhard, waardoor het rolstoeltoegankelijk is’’, zegt Cees van de Heuvel, eigenaar van zorgboerderij Folda, waar het pad langs loopt. Een plattegrond met daarop het Moorsterpaadje en de klompenpaden verschijnt binnenkort op de site www.glind.nl

Richard van Dijk, voorzitter van Belangenvereniging De Glind; ,,De ‘Glindse ommetjes’ leveren een belangrijke bijdrage aan het mooier en leuker maken van de groene omgeving van het dorp.’’