Barneveld vandaag: Nieuwe afspraken met bouwer school

Impressie van de nieuwe burgtschoolvrijdag 14 november 2008 19:13

"De veiligheid van de kinderen heeft de hoogste prioriteit." Dat stelt gemeentewoordvoerder Bertil Rebel naar aanleiding van de onrust, die deze week ontstond door de verkeerschaos rond wijkschool De Burgt.

Er zijn opnieuw afspraken met bouwbedrijf Pellikaan gemaakt, zo schrijft wethouder Leen Verweij in een brief aan de ouders. Drie gemeenteraadsfracties - CDA, VVD en CU - hebben intussen al vragen aan het college gesteld over de situatie en hoe zich die kon voordoen. De VVD betwijfelt of het wel zo verstandig is een bouwproject door de afdeling onderwijs te laten begeleiden.

De ChristenUnie heeft z'n twijfels over de brandveiligheid en de bereikbaarheid voor hulpdiensten tijdens de bouwwerkzaamheden. Vorige week nog verspreidde de gemeente een nieuwsbrief met de met bouwbedrijf Pellikaan gemaakte afspraken. Het werk aan de nieuwe school, zou zo worden uitgevoerd, dat de tijdelijke school ernaast veilig zou kunnen functioneren.

Begin deze week bleek de bouwer zich niet aan de afspraken te houden. Een pad naar het schoolterrein werd opgebroken, waardoor alle verkeer van en naar de school over de Nederwoudseweg moest. Bovendien reed ook het bouwverkeer zelf daar. "Het was ook voor ons een totale verrassing", zegt Rebel. "De gemeentelijke toezichthouder trok meteen aan de bel. Het verdwenen pad wordt zo snel mogelijk weer aangelegd."

Uiterlijk eind volgende week moet het er weer liggen. Deze week werd een tijdelijk voetpad ingericht. Boa's en verkeersregelaars begeleiden het verkeer. Op de Nederwoudseweg is per onmiddellijk een 30 kilometerzone ingesteld. Hekken op het terrein moeten voetgangers, fietsers en auto's uit elkaar houden. Op het parkeerterrein is eenrichtingverkeer ingesteld. Vanaf 24 november ligt er een nieuw fiets- en voetpad vanaf de Notarisappel.

Bron: Barneveldvandaag

Archief > 2008 > november